Verbeter je website met een user experience test

Een knop die niks doet als je erop klikt, een formulier dat je niet kunt invullen of een pop-up die ineens je hele scherm overneemt: niet elke website is makkelijk te gebruiken. Designers hebben het dan over een slechte user experience (UX) of gebruikerservaring.

Die user experience valt je pas op als dingen niet werken. Als je naar een gebruiksvriendelijke website gaat en gemakkelijk alles kunt doen wat je wilt, dan heb je geen reden om daar verder over na te denken: het werkt. Pas als je niet weet waar je moet klikken, valt op dat de gebruikerservaring beter kan.

Er zijn UX designers die voortdurend bezig zijn met user experience tests. Als kleine ondernemer ben je, naast al je andere rollen, ook de UX designer van je eigen website. Staat weer leuk op je visitekaartje :)

Met de basisprincipes uit dit artikel kun je een user experience test voor je eigen website starten.

1 Test of je symbolen duidelijk zijn

Door veel websites te bezoeken heb je geleerd wat bepaalde symbolen betekenen: een telefoon-icoon brengt je naar een telefoonnummer, een vergrootglas brengt je naar een zoekfunctie, etc.

Op je website wil je natuurlijk een bijzonder design gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld door bekende symbolen creatief aan te passen. Het is dan wel belangrijk dat die symbolen duidelijk zijn. Hoe goed je bedoeling ook is, bezoekers moeten je creatieve idee wel snappen.

Zet je tussen bekende symbolen ineens een icon van een eendje, dan is onduidelijk wat er gebeurt als je erop klikt: ga je naar een andere pagina, begint er muziek te spelen, ga je akkoord met juridische voorwaarden?

 

Gebruik herkenbare symbolen

 

Als je twijfelt over de iconen en knoppen op je website, vraag je dan af: “Zou ik dit snappen als ik het voor het eerst zag?” Nog beter: vraag mensen die je website nog nooit eerder hebben gezien om de site te bezoeken. Laat ze hardop vertellen waar je als bezoeker op kunt klikken en wat ze denken dat er gebeurt als je klikt.

  • Gebruik iconen en afbeeldingen die al bekend zijn als symbool. Er zijn goede websites waar je gratis sets iconen kunt vinden zoals flaticon.com of graphicburger.com. Je kunt ook bedenken welke symbolen je wilt gebruiken en je designer vragen om die symbolen te maken in de huisstijl van je bedrijf.
  • Heb je geen standaard icoon, zorg dan voor begeleidende tekst die beschrijft wat er gebeurt na het klikken. Bijvoorbeeld: ‘Bestel een badeend’. Zo’n simpele call to action voorkomt verwarring.

2 Neem resultaten en feedback serieus

Toen UX designer Chelsea Regnani haar eerste app bouwde, vroeg ze een vriendin om feedback. Ze hoorde niet waar ze op hoopte:

“Ze vond het verwarrend en begreep niet waar mijn app voor bedoeld was. Ik negeerde haar feedback meteen. In plaats van die feedback te verwerken begon ik kleuren voor het design te kiezen. Pas toen ik de app met meer mensen deelde en steeds weer diezelfde feedback kreeg, zag ik fouten die ik makkelijk had kunnen voorkomen door op tijd te luisteren.”

Ons hoofd redeneert: “als ik meer tijd, energie, moeite en liefde we in een website stop, wordt die website ook beter.” Dat klopt ook. Een vervelende bijwerking is dat we minder openstaan voor feedback. Als je zo hard werkt aan een website, raak je er persoonlijk bij betrokken en ben je niet meer objectief. Dat gebeurt iedereen, ook de professionals.

Toch kan op tijd luisteren naar feedback je veel narigheid besparen. Een user experience test kan je daarbij helpen. Een test kan duidelijk maken waar je eigen blinde vlek zit. Dat is soms niet leuk om te horen, maar je weet dan wel wat je kunt doen om je website te verbeteren.

Bij diensten als Usabilla.com en Usertesting.com kun je tegen lage kosten je website laten testen door echte gebruikers. Als je een vroege versie van je website test, krijg je al heel vroeg feedback en kun je die gebruiken terwijl je je website verder bouwt.

Je kunt ook zelf een user experience test starten met vrienden of familie. Vraag ze bijvoorbeeld om een simpele taak uit te voeren op je website zonder dat je ze daarbij helpt. Je krijgt de beste resultaten als testers hardop uitspreken wat ze denken tijdens de test.

  • Doe user experience tests met familie, andere ondernemers of een betaalde dienst om de gebruikerservaring van je website te testen. Ook een kleine test kan al heel veel inzicht geven.
  • Test je website zo vroeg mogelijk. Met de resultaten is het makkelijker om een gebruiksvriendelijke website te maken.

3 Test je mobiele website

In 2015 maakte Google bekend dat er voor het eerst meer gezocht was op mobiele apparaten dan op computers. Die trend is alleen maar sterker geworden: we bezoeken websites steeds vaker op mobiele apparaten.

De mobiele gebruikerservaring is dus belangrijk: ook als je zelf vooral met je laptop werkt, bekijken veel bezoekers je website mobiel.

Bij Jimdo maak je altijd een responsive website: de websites gebruiken responsive design, zodat de inhoud en het design zich aanpassen aan het beeldscherm van je bezoeker. De inhoud van de pagina past dus altijd goed op het scherm. Toch kun je met kleine aanpassingen de user experience nog verder verbeteren voor mobiele bezoekers.

Staan er twee links dichtbij elkaar in een tekst, dan is er de kans dat een mobiele bezoeker de verkeerde link aantikt. Een knop is voor mobiele bezoekers makkelijker te gebruiken. Zet je in een cover-blok een foto zonder tekst, dan vult die foto het scherm van je mobiele bezoeker. Bezoekers die niet scrollen zien dus de inhoud niet. Gebruik liever wat tekst in je cover-blok zodat bezoekers meteen de belangrijke informatie zien.

  • Bezoek je website regelmatig op een telefoon of tablet om de mobiele gebruikerservaring te testen.
  • Laat in een user experience test verschillende mobiele apparaten gebruiken.
  • Maak je website op een mobiel apparaat zodat je meteen ziet hoe verschillende onderdelen op de pagina passen. Dat heet met een mooie term ‘mobile first’ werken.

4 Test waar de aandacht naartoe gaat

Een bezoeker die zich afvraagt hoe je website werkt, heeft geen aandacht voor de inhoud. Gebruik daarom de standaarden en best practices die bezoekers al kennen.

Etsy’s creative director zegt het zo: “In elk online product moet effectiviteit prioriteit krijgen.” Oftewel, hoe goed het ook bedoeld is, het moet wel werken. Uiteindelijk is je design bedoeld om de inhoud van je website goed over te brengen.

Veel onderdelen van websites zijn al jaren hetzelfde. Het logo in een header is een link naar de homepagina, contactgegevens vind je meestal onderaan, etc. Als bezoekers hebben we intussen geleerd dat we daar naar die dingen moeten zoeken. Het is niet goed om zulke basale onderdelen te verschuiven omdat het er leuker uitziet in je design.

Bezoekers hebben de meeste aandacht voor het begin van de pagina. Zet de belangrijkste informatie dus bovenaan de pagina zodat bezoekers niet hoeven te scrollen.

  • Test of je bezoekers de belangrijke inhoud op je website vinden zonder erover na te hoeven denken.

Help vooral je bezoekers met een gebruiksvriendelijke website

Je website is er voor je bezoekers. Met een simpele gebruiksvriendelijke website kun je de aandacht van je bezoekers richten op je bedrijf en de inhoud van je website. Als je daar tijdens de designfase al aan denkt, kun je veelgemaakte fouten voorkomen.

Ook professionele UX designers hebben niet alle antwoorden. Ze leren voortdurend bij en dat kun jij ook! Er zijn basisprincipes en standaarden die je kunt volgen, maar het meeste leer je toch van regelmatige user experience tests.