Zo bouw je een betrouwbare website

Wie vertrouw je het meest? Misschien is het je hond, of je beste vriend, misschien zelfs Tom Hanks… maar waarschijnlijk niet die gloednieuwe website waar je net op stuitte en die schreeuwt “KOOP MIJN PRODUCT. NU!”

Als je een non-profit website hebt, of als je net begint als freelancer, dan is het jouw taak jezelf voor te stellen aan nieuwe bezoekers en hun vertrouwen te winnen. Hoe onderscheid je jezelf van al die miljoenen andere websites? Hoe laat je zien dat jij de beste keus bent? Deze website-tips helpen je op weg:


Een eigen domein

Je vraagt mensen een gok te nemen met jou en je website. Hoe kun je van hen verwachten dat ze dat aandurven als je niet eens een eigen domeinnaam hebt aangeschaft? Er is helemaal niks mis mee om te beginnen met een gratis subdomein. Maar zodra je website klaar is om live te gaan, dan is het tijd om een eigen domein vast te leggen. Het is een beetje vergelijkbaar met op jezelf gaan wonen: op een gegeven moment is dat toch echt nodig.

 

Een eenvoudig, overzichtelijk design

De eerste indruk maakt een groot verschil als het gaat om vertrouwen hebben in een website. Google onderzocht het gedrag van bezoekers op websites en ontdekte dat mensen in een seconde beslissen of ze verder willen kijken op een website of niet. Dat is geen verrassing. Wat wél verrassend is, is de manier waarop mensen deze beslissing nemen. De resultaten van Google laten zien dat mensen door twee designfactoren het meest beïnvloed worden: “visuele complexiteit” en zogenaamde “prototypicaliteit.” Met andere woorden: mensen houden van simpele en herkenbare designs die overeenkomen met wat ze verwacht hadden te zien.

Een website die niet voldoet aan de verwachtingen van bezoekers is als een vals gezongen liedje: de tegenstrijdigheid maakt mensen wantrouwig. Daarom is het de moeite waard om bij het bouwen van je website een paar van de basisprincipes van webdesign te volgen.

 

Recensies van klanten

Waarom zouden we het interessant vinden wat iemand die we niet kennen van een restaurant, loodgieter of stofzuiger vindt? Dat is omdat “social proof” een krachtige psychologische invloed heeft. Voordat we besluiten iets te doen willen we graag weten dat anderen die stap al gezet hebben en er positieve ervaringen mee hebben. Het hoeven niet eens mensen te zijn die we kennen. Volgens een recent consumentenonderzoek van BrightLocal vertrouwt 84% van de mensen net zoveel op online recensies als op persoonlijke aanbevelingen.

Overweeg dus eens om een pagina met testimonials aan je website toe te voegen. Je kunt testimonials van tevreden klanten verzamelen en ze delen in een element tekst (als je toestemming hebt om hun volledige naam en foto te gebruiken is dat zelfs nog beter).

 

Logo’s en badges

Met een logo of badge van een derde partij of een keurmerk laat je op een snelle manier zien dat andere organisaties je bedrijf serieus nemen. Dit kan je reputatie een flinke boost geven. Misschien ben je lid van een brancheorganisatie, heb je een prijs gewonnen, verkoop je fair trade producten of ben je gecertificeerd als groene organisatie. Als je een non-profitorganisatie hebt, kom je misschien in aanmerking voor een keurmerk van het CBF. Of misschien ben je een keer geïnterviewd in een tijdschrift.

Wat het ook is, de goedkeuring of beoordeling van een betrouwbare derde partij maakt dat je bezoekers meer vertrouwen in je hebben. In een foto-blok of een kolommen-blok kun je deze logo’s makkelijk op je website zetten.

 

Authentieke schrijfstijl

Het internet puilt uit van snelle oplossingen, tips om rijk te worden terwijl je slaapt en mails van Nigeriaanse prinsen die hun erfenis met je willen delen. Hun verkooppraatjes kunnen weliswaar effectief zijn (helaas…), maar als je het vertrouwen van je bezoekers wilt winnen, zijn dit niet de beste rolmodellen voor je schrijfstijl. Een website die te veel de nadruk legt op verkopen en overdreven overkomt kan veel klanten wegjagen.

Kleine bedrijven hebben het meest succes met authentieke, natuurlijke teksten die lezen alsof je  een informeel gesprek met je klanten hebt. Vertel je verhaal alsof je tegen een echt iemand praat. Hoe ben je voor jezelf begonnen, wat motiveert je, en wat maakt je uniek? Nog beter: vraag een vriend om je tekst te lezen en vraag of hij jouw stem erin herkent.

Merk je dat je vervalt in marketingkreten (‘innovatieve synergie!’), vage statements (‘wij zijn de nummer-1 oplossing’), clichés (‘een eenmalige kans!’) of te veel uitroeptekens (!!!!!) dan kun je je tekst het beste nog eens goed bekijken.

 

Betrouwbare cijfers

Een overzichtelijk design en goede teksten zijn belangrijk en ze werken nog beter als je ze kunt ondersteunen met een paar keiharde cijfers. Schrijf over het aantal jaar ervaring dat je hebt, het aantal klanten dat je geholpen hebt of de hoeveelheid producten dat je verkocht hebt.

Voor non-profitorganisaties wordt het steeds gebruikelijker om financiële informatie op de website te zetten: laat bijvoorbeeld zien hoe je je geld uitgeeft, wie je sponsors zijn, en welk percentage van donaties direct naar het goede doel gaat. Geef ook aan of je organisatie geregistreerd is als ANBI (algemeen nut beogende instelling), zodat mensen weten of ze donaties kunnen aftrekken van de belasting.

 

Heldere voorwaarden en goede beveiliging

Als we het hebben over de betrouwbaarheid van websites komt het vooral neer op de vraag: “Ben ik bereid deze persoon geld te geven?” Voor een klant is het een behoorlijk grote stap om iets te kopen bij een website die hij net voor het eerst gezien heeft. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om te zorgen dat je webwinkel betrouwbaar en veilig overkomt.

Alle Jimdo-websites hebben gelukkig  automatisch HTTPS-beveiliging, dus de informatie die je klanten op je site achterlaten is veilig. Daarnaast is het een goed idee om je algemene voorwaarden en je beleid voor verzending en betaling uit te schrijven. Zo is voor je klanten duidelijk waar ze aan toe zijn en kunnen ze erop vertrouwen dat ze niet voor onaangename verrassingen komen te staan.


Heb jij nog aanvullingen waar een betrouwbare website aan moet voldoen? Laat het ons weten in de commentaren!