Basisprincipes van webdesign

Basisprincipes van webdesign

Je ziet ze elke dag. En je hebt vast favorieten die je steeds weer bezoekt. Maar hoe kun je nou zelf een goede website ontwerpen?

Als je aan je website begint, heb je miljoenen keuzes. Alles kan. En toch gebruiken succesvolle webdesigners vaak dezelfde principes als ze een website ontwerpen. Zo maken ze websites die er mooi uitzien en makkelijk te gebruiken zijn. En dat doen ze niet zomaar: uit onderzoek van Google blijkt dat bezoekers houden van simpele en bekende designs.

In dit artikel kijken we naar een aantal basisprincipes van webdesign.

 

Te veel keuze

In design wordt soms gesproken over de wet van Hick (Hick’s law). Die wet komt uit de psychologie en zegt eigenlijk:

als je mensen meer keuzes geeft, duurt het langer voor ze kiezen

Klinkt logisch. Toch is het een belangrijk onderdeel van je design. Als je een website maakt, wil je meestal niet dat mensen lang twijfelen voor ze kiezen. Bij mensen die langer twijfelen is de kans namelijk groter dat ze uiteindelijk helemaal niet kiezen en gewoon weggaan.

Daar blijft het niet bij. Onderzoek van Barry Schwartz laat ook zien wat er gebeurt na het kiezen. Bij een keuze uit veel verschillende opties zag Schwartz niet alleen dat het kiezen langer duurde. Hij zag ook dat mensen na afloop minder tevreden waren over hun keuze. Er zijn dan namelijk ook meer opties die je niet hebt gekozen. Wat nou als één van die andere keuzes toch beter was geweest?

 

Hoe gebruik je dat in je webdesign?

Het lijkt een goed idee om je bezoekers meteen alle keuze te geven. Toch is dat vaak te veel informatie in één keer en kunnen mensen dan juist niet kiezen. Met het gevaar dat ze je website weer verlaten zonder ergens op geklikt te hebben.

Stel daarom op elke pagina één keuze centraal. Bijvoorbeeld: “welke van deze 3 diensten past bij mij?” Je helpt bezoekers met een korte beschrijving. De details laat je juist weer weg. Voor de details maak je een eigen pagina.

Als je je bezoekers laat kiezen, dan vraag je ze om moeite te doen. Vraag je daarbij altijd af of die keuze helpt om de doelen voor je website te bereiken. Als dat zo is, dan is die keuze de moeite waard. Als je bezoekers moeite laat doen voor een keuze die niet helpt om je doelen te bereiken, dan maak je het onnodig moeilijk voor je bezoekers.

Beperk het aantal keuzes.

Zo kan een pagina eruit zien, met goede keuzemogelijkheden. Het design laat de bezoeker zien wat hij eerst moet lezen en waar hij naartoe kan.

Duidelijke keuzes in website

Je kunt dit ook inzetten in je navigatie. Meer kopjes in je navigatie betekent meer opties en dus meer keuzetijd. Een goede vuistregel is om niet meer dan 6 kopjes te gebruiken. Je maakt de keuze makkelijker door beschrijvende koppen te gebruiken.

 

Visuele hiërarchie

Met formaat, kleur en positie kun je bezoekers laten zien wat het belangrijkst is en waar ze als eerste naar zouden moeten kijken.

Bij het vormgeven van een pagina, wil je de belangrijkste onderdelen het meest laten opvallen. Minder belangrijke dingen hoeven minder zichtbaar te zijn. Als je voor het eerst een pagina maakt, wil je soms alle onderdelen op de pagina even groot maken. En toch doe je jezelf daar geen plezier mee; het geeft je bezoeker geen richting.

Hoe zorg je voor visuele hiërarchie?

Wat je toevoegt met visuele hiërarchie is verschil tussen de onderdelen op een pagina. Zo kun je de aandacht trekken naar onderdelen die voor die pagina belangrijk zijn. Je kunt belangrijke woorden in een tekst bijvoorbeeld vet maken. Ze vallen dan meer op door het verschil met de rest van de tekst.

Het punt is juist dat je sommige onderdelen de hoofdrol geeft. We weten al dat bezoekers te veel keuze ingewikkeld vinden. We kunnen dus al keuzes voor ze maken, door duidelijk te laten zien wat belangrijk is. Visuele hiërarchie heeft dus niet alleen met design te maken, maar ook met de doelen die je voor je website hebt.

Visuele hierarchie in webdesign

Een paar hulpmiddelen:

  • Formaat. Groter = belangrijker. Kleiner = minder belangrijk.
  • Kleur. Meestal hebben we het over kleur als een manier om je site persoonlijkheid te geven. Maar, je kunt er ook aandacht mee trekken. Geef een belangrijk blok bijvoorbeeld een afwijkende achtergrondkleur.
  • Positie. Informatie bovenaan de pagina is belangrijker. En informatie die links staat is meestal ook belangrijker.

 

Leesbaarheid

Bezoekers komen naar je website voor informatie. Toch houden bezoekers meestal helemaal niet van lezen.Lezen vraagt concentratie en moeite. Met goed design kun je dat lezen veel makkelijker voor ze maken.

Witruimte

“Witruimte” is de lege ruimte rondom de verschillende onderdelen op een pagina. Die hoeft natuurlijk niet wit te zijn, maar wel leeg.

Die lege ruimte is geen verspilling, maar helpt bezoekers om de verschillende onderdelen te herkennen. Het geeft ademruimte aan een pagina en maakt het makkelijker om een website

te lezen en te gebruiken. Het is het verschil tussen zoeken in een overvolle, ongeorganiseerde kast en zoeken in een opgeruimde, goed ingedeelde kast.

Witruimte helpt ook om duidelijk te maken welke onderdelen bij elkaar horen. Wat dichtbij elkaar staat, hoort samen. Wat ver uit elkaar staat, zijn verschillende onderdelen.

Tussenkoppen

Het zoeken op een pagina wordt makkelijker als de losse onderdelen duidelijk gemarkeerd zijn. Gebruik daarom tussenkoppen om de verschillende delen van een tekst te beschrijven. In de visuele hiërarchie vallen koppen meer op. Een bezoeker kan dus de kop lezen en besluiten om dat deel van de tekst te lezen of niet.

Korte alinea’s

Zet daarom lege regels tussen twee alinea’s.  maakt een tekst veel makkelijker leesbaar.

Het lezen van korte teksten vraagt minder moeite. Zet daarom lege regels tussen twee alinea’s. Die lege regel geeft je bezoekers meer overzicht.

Je maakt het nog makkelijker door korte alinea’s te gebruiken. Denk dan aan alinea’s van 4 tot 5 regels. Daarna komt een witregel en dan weer een alinea. Zo kun je ook een lange tekst opbreken in korte stukken. Zo kost het lezen steeds een beetje moeite, in plaats van veel moeite in één keer.

witruimte in webdesign

Bij twijfel, kies voor een simpele website

Bij het ontwerpen van je website maak je steeds keuzes over wat je in je pagina opneemt. Dat wordt een stuk makkelijker als je vooraf je doelen en prioriteiten hebt uitgezocht. Dan weet je goed waar je je bezoekers naartoe wilt leiden.

Goed om te onthouden: voor bezoekers is een simpele website eigenlijk altijd beter. Bied niet te veel keuzes tegelijk aan, zet ze in een logische volgorde en zorg voor voldoende lege ruimte op de pagina, zodat de belangrijke onderdelen opvallen.