Website-onderhoud voor drukke ondernemers

Je eigen bedrijf starten is een grote eerste stap. Dat bedrijf maak je daarna succesvol door consequent goed werk te leveren. Dat geldt ook voor je website: een succesvolle website is geen taak die je in één keer kunt afhaken. Je bouwt het succes door je site regelmatig bij te werken met goede inhoud.

Als ondernemer heb je waarschijnlijk al voldoende takenlijsten en dingen die je aandacht vragen. Het kan een uitdaging zijn om dan tijd en rust te vinden om je website te evalueren en er nieuwe plannen voor te maken.

Laten we beginnen met de basis van goed onderhoud voor je website. We laten je praktische tips zien hoe je je website altijd up to date houdt zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn.

Waarom een website onderhoud nodig heeft

Je bezoekers vertrouwen erop dat de informatie op je website klopt. Met regelmatig onderhoud weet je zeker dat je website altijd de nieuwste informatie laat zien en dat gedateerde informatie van je website verdwijnt.

Voor zoekmachines is jouw website een van de vele mogelijke zoekresultaten. Google wil zoekers naar de meest betrouwbare bron van informatie sturen. Met regelmatig website-onderhoud laat je Google zien dat je je informatie onderhoudt en dat je website een van die betrouwbare bronnen is.

En, fouten zijn menselijk. Iedereen maakt weleens een typfout of ziet weleens een verkeerde spelling over het hoofd. Als dat op je website gebeurt, kunnen al je bezoekers het zien… tot je de fout merkt tijdens het onderhoud en hem corrigeert.

Voor veel websitesystemen is ook technisch onderhoud nodig. Je moet dan plugins bijwerken of nieuwe software op een server zetten. Dat technische onderhoud is met Jimdo niet nodig. Je kunt je dus helemaal op de inhoud van je website richten.

Dit heb je nodig voor het onderhoudsplan voor je website:

  • een contentkalender
    Dit is je plan voor alle nieuwe inhoud die je op je website wilt zetten. Dat kan een heel simpel lijstje zijn of een in detail uitgewerkt plan. Als het maar werkt voor jou.
  • een maandelijkse check
    Je kijkt iedere maand even of je website er nog goed bijstaat. Als er verouderde informatie op je site staat, merk je het tijdens deze check.
  • een jaarlijkse evaluatie
    Je kijkt ieder jaar of je website nog goed past in de marketingstrategie voor je bedrijf. Je evalueert je hele website en kijkt of die je bedrijf nog goed laat zien.

We bespreken al die onderdelen in meer detail in dit artikel. Laten we beginnen met je contentkalender!

Plan regelmatige updates in je contentkalender

Met zoveel te doen in je bedrijf weet je dat een goede planning essentieel is. Website onderhoud hoeft je niet veel tijd te kosten. Het is alleen wel belangrijk om een beetje tijd vrij te maken voor het bijwerken van je site.

Plan een moment om je update voor te bereiden. Dat kun je op verschillende manieren doen, dus experimenteer tot je een goed schema voor jezelf gevonden hebt. Je kunt nieuwe updates voorbereiden op het moment dat je ze online wilt zetten of je kunt in een keer een serie updates voorbereiden en ze een voor een publiceren.

Het voordeel van een websitesessie waarin je veel inhoud voorbereidt is dat het vaak makkelijker in te plannen is. Daarna heb je voor een hele tijd inhoud die je kunt publiceren. Alles in een keer schrijven en voorbereiden zorgt ook voor inhoud die goed bij elkaar past.

Plan het publiceren. Er is geen geheime formule voor hoe vaak een website moet worden bijgewerkt. De vuistregel is: als er belangrijke informatie over je bedrijf is, zorg er dan voor dat die informatie op je website staat.

Het helpt wel om voor jezelf een schema te maken. Je website elke maand even bijwerken is een goede manier om te beginnen. Daarna kun je kijken hoe dat werkt. Als je niet weet wat je op je website moet zetten, overweeg dan dingen als een maandelijkse tip of de leukste reactie op je producten.

Voeg waarde toe met je veranderingen. Iedere keer dat je je website bijwerkt, zou je site net weer even wat nuttiger moeten worden voor bezoekers. Veranderingen die je maakt “zodat er iets nieuws staat” voegen meestal weinig toe.

Probeer deze soorten inhoud om je website elke maand bij te werken:

  • vertel bezoekers over een aanbieding of actie voor je bedrijf
  • vertel bezoekers over evenementen waar je aanwezig bent
  • voeg een foto van een nieuwe medewerker toe op je Over ons-pagina
  • werk je klantenlijst bij met nieuwe logo’s en beschrijvingen
  • zet foto’s en beschrijvingen van afgeronde projecten in je portfolio
  • zet een nieuwe referentie van een klant op je website
  • werk het menu van de maand voor je restaurant bij

Hoe meer je vooraf het onderhoud kunt plannen, hoe makkelijker het is. Door te werken aan je website herken je ook steeds beter wat interessant is voor je bezoekers. Dat helpt je weer bij het plannen en voorbereiden van nieuwe inhoud.

Als je inhoud klaarstaat, is het publiceren een kwestie van inloggen, aanpassen en op Publiceren klikken. Dan is je website weer bijgewerkt en heb je de zekerheid dat je bezoekers de beste eerste indruk van je bedrijf krijgen. Dat voelt goed!

Maak kleine verbeteringen met een maandelijkse check

In je maandelijkse onderhoudscheck zorg je ervoor dat alles wat op je website staat eruit ziet en werkt zoals het hoort. Dat kost weinig tijd, maar zorgt er wel voor dat je eventuele fouten snel vindt en een goede gewoonte opbouwt.

Bekijk je bezoekersaantallen

Gebruik de statistieken in je Dashboard of Google Analytics om je bezoekersaantallen te bekijken.

  • zijn er grote verschillen in je bezoekersaantallen sinds vorige maand?
  • krijgen dezelfde pagina’s de meeste bezoekers?

Je bezoekersaantallen schommelen altijd een beetje, dus let vooral op grote verschillen met vorige maand. Als je zulke plotselinge pieken of dalen ziet, stel jezelf dan deze twee vragen:

  • kun je die verandering verklaren?
  • is dit een goede of een slechte verandering? Is er een reden om in te grijpen?

Bekijk de inhoud op je website

Bezoekersaantallen vertellen een deel van het verhaal. Je website zelf laat je weer een ander belangrijk deel zien. Bekijk je website om te zien of alle inhoud nog steeds past:

  • Klopt alle informatie nog?
  • Geven je foto’s nog het juiste beeld van je bedrijf?
  • Staat er heel oude inhoud op je website? (zoals dat ene project uit 2011)
  • Heeft iedere foto een alternatieve beschrijving?
  • Hou je alle social media kanalen bij waar je op je website naar linkt? (Google+ gaat bijvoorbeeld sluiten)
  • Brengt iedere link bezoekers naar de juiste pagina?

Jimdo’s assistent kan je helpen met kapotte links. Als je op je website een link hebt staan naar een pagina die je hebt verwijderd, geeft de assistent je een seintje. Je kunt de link dan repareren of weghalen.

Hoeveel tijd je vrij kunt maken voor website onderhoud verschilt per bedrijf en per website. Je kunt het werk ook opdelen en iedere maand iets doen. Kies bijvoorbeeld een paar pagina’s die je in details bekijkt of kies een check die je op iedere pagina doet, zoals alt tags en links controleren.

Door je website onderhoud te verdelen ben je iedere maand weinig tijd kwijt en staat je site er toch altijd goed bij. Als het druk is in je bedrijf krijgen je belangrijkste pagina’s prioriteit. De rest komt dan volgende maand.

Geef jezelf taken en zet ze in je agenda

Klein onderhoud kun je meteen doen. Dan is het maar gebeurd. Als je grotere veranderingen wilt doen, zet ze dan meteen als taak in je agenda. Je maandelijkse check is er om te zien hoe je website ervoor staat. Het schrijven van nieuwe teksten of het maken van nieuwe foto’s kan meer tijd kosten. Plan wat tijd voor die taken in je agenda en plan je nieuwe inhoud dan in je contentkalender.

Bekijk de strategie voor je website in een jaarlijkse evaluatie

In een jaarlijkse evaluatie kijk je naar het grotere plaatje. Dit is het moment om de strategie voor je website en je marketing te bekijken. Je kunt pagina’s op je website als voorbeelden gebruiken, maar je focus ligt op de website als geheel. Zie het als de APK-keuring voor je website.

Bekijk de data om te zien wat werkt

Je kunt de statistieken in je DashboardGoogle Analytics of Google Search Console of een combinatie van alledrie gebruiken om de data voor je website te bekijken. Gebruik die gegevens om een overzicht te krijgen van wat wel en niet werkt op je website en wat je eventueel wilt veranderen.

  • Wat waren de drukste periodes op je website?
  • Welke pagina’s werden het meest bezocht?
  • Heb je iedere maand evenveel bezoekers of heb je pieken in bepaalde seizoenen?
  • Welke pagina hebben een hoge bounce rate?
  • Welke pagina worden heel lang of juist heel kort bekeken?
  • Kun je verklaren waarom?

Zie je hoge bezoekersaantallen? Gebruik dat dan meteen als inspiratie voor de contentkalender voor volgend jaar: je kunt nieuwe inhoud zo inplannen dat je website er op zijn best bij staat voor de grote bezoekersaantallen komen.

Evalueer je marketing

Je website is een belangrijk onderdeel van je merk en je marketing. In je jaarlijkse evaluatie vraag je je af wat er in het afgelopen jaar is veranderd voor je merk en welke marketing daarbij past. Je kunt dan besluiten of je een nieuwe richting in wilt slaan voor het komende jaar.

Je jaarlijkse evaluatie is een goed moment om terug te gaan naar de basis van je website. Voor wie is de website bedoeld en wat wil je dat die mensen op je website doen?

Gebruik deze vragen voor de jaarlijkse evaluatie van je website:

  • Speelt je website nog steeds dezelfde rol in je marketing?
  • Is de tone of voice voor je merk veranderd sinds je de teksten voor je website schreef?
  • Bespreek je nog steeds juiste onderwerpen?
  • Beantwoordt je website vragen die klanten veel stellen?
  • Zijn er pagina’s die je wilt verwijderen?
  • Zijn er pagina’s die je wilt toevoegen?
  • Zijn er nieuwe websitetrends of opties bij Jimdo die je wilt gebruiken?

Plan tijd voor je veranderingen

Tijdens een jaarlijkse evaluatie kom je erachter hoeveel er in een jaar gebeurd is voor je bedrijf. Probeer tijdens de evaluatie alleen te kijken naar het afgelopen jaar en plan een ander moment om nieuwe plannen te maken. Laat daar het liefst een paar dagen tussen zitten, zodat je alles kunt verwerken wat je tijdens je evaluatie ontdekt en tijd hebt om goed te reageren.

Als je een designer hebt die je huisstijl verzorgt, vraag die dan om je website te bekijken. Designers vinden altijd een manier om je ontwerp op te frissen en vaak zijn daar maar een paar kleine aanpassingen voor nodig.

Elk onderdeel van je bedrijf heeft af en toe onderhoud nodig. Je website is geen uitzondering. Door regelmatig klein onderhoud uit te voeren, kun je voor je klanten een enorm nuttige bron van informatie creëren en toch tijd overhouden om je bedrijf te runnen.

Doe mij en jezelf nou een plezier: open je agenda en plan een moment in voor je eerste maandelijkse check. Als je van website onderhoud een goede gewoonte wilt maken, is er geen beter moment om te beginnen dan nu meteen.