Hoe verwerkt Google je website?

Je bouwt je website. Je publiceert je website. Dan ben je natuurlijk trots. En terecht! De volgende stap is bezoekers ontvangen, bijvoorbeeld via Google. Zoekmachine optimalisatie is één van de marketingtechnieken die je kunt gebruiken voor je website.

Je website aanmelden bij Google is een belangrijke eerste stap. Google verwerkt dagelijks miljoenen websites. Hoe gaat dat in z’n werk? En hoe kun je wat meer aandacht voor je eigen website krijgen?

 

Google indexering

We nemen een kijkje in hoe Google een website indexeert, analyseert en een plekje in de zoekresultaten geeft. En wat je zelf kunt doen om daarbij te helpen.

Net als het telefoonboek vroeger heeft een zoekmachine een hele lange index van alle pagina’s op alle websites waarvan ze weten dat die bestaan. Je site kan pas in de zoekmachine getoond worden, als hij in die index staat.

Op een website over Google zoeken vermeldt Google dat er “honderden miljarden webpagina’s in de zoekindex” staan. Daar is dus een goede organisatie voor nodig.

 

Je site in de index krijgen

Voor je site getoond kan worden, moet de zoekmachine weten dat die site bestaat. Technisch gezegd: we willen dat de zoekmachine je website indexeert, opneemt in de index van bekende websites. Dat is de eerste stap.

Alle verdere optimalisatie van je website heeft pas zin als de zoekmachine de website ook ziet. Je website moet dus gepubliceerd zijn om in de index van Google te komen. Als je klaar bent voor bezoekers, kun je je website aanmelden.

 

Website aanmelden bij Google

Om de index bij te werken, gebruiken zoekmachines crawlers: zoekrobots die automatisch de hele dag door websites bekijken. Na het aanmelden bij Google komt er zo’n crawler op je website kijken. Een crawler bekijkt alle informatie op een website die hij kan verwerken; teksten, links, beschrijvingen van afbeeldingen… De crawler is dan alleen maar geïnteresseerd in wat er op de site staat. Het analyseren van die informatie gebeurt later.

Als je site helemaal nieuw is, vindt de crawler je site vanzelf. Maar, als je dat proces wat wilt versnellen, kun je je website aanmelden bij Google Search Console. (Dit programma was eerder bekend als Google Webmaster Tools of GWT) Dat duurt maar even en je bent er dan helemaal zeker van dat er een crawler naar je site komt kijken. Dat voelt toch beter dan afwachten en hopen dat er vanzelf iets gebeurt.

 

Staat je site al in de index?

Je kunt gemakkelijk zelf checken of je site al aan de index is toegevoegd. Je kunt in Google een lijst bekijken van alle pagina’s op jouw website die in de index staan. Daar is een handige zoekopdracht voor.

Als het adres van je website voorbeeld.nl is, zoek je in Google naar: site:voorbeeld.nl

Let op, er staat geen spatie tussen site: en het adres van je website.

Wil je snel kijken of een specifieke pagina al is geïndexeerd, geef je in plaats van voorbeeld.nl het exacte adres van de pagina op. Bijvoorbeeld: site:voorbeeld.nl/pagina

Als de zoekmachine weet dat je site bestaat, is het tijd om die te analyseren. Het resultaat daarvan is een positie in de zoekresultaten. De pagina’s op je site krijgen een plekje in de zoekresultaten bij goed passende zoektermen.

 

Welke vragen beantwoordt je site?

Google kijkt naar een boel verschillende dingen bij het analyseren van een website. De zoekmachine wil weten waar je site over gaat en vooral wanneer jouw site getoond moet worden aan zoekers. Het doel van de analyse is dus om te bepalen bij welke zoekopdrachten jouw site past.

Daar is Google steeds beter in geworden. De algoritmes die Google gebruikt zijn steeds subtieler geworden en snappen beter welke vragen een site beantwoordt en welke bedoeling mensen hebben met een zoekopdracht. Als je bijvoorbeeld een site over koffie hebt, moet die dan getoond worden als mensen zoeken naar een goede plek om koffie te drinken, of past die beter bij mensen die een koffieleverancier zoeken voor hun eigen café?

Vragen in Google

 

Welke pagina is de beste?

Als de zoekmachine klaar is met zijn analyse, snapt hij goed waar je site over gaat en voor welke onderwerpen je site een goed resultaat is. De volgende stap is om te kijken of jouw site voor die onderwerpen belangrijker is dan andere sites die daarover gaan. Zo wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald.

Daarvoor gebruikt Google (waarschijnlijk) ongeveer 200 verschillende factoren. Sommige daarvan hebben meer invloed dan andere.

Er is helaas geen overzichtelijke lijst van die factoren. Google en andere zoekmachines vertellen niet precies waar ze naar kijken, want ze willen ons geen kans geven om de zoekresultaten oneerlijk te manipuleren. Gelukkig geven ze wel algemene richtlijnen. En SEO-professionals doen veel tests om erachter te komen hoe Google informatie op een website verwerkt.

Met die informatie kun je je website optimaliseren: zo aanpassen dat Google goed snapt dat je site belangrijk is voor bepaalde zoekopdrachten. Jimdo kan een boel van die optimalisatie voor je doen. Je hoeft alleen nog de juiste zoekwoorden op te geven.

Wat je zelf nog kunt doen, is die zoekwoorden in de inhoud van je website verwerken:

  • Verwerk je zoekwoorden in de namen van je pagina’s.
  • Gebruik op je pagina’s koppen en tussenkoppen met je zoekwoorden erin
  • Vul de alternatieve beschrijvingen voor je afbeeldingen in.
  • Blijf werken aan de inhoud op je website. SEO kan een manier zijn om meer bezoekers naar je website te brengen. Om daar ook echt iets aan te hebben, moet je ze dan aanspreken met goede, passende, nuttige inhoud.

Goed, je site staat in de index. En je hebt aanpassingen gedaan om je site te optimaliseren. En nu? Hoe zie je of dat effect heeft?

 

Het duurt even voor Google je aanpassingen ziet

Wacht eerst even af. Voordat je veranderingen ziet in de zoekresultaten, moeten de crawlers eerst merken dat je iets hebt veranderd op je website. De volgende keer dat er een crawler langskomt, kijkt die of je website er nog hetzelfde bij staat als bij het laatste bezoek. Hij wil eigenlijk weten: is er een reden waarom ik deze website anders moet laten zien in de zoekresultaten?

Hoe vaak de crawlers langskomen om je site opnieuw te bekijken, is voor elke site anders. Google lijkt daar vooral geïnteresseerd in de kwaliteit van de zoekresultaten. Die moeten up to date zijn en goed passen bij de zoekopdracht. Heb je een populaire nieuwssite, met veel bezoekers en elk uur nieuwe inhoud (bijvoorbeeld nu.nl), dan komen de crawlers vaak langs. Als je je website een keer per jaar een beetje bijwerkt, dan zal het volgende bezoek langer duren.

Na het crawlen kan je website hoger of lager verschijnen voor bepaalde zoekopdrachten. Er zijn een boel SEO-tools, waarmee je veranderingen precies kunt volgen. Een handige gratis variant komt van Google zelf. In Google Search Console kun je informatie bekijken over de positie van je website.

  • Log in op je Search Console Account
  • Ga naar Zoekverkeer > Zoekanalyse
  • Kies in de balk bovenaan voor ‘Posities’

Je ziet nu welke posities je website heeft  voor verschillende zoekopdrachten. Als je website al wat langer bestaat, kan die lijst erg lang zijn: er zijn dan veel verschillende zoekopdrachten waarmee mensen op jouw site uit zijn gekomen. Voor meer overzicht kun je het filter gebruiken bij “Zoekopdrachten”.

Verwacht niet dat je website vanuit het niets naar nummer 1 springt. Om daar te komen zul je een boel kleine stapjes moeten zetten en dat kost tijd en moeite. Dat begint met je website aanmelden bij Google en komt uit bij een voortdurend proces van kleine verbeteringen. Maar, terwijl je meer bezoekers naar je site trekt en meer inhoud toevoegt, zal ook je positie in de resultaten stijgen.


Heb jij al eens eerder aan SEO gewerkt? Welke veranderingen hebben je positie in Google het meest verbeterd?