Help Registreren

Oprichters

Hoe bouw je een succesvolle startup? (infographic)

Matthias Henze - Jimdo

De week van de Ondernemer is bezig. Matthias Henze, één van de oprichters van Jimdo, kijkt terug op hoe Jimdo van een kleine onderneming met een paar vrienden groeide naar 10 miljoen websites.

 

Hoe is Jimdo gegroeid en wat was daarbij belangrijk? Eigen baas zijn over je bedrijf speelt daar een grote rol in. Maar vooral, plezier hebben en trots zijn op wat je doet. 

 

 


7 jaar & 10 miljoen websites


Jimdo is 7 jaar geleden klein begonnen. Een paar computers in een boerenschuur, 3 vrienden die veel grappen maakten en verder vooral tijd en energie. In de laatste 7 jaar zijn we enorm gegroeid: meer dan 10 miljoen websites zijn er met Jimdo gemaakt en het team bestaat intussen uit meer dan 170 mensen, verdeeld over 4 kantoren over de hele wereld.  

Technologie toegankelijk maken


Maar, de basis is hetzelfde gebleven. We zijn ervan overtuigd dat iedereen geweldige dingen kan doen. We willen dat ondersteunen door het maken van websites over die geweldige dingen zo makkelijk te maken. Zo willen we ervoor zorgen dat technologie geen obstakel is, maar dat het zelfs leuk kan zijn. We willen ondernemers daarmee onafhankelijker maken.


meer lezen 2 commentaren

Angst voor verandering?

loslaten en vertrouwen

(Deze blogpost van Fridtjof Detzner verscheen oorspronkelijk op het weblog van de Jimdo oprichters: 3founders.com.)

 

Alles is voortdurend in beweging. We weten het. Voor een internetbedrijf, zoals het onze, is dat misschien nog duidelijker dan voor bedrijven uit andere branches. Het internet is tenslotte bijna een pseudoniem voor permanente verandering. Nieuwe technologie, trends, browsers en steeds weer nieuwe apparaten.

Voor ons houdt dat in: bij de ontwikkeling wordt al lang niet meer het hele project gepland, maar steeds een klein deel dat op dat moment actueel is. Agile ontwikkelen is het motto. Daar komt nog bij dat we eigenlijk geen Duits bedrijf meer zijn: we bieden ons systeem in 11 verschillende talen aan - wij zelf en onze klanten zijn mensen uit veel verschillende culturen.

 

Het spreekt voor zich dat iedereen bij Jimdo voortdurend voor verandering open moet staan. Maar zo eenvoudig is dat ook weer niet. Als je werk net zo goed en vertrouwd aanvoelt, dan is het moeilijk om dat vertrouwde los te laten en weer te veranderen. Verandering kan ook verslechtering zijn...

 

De meesten van ons hebben angst voor verandering. Het ligt in onze natuur - we hebben eerder angst om iets te verliezen waar we aan gewend zijn, dan om iets nieuws te winnen. Grip op die angst krijgen en vragen stellen bij je eigen werkwijze is verdomd lastig. Maar precies dat is nodig als om je heen alles beweegt en je met een snel veranderende markt mee wil bewegen.

 

De vraag is dus: “Hoe neem je bij jezelf en bij anderen de angst voor verandering weg?”

 

Om angst voor verandering te verliezen, heb je vertrouwen nodig. In jezelf en in de mensen met wie je samenwerkt. En je hebt vaste ijkpunten nodig.

 

meer lezen 2 commentaren