Datagedreven werken aan je website met Google Analytics

Je leest steeds vaker over bedrijven die “datagedreven” werken. Ze verzamelen gegevens en maken beslissingen voor hun bedrijf vooral gebaseerd op de cijfers. Zo verbeteren ze hun bedrijf en hun resultaten. En dat kun jij ook!

Dan heb je natuurlijk wel data nodig en daar komt Google Analytics bij kijken: een analyseprogramma van Google. Je kunt het verbinden met je website en ziet dan bijvoorbeeld waar bezoekers vandaan komen, wat ze doen op je website en hoe goed je je doelgroep bereikt.

In dit artikel leggen we uit wat Google Analytics precies is, hoe je het met je website verbindt en hoe je er als beginner snel voordeel van hebt.

1. Wat is Google Analytics eigenlijk?

Kort gezegd is Analytics een gratis analyseprogramma van Google, waarmee precieze gegevens worden verzameld over de bezoeken op je website.
Je ziet bijvoorbeeld:

  • bezoekersaantallen
  • de veranderingen in een bepaalde periode
  • hoe lang bezoekers op elke pagina blijven
  • of bezoekers al eerder op je website waren
  • waar bezoekers vandaan komen

Voor de gevorderden zijn er uitgebreide mogelijkheden om specifieke rapporten en analyses in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld eigen doelgroepen instellen en dan kijken of je bezoekers ook uit die doelgroep komen.

Je kunt ook doelen voor je website vastleggen. Als je bijvoorbeeld wilt dat bezoekers op een bepaalde knop klikken. Google Analytics heeft daar doelsjablonen voor, maar je kunt ook zelf een doel instellen.

Google Analytics is op heel veel manieren aan te passen en daarom gebruiken vrijwel alle grote bedrijven het om data te verzamelen. Toch kun je er ook als beginner prima makkelijk mee aan de slag: je krijgt snel nuttige gegevens die je helpen om slimme datagedreven beslissingen voor je bedrijf te maken.

2. Een Google Analytics account aanmaken en verbinden

Voor Google Analytics gegevens kan verzamelen, is een verbinding met je website nodig. Die is makkelijk in te stellen: het is een kwestie van kopiëren en plakken.

Je hebt er natuurlijk wel een account bij Google Analytics voor nodig. Als je dus nog geen account hebt, kun je een Google Analytics account aanmaken. Je krijgt dan een tracking code die je op je website toevoegt.
Zo kun je je tracking code vinden en Google Analytics instellen:

  • Log in bij Google Analytics
  • Kies Beheerder (Tandwiel-symbool linksonder) en klik op Maak account.
  • Kies bij Wat wilt u graag bijhouden? voor Website.
  • Vul de verplichte velden in en klik op Tracking-ID ophalen.
  • Kopieer nu je Tracking-ID. Die begint altijd met “UA-” met daarna een serie cijfers.

Voor een Dolphin-website plak je dat nummer in je dashboard in het veld bij SEO > Google Analytics. Voor een Creator-website ga je in je website naar Instellingen > SEO > Google Analytics.

 

 

3. Google Analytics voor beginners

Na het verbinden zie je bij Realtime meteen gegevens over wat er op dat moment op je website gebeurt. De rapporten bij de andere kopjes worden na 24 tot 48 uur bijgewerkt. Die rapporten verzamelen en verwerken gegevens en dat duurt iets langer.

Google Analytics houdt nu een heleboel gegevens bij, zodat je datagedreven kunt gaan werken. Die gegevens vind je in de kopjes aan de zijkant:

  • Realtime: Wat er op nu op je website gebeurt.
  • Doelgroep: Hoe je doelgroep zich gedraagt op je website. Je kunt een standaard van Google gebruiken of zelf doelgroepen instellen.
  • Acquisitie: Hoe zijn bezoekers naar je website gekomen?
  • Gedrag: Hier kun je de diepte in duiken en zie je welke pagina’s bezoekers vooral interessant vinden.
  • Conversies: Hoeveel van je bezoekers klikten op je koopknop of werden op een andere manier klant?

Het beste is om simpel te beginnen, met twee belangrijke cijfers voor je website. De basisgegevens zijn een goede start voor datagedreven werken in je bedrijf.

Doelgroep

Bij Doelgroep vind je informatie over je bezoekers. Zelfs als je geen doelgroep vastlegt, is het interessant om te zien wat voor mensen je website bezoeken.

Je kunt bij Demografie bijvoorbeeld informatie zien over leeftijd en geslacht, voorzover die informatie bij Google bekend is. Bij Geo > Locatie zie je uit welke regio’s je bezoekers komen.

Met die gegevens kun je herkennen of je bezoekers passen bij de doelgroep die je je voorstelt. Als je een hele andere leeftijdsgroep of regio bereikt, kan dat een reden zijn om je marketing aan te passen. De data laat dan zien dat je verbeteringen kunt maken.

Gedrag

Bij Gedrag > Site-content > Alle pagina’s vind je gegevens over hoe elke pagina op je website bezocht is. Je herkent er niet alleen de meestbezochte pagina’s, maar kunt er ook zien hoe lang bezoekers een pagina gemiddeld bekijken. Die informatie is heel nuttig om de inhoud van je pagina’s mee te verbeteren.

Rechtsbovenin kun je kiezen voor welke periode je gegevens wilt bekijken. Je kunt daar ook twee periodes instellen om ze met elkaar te vergelijken.

Verzamel voldoende gegevens

Als je Google Analytics hebt ingesteld is het beste wat je kunt doen… wachten. Om datagedreven te werken heb je voldoende data nodig: je wilt patronen kunnen herkennen en data kunnen vergelijken.

Na twee weken kun je de ene week met de andere vergelijken. Daarna kun je maanden en jaren met elkaar vergelijken en het effect zien van verschillende marketingactiviteiten. Dan kun je een datagedreven beslissing maken: wil je een bepaalde marketingtechniek blijven gebruiken, veranderen of stoppen?

Het mooie van gegevens voor je website is dat je er altijd iets aan hebt. Een objectief beeld van wat er op je website gebeurt helpt je om betere keuzes te maken. Je hoeft alleen nog conclusies te trekken uit de gegevens om je website te verbeteren.

De statistieken op je dashboard geven je data waar je elke dag snel mee aan de slag kunt. Met Google Analytics kun je nu de diepte in duiken om nog beter te begrijpen wat er op je website gebeurt.

Buikgevoel blijft voor elk bedrijf belangrijk. Wil je meer datagedreven werken, dan combineer je dat buikgevoel met objectieve gegevens.