Je eigen social media strategie in 5 stappen

De buitenwereld overtuigen – dat is de kunst van pr. Gelukkig hoef je geen reclamebureau of pr-strateeg te zijn om een effectieve publiciteitsstrategie voor je eigen merk te ontwikkelen.

 

In deze blogpost richten we ons op social media. Twitter, Facebook enz. hebben namelijk enorm potentieel. Instagram heeft rond 600 miljoen dagelijkse gebruikers terwijl Facebook maar liefst 1,23 biljoen dagelijkse gebruikers verwelkomt. Maar hoe bereik je de juiste doelgroep via je social media kanalen? Lees gauw verder en bekijk hoe je in vijf stappen je eigen social media strategie ontwikkelt.


Stap 1: Ken de mogelijkheden

Social media kan gebruikt worden voor veel meer dan kattenvideo’s en in contact blijven met vrienden en kennissen. Sociale netwerken bieden je een “etalage” waar je je project op een authentieke manier kunt voorstellen en op die manier mensen voor je merk kunt winnen. Hoe je deze etalage inricht hangt af van wat je wilt bereiken met social media. Het is daarom heel belangrijk dat je doelen stelt.

 

Dus, wat is je doel? Hier zijn drie mogelijke doelen om mee te beginnen:

1. Klanten aantrekken:

  • Meer klanten naar mijn website lokken
  • Mijn producten bij gebruikers introduceren
  • Mijn aanbiedingen promoten

2. Bouwen van een community:

  • Levendig gesprek creëren met vrienden en volgers
  • Relaties tussen merk en contacten versterken
  • Een passie delen

3. Informatief zijn en helpen:

  • Vragen van gebruikers en klanten beantwoorden
  • Actuele informatie delen (bijv. nieuwe openingstijden)
  • Mensen op weg helpen met je product

NB je kunt deze drie opties niet heel strikt definiëren. Iedereen kan zijn eigen stijl vinden. De voorbeelden helpen je je eigen doelen helder te krijgen.

Stap 2: Kies een strategie

Je kunt natuurlijk zeggen “Ik wil al deze doelen tegelijk bereiken!” In theorie is dat mogelijk, maar alleen als je er heel veel energie in pompt. Als je in je eentje of met een klein team een social media strategie aan het ontwerpen bent, raden we je aan je te concentreren op heel specifieke doelen. Op die manier kun je een succesvolle strategie in elkaar zetten zonder teveel tegelijkertijd te proberen.

Strategie A: “persoonlijk & klantvriendelijk”

Je:

  • bent een klein bedrijf
  • hebt een website voor je winkel of restaurant
  • biedt bepaalde diensten of cursussen aan?

Dan is dit de perfecte strategie voor je social media kanalen: om een klantenbestand op te bouwen. Met Facebook, Instagram enz. Kun je producten op een mooie en onderhoudende manier presenteren. Zelfs als je diensten en cursussen aanbiedt kun je via social media nieuwe klanten bereiken.

Social media strategie Instagram

Strategie B: bouw een community

Heb je een:

  • website voor je hobbyproject
  • website met een bijzonder thema

In dat geval is strategie B misschien iets voor jou: de nadruk op community. Je bezoekers volgen je omdat ze wat je doet interessant vinden. Ze kunnen zich waarschijnlijk vinden in je passie of schrijfstijl en je recepten of reisverhalen inspireren hen. Je bezoekers zullen het dus hartstikke leuk vinden om via social media met je in contact te komen en ideeën uit te wisselen en een levendige community te vormen. Dit versterkt de band met je lezers en spoort gebruikers aan regelmatig naar je website terug te gaan.

Social media strategie Facebook

Strategie C: wees informatief

Is je website voor je:

  • praktijk
  • studio of salon
  • beroep (architect, bijvoorbeeld)

In dit geval past de derde strategie het beste bij je: om te informeren, jezelf en je bedrijf te presenteren, je successen te delen en up-to-date informatie te geven. Voor Facebook-gebruikers is je pagina de eerste plek waar ze naartoe gaan om meer informatie te vinden. Voor de details kunnen ze op je website klikken.

Stap 3: identificeer het juiste kanaal

Facebook logo

Facebook is het populairste sociale medium en is geschikt voor iedereen – als informatief vertrekpunt of als platform om ideeën uit te wisselen. Je hoeft niet veel moeite te doen om een Facebook-pagina aan te maken met de belangrijkste informatie. Het is absoluut de moeite waard om meerdere keren per week iets te posten. Je kunt je posts vooruit inplannen. Met een beetje time management kan dat je veel tijd besparen.Veel bedrijven posten bijvoorbeeld hun actuele aanbiedingen, restaurants posten foto’s van het gerecht van de dag of het weekmenu.

Instagram logo

Instagram is hét fotoplatform en is heel interactief. Daarom is dit het sociale netwerk voor food- of reisbloggers. Maar Instagram biedt ook andere projecten veel mogelijkheden. Iedereen die zijn project/werk graag showt met gave foto’s heeft aan Instagram een goede. Je kunt hier een echte community bouwen als je regelmatig je laatste updates met je volgers deelt.

Twitter logo

Op Twitter heb je maximaal 280 tekens per tweet om je boodschap te delen. Je kunt ook foto’s aan je berichten toevoegen. Twitter is handig voor het delen van nieuwtjes, in gesprek komen met andere gebruikers en luchtige posts (entertainment). Dit is vooral leuk voor mensen die regelmatig op Twitter komen kijken en vaker korte, actuele en spontane berichten willen delen. Net als op Instagram is de Twitter-community heel levendig. Gebruikers retweeten (delen) en liken content van anderen naar hartelust en maken zo hun eigen volgers attent op interessante en relevante content.

Pinterest logo

Pinterest is een ander netwerk waar het accent duidelijk op foto’s ligt. Op Pinterest deel je bijvoorbeeld foto’s, links of fotocollecties via prikborden met andere gebruikers. Die gebruikers kunnen reacties op je posts achterlaten en je content delen. Pinterest is inmiddels uitgegroeid tot een druk netwerk en is een van de grootste zoekmachines voor afbeeldingen ter wereld geworden. Voor kunstenaars en iedereen die producten maakt is het dus een interessant platform en perfect om een netwerk op te bouwen.

Stap 4: vind content om te delen

De content die je op social media deelt hangt natuurlijk vooral af van je project en het doel dat je wilt bereiken. Voor je volgers is content relevant wanneer ze die aantrekkelijk, interessant of onderhoudend vinden. Voor jou is content effectief wanneer die de verbinding met je merk versterkt of directe interesse in je product of diensten genereert.

 

Wat kun je posten? Hier zijn enkele ideeën:

Ideeën voor strategie A (contact met klanten)

  • introduceer regelmatig producten of diensten
  • post positieve feedback van klanten. (Als het gaat om feedback die je privé gekregen hebt, bijvoorbeeld via de mail, check dan altijd eerst even of je klant het oké vindt dat je het op social media deelt!)
  • presenteer je eigen bedrijf op een onderhoudende manier, bijvoorbeeld met foto’s van achter de schermen of van evenementen en beurzen waar je bent geweest
  • post series als ‘MotivationMonday’, ‘TuesdayTip’ en ‘FunFriday’
  • laat foto’s van je dagelijkse werkzaamheden zien

Social media strategie Facebook

Ideeën voor strategie B (focus op community):

  • post foto’s van bijvoorbeeld eten of reizen en vraag je volgers naar hun ervaringen (‘Wat is jouw favoriete lasagnerecept?’ of ‘Wie is in Sri Lanka geweest en deelt z’n leukste tip?’) – dit zorgt voor interactie
  • reageer op reacties en vragen
  • volg vergelijkbare pagina’s en profielen om contact op te bouwen met andere bloggers en influencers
  • organiseer kleine winacties op je pagina, bijvoorbeeld: “Raad waar mijn volgende reis naartoe gaat (hint: het is in Azië) en win een souvenir van mijn reis!”
  • post foto’s van nieuwe ideeën, producten of ‘how-to’s’
  • post korte video’s

Ideeën voor strategie C (informatief):

  • zorg dat de informatie op je pagina helder en makkelijk te vinden is
  • laat weten wat je openingstijden zijn en hoe mensen je kunnen bereiken
  • gebruik goede foto’s die niet alleen mooi zijn maar er ook professioneel uitzien. Heb je zelf geen goede foto’s? Geen probleem, je kunt op veel plekken gratis professionele stockfoto’s vinden.
  • post regelmatig updates en reageer op vragen
  • deel interessante en relevante artikelen

 

Tip: Experimenteer eens met verschillende soorten content en kijk hoe goed de verschillende posts het doen. De beste inspiratiebron voor je posts zijn vaak de pagina’s van concurrenten of vergelijkbare pagina’s. Bekijk eens een paar profielen van anderen en noteer wat je er goed aan vindt.

Stap 5: aan de slag!

Ben je nog helemaal niet actief op social media, probeer ze dan uit met een privéaccount. Op die manier krijg je een idee van hoe de verschillende platformen werken en welke platformen je het leukst vindt.

 

Als je vervolgens besluit om een account voor je project aan te maken, is het belangrijk een groep volgers en vrienden om je heen te verzamelen. Dit kun je doen door:

 

  • je vrienden over je nieuwe pagina te vertellen en hen te vragen om je te ‘liken’ of volgen
  • Facebook-pagina’s van vrienden te liken en hen te vragen jouw pagina ook te liken
  • mensen en pagina’s te volgen die zich met jouw onderwerp bezighouden of die in jouw branche als ‘influencers’ worden gezien
  • social media buttons aan je website toe te voegen
  • je social media profielen op te nemen in brochures, flyers of je nieuwsbrief en mensen uit te nodigen je te volgen

 

En tot slot: het kan even duren voor je een grote schare fans en volgers hebt. Dat is normaal, ‘organische groei’ kost nu eenmaal tijd. Voel dus geen druk om zo snel mogelijk zo veel mogelijk fans te verzamelen. Het belangrijkste is om een stabiele groep volgers te krijgen, en de rest komt vanzelf wel. Post regelmatig iets nieuws en vergeet vooral ook niet plezier te maken!


Hoe gebruik jij social media? Heb je ooit nagedacht over een social media strategie voor je project? Ik denk dat voor veel projecten een ‘strategische benadering’ echt de moeite waard kan zijn.

 

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

 

PS, volg je Jimdo al op Facebook en Twitter? ;)