Een website layout maken in 4 stappen

Een website layout is het bouwplan voor je website. Je legt er alle belangrijke keuzes in vast, zodat je tijdens het bouwen niet meer hoeft te kiezen. Zo werk je sneller en zorg dat je je doelen haalt met je website.

Natuurlijk kun je ook gewoon aan een website beginnen en zien wat het wordt. Dan kun je hier meteen beginnen. Een test-website is een prima manier om een systeem te leren kennen. Je merkt dan welke keuzes er op je afkomen voor je website.

Een website layout maken in 4 stappen

Wil je dat je website goed bijdraagt aan je bedrijf, dan kun je beter vooraf een website layout maken. In dit artikel leggen we in 4 stappen uit hoe je dat doet.

  1. Brainstorm ideeën voor je website
  2. Verzamel je ideeën in onderwerpen
  3. Maak een grove opzet voor je pagina’s
  4. Werk de inhoud in details uit

Wat is een website layout?

Een website layout kun je vergelijken met een bouwtekening. Voordat je een gebouw neerzet, bedenk je wat je precies wilt: hoeveel verdiepingen, waar komen deuren en ramen, waar kunnen bezoekers parkeren?

Die manier van werken is ook heel erg geschikt als je een website bouwt. Bedenk vooraf wat je wilt bouwen en leg je beslissingen vast. Zo heb je alle ingewikkelde beslissingen al gemaakt als je je website bouwt.

Als je tijdens het bouwen van een pagina merkt dat je geen goede foto voor die pagina hebt, sta je voor een keuze. Zonder plan lijkt het misschien een prima optie om die pagina of dat onderwerp maar weg te laten. Met een website layout weet je dat dat onderwerp belangrijk is en herken je dat je beter op zoek kunt gaan naar een goede afbeelding.

Een website layout begint bij een lijstje van pagina’s voor je website. Dat kun je aanvullen met alle notities en materiaal voor die pagina’s. Zo wordt je plan concreter en ontstaat vaak in je document al een versie van wat later je website wordt.

Of je je website nou zelf maakt of door iemand anders laat maken, dit plan is enorm nuttig. Als je iemand inhuurt voor je website, werkt die vaak met een uurtarief. Met een plan voor je website hoef je die uren niet te besteden aan het samen uitzoeken wat je eigenlijk wilt. Dat scheelt geld en zorgt dat het hele project meer opschiet.

 

WEBSITE MAKEN

 

1. Brainstorm ideeen

Leg vast wat je doelgroep is voordat je gaat brainstormen. Vraag je ook af wat die mensen eigenlijk op je website moet kunnen doen. Zo herken je tijdens het brainstormen of een idee de moeite waard is en stromen alleen de nuttige ideeën door naar je uiteindelijke website layout.

 

website layout

 

Binnen die grenzen kan alles! Sterker nog, het helpt je heel erg om ook de meest gekke, onrealistische ideeën op te schrijven. Hou je niet in. Zelfcensuur is niet nodig; je gaat al deze ideeën later nog bekijken en beoordelen.

Heb je wat inspiratie nodig? Kijk dan naar websites van concurrenten. Welke pagina’s hebben ze op hun website? Wat voor inhoud staat er op die pagina’s? Kun je bij elke pagina herkennen wat het doel van die pagina is? Is het duidelijk hoe de website bezoekers van de ene naar de andere pagina brengt? Is de call to action aansprekend?

Schrijf elk idee op een eigen plakbriefje of een stuk papier. Zo kun je op een muur of een tafel uitspreiden zodat iedereen ze kan zien. Dat helpt om ideeën in de volgende stap te kunnen verplaatsen en organiseren.

 

2. Clusteren in onderwerpen

Je hebt nu een heleboel ideeën bij elkaar. Vaak zat er stiekem al veel meer in je hoofd dan je doorhad. Het maken van een website layout is een goede manier om al die ideeën te organiseren, zodat je er ook echt mee kunt werken.

Begin met groepen maken. Plak briefjes die met elkaar te maken hebben bij elkaar. Vaak zie je al snel een verschil tussen onderwerpen die je wilt bespreken en eigenschappen van de website zelf, zoals design.

Bijvoorbeeld:
Productbeschrijvingen, productfoto’s, testimonials van klanten en een YouTube-video van je product kunnen samen een sterke product-pagina worden.

Je belangrijkste call to action, een korte pitch voor je bedrijf, je laatste nieuws en een simpel contactformulier kunnen je home-pagina vormen.

Dit is ook het moment waarop je herkent dat sommige onderwerpen niet helemaal passen in het geheel. Is dit een onderwerp dat je moet bespreken op je website? Heeft het misschien een eigen pagina nodig? Of besluit je om dit onderwerp niet in je website op te nemen? Leg zulke ideeën voor nu even opzij. We komen er later op terug als we de navigatie voor de website opzetten.

 

3. Zet je navigatie op

Website layout

Een simpele paginastructuur voor een ondernemerswebsite.

Met de onderwerpen uit je brainstorm maak je een indeling in pagina’s voor je website. In je website layout plan je welke pagina’s je website krijgt en hoe de structuur van de website wordt. Een goede navigatie helpt je bezoekers en die kun je het beste vooraf plannen.

Kies bij het organiseren van je pagina’s 5 tot 7 hoofdpagina’s voor je website. Dat is het optimale aantal dat mensen in één keer kunnen verwerken. Als je meer pagina’s op je website nodig hebt, kun je werken met subpagina’s zodat je hoofdnavigatie niet meer dan 7 pagina’s laat zien.

Je herkent misschien ook dat sommige onderwerpen verder verbonden kunnen worden. Je kunt dan meerdere subpagina’s over een groter onderwerp maken. Denk bijvoorbeeld aan een serie productpagina’s of losse pagina’s voor elke categorie in je portfolio. Dat helpt zometeen ook bij het uitwerken van de inhoud: pagina’s van hetzelfde type kun je het beste op dezelfde manier opbouwen en ontwerpen.

Een goede vuistregel is dat iedere pagina op je website in drie kliks te bereiken moet zijn. Met elke extra klik wordt onwaarschijnlijker dat een bezoeker verder blijft zoeken naar een specifieke pagina. Bezoekers die via Google of een link naar je site komen, zien niet altijd je homepagina als eerste. Zorg dus dat ze vanaf elke pagina makkelijk hun weg kunnen vinden.

Voor onderwerpen die niet helemaal passen kun je nu beslissen of je ze wilt opnemen of niet. Als je ze opneemt, waar komen ze dan in je structuur? Als je ze niet opneemt, wat is dan de reden? Heb je geen tijd om de inhoud te verzamelen? Heeft de pagina te weinig waarde voor je bezoekers? Een pagina voorlopig weglaten is prima, die kun je altijd later nog toevoegen.

 

WEBSITE MAKEN

 

4. Inhoud uitwerken

Je hebt nu een opzet voor je website. Nu kun je gaan kijken naar de precieze inhoud voor elke pagina. Verzamel alvast al het materiaal dat je hebt. Niet alles wat je verzamelt, komt precies zo op de website terecht, maar je kunt zo zien welke teksten, foto’s, video’s en andere soorten materiaal je hebt en wat er misschien nog mist.

Schrijf bijvoorbeeld in steekwoorden of korte zinnen voor elke paragraaf op wat je wilt bespreken. Je kunt ook een lijstje maken van wat een bezoeker weet na een bezoek aan deze pagina.
Kijk dan naar de inhoud voor de pagina:

  • welk type inhoud past bij welke informatie: tekst, foto, video?
  • een uitgeschreven tekst of een korte bondige opsomming?
  • kun je teksten gebruiken die je al hebt?
  • hebben alle foto’s die je al verzameld hebt dezelfde stijl?

Geef je pagina’s ook vast titels en verdeel ze in verschillende delen met tussenkoppen. Om de beste titel voor je pagina te vinden kun je eerst verschillende versies schrijven:

  • een heel korte titel die goed werkt in de navigatie
  • een titel die goed beschrijft wat er op de pagina te vinden is
  • een titel waar het belangrijkste keyword voor de pagina goed in verwerkt is
  • een titel die duidelijk maakt wat je wilt dat bezoekers op de pagina doen

Je kunt dan verschillende versies combineren tot je een titel hebt die de beste aspecten combineert.

Voor de rest van de informatie op de pagina gebruik je dan middelgrote en kleine koppen. Dat is niet alleen deel van het ontwerp. Die koppen laten je bezoekers snel scannen, maar ze helpen ook zoekmachines om te herkennen wat er belangrijk is op de pagina.

Aan het eind van deze stap heb je voor iedere pagina een opzet die er ongeveer zo uitziet:

Over ons pagina
Over ons — naam in de navigatie
Over ons — Titel op de pagina

  • Teamfoto
  • Waarom we dit bedrijf begonnen
  • Prijzen die we hebben gewonnen
  • Contactformulier

Je website maken

Met je website layout heb je nu een handig overzicht: je weet welke pagina’s je wilt, wat je op die pagina’s wilt vertellen en welk materiaal je hebt. Je kunt er nu een takenlijst van maken: schrijf de teksten voor je website en verzamel foto’s die nog missen. Die taken komen op je planning en zo kun je dus ook de officiële lancering van de website plannen.

Dan kun je al die inhoud op de website zetten. Omdat je alles al hebt, gaat dat snel.

Wil je je website layout liever nog even checken voor je ermee aan de slag gaat? Kijk dan of het plan voor je website de 7 belangrijkste vragen van klanten beantwoordt.