Zo kun je je website verhuizen

Je website verhuizen kan je website en je bedrijf een nieuwe start geven. Je hebt bijvoorbeeld een website waar je eigenlijk meer mee wilt doen. Je aanbieder heeft die opties niet, maar het lijkt je zo’n gedoe om je website te verhuizen.

Doe jezelf niet tekort. Een website verhuizen is geen heksenwerk. Het is eigenlijk net zoiets van kantoor wisselen: vooraf kijken wat je nodig hebt, wat je niet wilt verhuizen en hoe je slim kunt werken.

In deze checklist voor het verhuizen van je website vind je alle belangrijke stappen. We kijken ook nog even naar de redenen waarom het goed kan zijn om je site te verhuizen.

Je website verhuizen, waarom eigenlijk?

  • Je site voldoet niet aan de AVG. Als je website-bouwer niet aan voldoet aan de privacyregels van de EU, is het tijd om je site te verhuizen. Bij Jimdo staan alle opties voor je klaar om AVG-conform te zijn en is je webshop aangepast aan de regels voor geoblocking.
  • Je kunt je website niet mobiel bewerken. Het is 2019. Een website kun je gewoon op je telefoon maken en bijwerken. Daar heb je geen laptop voor nodig.
  • Je ontwerp is verouderd. Je site vertegenwoordigt je bedrijf. Die kan er dus niet uitzien alsof hij sinds 2009 niet meer is bijgewerkt. Wacht niet met je makeover tot je klanten er wat van zeggen.
  • Foto’s uploaden duurt lang. Na een verhuizing naar Jimdo zet je eenvoudig en vooral snel nieuwe foto’s van je social media kanalen op je website.
  • Je kunt je website niet zelf bijwerken. Het is makkelijker dan ooit om een website te maken. In een paar minuten zet je bij Jimdo de basis van je website op. Je website bijwerken is net zo makkelijk. Probeer het!
  • Je website is duur. Als ondernemer komen er al genoeg kosten op je af. Je website hoeft niet veel te kosten.

Checklist voor het verhuizen van je website

    1. Bekijk de opzegtermijn van je bestaande website zodat je de verhuizing kunt plannen en weet wanneer je moet opzeggen.
    2. Plan de structuur van je nieuwe website. Verzamel tekst voor elke pagina en werk die bij als dat nodig is.
    3. Zet afbeeldingen klaar voor je verhuizing in een map op je computer. Verzamel daar alle foto’s en afbeeldingen die mee naar je nieuwe website verhuizen.
    4. Maak een lijst van alle widgets die je gebruikt op je bestaande website.
    5. Maak je nieuwe website.
    6. Controleer of je e-mailaccount verhuisd kan worden naar je nieuwe website-bouwer.
    7. Vraag je nieuwe website-bouwer of je je domein kunt verhuizen of dat je het moet doorverwijzen.

Met die informatie kun je aan de slag. We bekijken de stappen in wat meer detail.

1. Bekijk de opzegtermijn van je bestaande website

Als je eenmaal besloten hebt dat je wilt verhuizen, dan wil je ook zo snel mogelijk in beweging komen. Toch is het goed om nog even naar de kleine lettertjes van je bestaande website te kijken. Hoe zit het precies met de opzegtermijn?

Als het contract voor je website net vernieuwd is, duurt het waarschijnlijk even voor dat contract afloopt. Je oude en je nieuwe website overlappen altijd een beetje, maar je kunt kosten besparen door die overlap kort te houden.

Maak eerst een nieuwe website zodat je domein en je e-mail ergens naartoe kunnen verhuizen. Zo raak je niks kwijt als je je oude website opzegt.

2. Plan de structuur van je nieuwe website

Bekijk eerst de structuur van je bestaande site. De beste manier is om een simpele lijst te maken van alle pagina’s en subpagina’s. Zo kun je plannen welke pagina’s je verhuist en welke niet.

 

Website structuur

Een simpele structuur voor een kleine ondernemerswebsite.

Als je die lijst gemaakt hebt, kijk dan even hoeveel pagina’s je hebt. We raden aan om 5 tot 7 hoofdpagina’s te gebruiken. Dan ziet je navigatie er niet te vol uit en vinden bezoekers snel de weg. Heb je meer pagina’s nodig, dan kun je subpagina’s bij een hoofdpagina maken.

Zoals bij iedere verhuizing, is dit ook het ideale moment om op te ruimen. Heb je bijvoorbeeld die pagina over je kerstaanbieding van 2015 echt nog nodig? Streep alle pagina’s door die je niet wilt verhuizen naar je nieuwe website. Verzamel dan voor elke pagina de teksten die je wilt gebruiken.

Het is goed om de adressen van je pagina’s hetzelfde te houden op je nieuwe website. Zo blijven bestaande links naar de pagina gewoon werken.

Een gouden regel is dat iedere pagina op je website in drie kliks te bereiken moet zijn. Bezoekers willen snel vinden wat ze zoeken en zoekmachines gaan ervan uit dat een pagina minder belangrijk is als er meer kliks nodig zijn om er te komen.

3. Zet afbeeldingen klaar voor de verhuizing

Als je alles in je leven precies georganiseerd hebt, heb je natuurlijk allang een map op je computer waar alle afbeeldingen voor je website in staan, georganiseerd per pagina.

Voor alle anderen is dit het moment om zo’n map te maken. Zo vind je snel alle foto’s op het dat je ze wilt uploaden. Je kunt jezelf wat tijd besparen door je zakelijke Facebook- of Instagram-account aan je site te verbinden. Dan staan alle foto’s van die accounts meteen voor je klaar om te gebruiken.

4. Maak een lijst van alle widgets die je nu gebruikt

Op je bestaande website heb je misschien widgets: kleine aanvullende onderdelen van een andere aanbieder. Bijvoorbeeld social media knoppen, een muziekplayer of die sneeuw-widget die je sinds afgelopen December niet meer weg krijgt. Maak een lijst van al die widgets zodat je een oplossing voor je nieuwe website kunt zoeken.

Met Jimdo hoef je bijvoorbeeld geen code te gebruiken. Je kunt ingebouwde integraties gebruiken die een stuk makkelijker werken. In een muziek-blok kun je bijvoorbeeld een Spotify-playlist op je website zetten.

5. Maak je nieuwe website

Met alle moderne technologie duurt het maken van een website tegenwoordig niet meer lang. Dit is dan ook het leukste deel van de verhuizing! Bij Jimdo stelt de assistent je een paar vragen over je bedrijf en je branche. Kunstmatige intelligentie zet dan op basis van je antwoorden een passende website voor je klaar.

Als je voor je bedrijf al een Facebook-pagina hebt of een vermelding bij Google MijnBedrijf kun je die accounts verbinden. Dan wordt nuttige informatie meteen in je website verwerkt, zoals je logo, adres en openingstijden.

Je website krijgt ook teksten, foto’s en pagina’s die aansluiten bij je branche. Natuurlijk kun je al die onderdelen zelf aanpassen, als je bijvoorbeeld teksten en foto’s van je oude website wilt verhuizen naar je nieuwe. Vooral doen! Maar, als je je website meteen wilt publiceren, dan kan dat. Alles staat klaar voor je bezoekers.

Er zijn natuurlijk altijd nog kleinigheden waarmee je een nog sterkere start maakt met je nieuwe website. Betere SEO voor je foto’s bijvoorbeeld met een alternatieve beschrijving.

Wil je je nieuwe website meteen in de kleuren van je huisstijl vormgeven? Dat kan! Op basis van je logo kan Jimdo een kleurenschema voor je website maken met bijpassende kleuren.

6. Zet je e-mail op

Als je bij je bestaande website ook e-mail gebruikt, verloopt dat waarschijnlijk via de servers van je provider. Voordat je ergens anders je nieuwe website in gebruik neemt, is het goed om bij je oude provider een backup te maken van al je e-mails en contacten.

Je kunt daarna bij Jimdo 5 doorstuuradressen bij je domein inrichten. Of je kunt Google’s betaalde dienst G Suite gebruiken voor je mail.

7. Verbind je domein

Vraag bij je nieuwe provider of je je domeinnaam kunt verhuizen. Als dat kan, is het meestal de beste oplossing: je hebt dan maar één aanspreekpunt voor alles wat met je website te maken heeft. Zo’n verhuizing gaat meestal snel, maar kan soms een paar dagen duren. Goed om te weten voor je planning.

Kun je je domein nou niet verhuizen, dan is er meestal een optie om het domein door te verwijzen. Een domeinhost stelt alles dan technisch zo in, dat bezoekers op dat domein je website vinden.

Bij Jimdo kun je bijvoorbeeld een domein doorverwijzen via een CNAME of Nameservers. Dat klinkt technisch, maar voor een provider is het routine. Kom je er dus zelf niet helemaal uit, dan kan je provider je daarbij helpen.

Tijdens een domeinverhuizing is je e-mail tijdelijk niet beschikbaar. Een domeinverhuizing kun je daarom het beste starten in een rustige periode.

Wat is je volgende stap?

Na de voorbereiding begint de verhuizing: je kunt je oude contract opzeggen en het nieuwe starten.

Je hebt dan een tijdje twee websites en twee contracten. In die periode zorg je ervoor dat alles op de nieuwe website goed werkt. Je kunt in de statistieken in de gaten houden hoe bezoekers zich gedragen op je nieuwe website. In deze periode kan ook Google ontdekken dat je een nieuwe website hebt en de zoekresultaten aanpassen.

Om een website te maken had je vroeger technische kennis nodig en het liefst ook iemand die code kon schrijven. Nu kun je het allemaal zelf doen en hetzelfde resultaat krijgen. Het technische deel wordt nu door website-bouwers als Jimdo verzorgd. Een beetje onderzoek blijft handig, maar je kunt je nieuwe website in een paar minuten online hebben!