Last van een writer’s block? Probeer deze ideeën voor je blog

Optimaliseer je afbeeldingen voor betere SEO

Een leeg vel papier staart je aan (of het nu een A4’tje of een Word-document op je laptop is). Het lijkt je zelfs uit te lachen. Net had je nog 100 ideeën en nu... is al je motivatie foetsie.

 

De diagnose: een duidelijk geval van writer’s block. Ik heb er last van als ik niet weet hoe ik moet beginnen. Of als mijn idee niet blijkt te werken en ik gewoon niet kan bedenken waar ik anders over kan schrijven. Als dit gebeurt heb ik een plan B: een lijstje met onderwerpen die het altijd goed doen. Dat lijstje deel ik vandaag graag met je!


Online kun je elke dag eindeloze hoeveelheden informatie vinden. Van artikelen tot advertenties tot websites over alle mogelijke onderwerpen. Dat is handig, want het betekent dat je als blogger niet elke dag een blog hoeft te schrijven om te zorgen dat je lezers geboeid blijven. Kwaliteit wint van kwantiteit: iets posten alleen maar om iets online te kunnen zetten werkt al heel lang niet meer.

 

Gelukkig maar, vind ik zelf. Ik wil mijn lezers niet vervelen met onbenullige onderwerpen, maar juist waardevolle informatie met hen delen. Dat geldt voor jou waarschijnlijk ook. Maar hoe bedenk je voldoende interessante artikelen om regelmatig een blog te kunnen posten? Want laten we eerlijk zijn: een bedrijfsblog waarop de laatste post al twee jaar oud is ziet er een beetje verdrietig uit.

 

Daarom vind je in dit artikel een aantal onderwerpen die voor elke blog geschikt zijn. Op het eerste gezicht lijken de suggesties misschien wel erg algemeen, maar dat is bewust zo. Op die manier heb je ruimte voor je eigen interpretatie en kun je de content aan je eigen unieke stijl en je publiek aanpassen.

 

Uiteindelijk gaat het op jouw blog om jouw niche, jouw bedrijf, en ben jij degene die de onderwerpen het beste vorm kunt geven. Laten we snel beginnen en dat vervelende writer’s block aanpakken!

1. “Achter de schermen”

Nodig je lezers uit jou of je bedrijf beter te leren kennen. Bij Jimdo doen we dat ook af en toe, bijvoorbeeld in de blog over onze tiende verjaardag.

 

Onderwerpen waar je aan kunt denken zijn:

 

  • 10 interessante feiten over jou of je bedrijf
  • De dag waarop je je bedrijf startte
  • Het verhaal achter je bedrijfsnaam
  • Heb je een motto of ben je door een bepaalde spreuk geïnspireerd? Schrijf er eens over: waarom zijn deze woorden zo belangrijk voor je?
  • Wie is je rolmodel? Waarom inspireert deze persoon je zo?
  • Een dag uit je leven

2. Laat zien dat je een expert bent

Werk je in een specialistische branche? Is het belangrijk dat je jezelf neerzet als expert in je niche? Dan kan het een goed idee zijn om je kennis op je blog te delen. Deze artikelen schud je waarschijnlijk gemakkelijk uit je mouw, en als bonus zijn ze ook heel goed voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Als iemand zoekt naar relevante onderwerpen in jouw niche en jouw blogpost verschijnt in de zoekresultaten, dan zorgt dat voor extra bezoekers en voor meer geloofwaardigheid.

 

  • Trends en wat jij daarover denkt
  • X dingen die iedereen in jouw omgeving zou moeten zien/gebruiken/proberen
  • Best practices
  • Welke trends je met een gerust hart kunt negeren: “Trap niet in de hype!”
  • De belangrijkste regel voor …

3. Vertel over je favorieten

Hiermee bedoel ik niet dat je willekeurig over je hobby’s gaat schrijven. Maar als je een aantal onderwerpen kiest die bij je bedrijf passen, kun je hier leuke - én nuttige! - blogs over schrijven. Ben je coach, dan heeft het niet veel zin om te vertellen over wat je favoriete eten was toen je klein was. Voor een foodblogger is zo’n onderwerp dan juist wel interessant - zeker als je het combineert met een goed recept. Het leuke aan de favorieten is dat je ze op elke branche kunt toepassen.

 

Bijvoorbeeld:

 

  • Favoriete boeken die je geholpen hebben of geïnspireerd hebben in je werk
  • De handigste tools voor ...
  • De beste en meest inspirerende blogs over …
  • Mijn favoriete podcasts over …
  • Handige apps

 

Een voorbeeld van zo’n blog over favorieten is onze post Inspirerende Jimdo-websites met het Stockholm design.

4. Deel je ervaring

Christian, een van de oprichters van Jimdo zei eens: “Je maakt ofwel iets geweldigs mee, of je hebt een goed verhaal.” En zo is het maar net. Ik heb natuurlijk ook genoeg geweldige dingen meegemaakt die tegelijkertijd een goed verhaal opleverden, maar het tegenovergestelde gaat ook zeker op. Je kunt deze ervaring gebruiken om met je lezers te delen wat je hebt geleerd, of je ervaringen omzetten in bruikbare tips. Sterker nog, als je vertelt over een niet zo geweldige ervaring en dan uitlegt wat je ervan geleerd hebt kom je veel menselijker en echter over op je publiek.

 

  • X Dingen die ik graag had geweten voor ik …
  • Iets wat je vorig jaar geleerd hebt
  • Iets wat je geleerd hebt toen je net voor jezelf begonnen was
  • Het beste advies dat je ooit kreeg
  • Het slechtste advies dat je ooit kreeg (zonder de bron te vermelden of iemand de schuld te geven - zodat het gezellig blijft ;))

 

Op onze blog vertelt Jimdo-oprichter Fridel bijvoorbeeld over al zijn ervaringen in Azië en gesprekken die hij met andere ondernemers heeft.

5. Ideeën en tips

Het schrijven van tips en trucs is niet alleen hartstikke leuk, het wordt ook erg gewaardeerd door lezers. Wie kan er nu nee zeggen tegen handige informatie die verpakt is in een korte tekst? Ik niet. Jij?

 

  • Waar haal je je inspiratie vandaan? (Ideeën voor inspiratiebronnen? Korte tips?)
  • Dingen die je in 15 of 30 minuten kunt oplossen
  • Hoe begin je…
  • Hoe rond je … af
  • X strategieën om Y makkelijker te maken
  • Grappige negatieve lijstjes, bijvoorbeeld een post met “Tips voor een ongelukkig leven.”

Bij Jimdo geven we je ook graag nieuwe tips en inspiratie voor je website. Bekijk de tips & trucs op onze blog maar eens!”


Ik hoop dat je een paar leuke ideeën voor je blog hebt opgedaan. Heb jij nog tips over bloginspiratie? Deel ze met ons in de commentaren, of op onze Facebook-pagina!

SVENJA POKORA

Svenja maakte deel uit van ons communicatieteam tot ze in 2017 een nieuwe weg in sloeg. Svenja was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het merk Jimdo in het "Story Team" en schreef regelmatig op de blog. Naast haar werk runt ze een succesvolle DIY-blog:  flcty.com.

Recente artikelen

Zo kies je de perfecte kleuren voor je website
>> meer lezen

Verbind je G Suite account met je website!
>> meer lezen

Hoe je van je bedrijf een merk maakt
>> meer lezen

De 7 beste plekken om je muziek gratis online te zetten
>> meer lezen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 0