Verbeter je website met data over je bezoekers

Iedereen vindt de statistieken van zijn eigen website waarschijnlijk op z’n minst “interessant”. Maar welke conclusies kun je nu concreet trekken uit bijvoorbeeld het aantal bezoekers? En hoe kun je je eigen site met behulp van je statistieken effectief optimaliseren?

In deze blogpost nemen we de betekenis van een aantal cijfers uit de statistieken onder de loep en leggen uit waarom bepaalde waarden vaak verkeerd geïnterpreteerd worden.


Bezoekersaantallen

Het getal der getallen! Tenslotte is het aantal bezoekers een duidelijke aanwijzing voor het succes van je site. Als je bezoekersaantallen stijgen, kun je concluderen dat de inhoud van je site het goed doet. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig. Toch is het de moeite waard om niet alle bezoekers over één kam te scheren.

Dit klopt: meer bezoekers betekent meer klanten, lezers of geïnteresseerden. Als het je dus lukt om in een bepaald tijdsbestek meer bezoekers naar je website te trekken, dan heb je aan de juiste knoppen gedraaid – bijvoorbeeld met relevante inhoud, sterke SEO of goede marketing.

Maar ook goed om te weten: ondanks de simpele berekening “meer bezoekers = meer succes” kun je niet elke website met elke andere website vergelijken. Het succes van een nichewebsite wordt bijvoorbeeld heel anders gemeten dan dat van een bekende reisblog.

Met andere woorden: als je een kleinere doelgroep hebt, hoeft je website ook niet honderden duizenden bezoekers te hebben. Succes is relatief – net zoals de bezoekersaantallen.

bezoekersaantallen voor website

 

Referrers/bronnen

Vaak onderschat! Referrers laten je zien waarvandaan bezoekers op je website gekomen. Dit zijn dus de bronnen voor het verkeer op je website. Dit onderdeel van je statistieken is weliswaar geen getal, maar minstens zo interessant!

Zo leer je uit de bronnen waar mensen je al kennen, en waar nog wat te winnen valt. Komen veel bezoekers bijvoorbeeld via Google, dan ben je op de goede weg met je SEO. Is het aantal bezoekers dat via Google binnenkomt nog wat aan de lage kant, dan kun je hier zeker nog meer uit halen door aan je SEO te werken.

Dit klopt: referrers zijn waardevolle informatie. Als je weet hoe mensen op je site terecht gekomen zijn, kom je ook te weten op welke punten je je site nog kunt optimaliseren.

Maar dit is ook goed om te weten: welke bronnen je het beste heel gericht kunt aanboren hangt sterk van je doelgroep en je project af. Vraag je af waar je doelgroep zich bevindt en via welke weg je gebruikers wilt aanspreken. Komen er via die route maar weinig bezoekers naar je website, dan weet je: hier kan ik nog iets verbeteren.

 

Relevantie

Bezoekersaantallen alleen zijn nog geen garantie dat je ook de juiste mensen bereikt. Of je je doelgroep daadwerkelijk aanspreekt kom je te weten via de relevantie van je website. Over het algemeen kun je zeggen dat hoe langer een bezoeker op je website blijft hangen, hoe relevanter je content voor hem is. En daarmee wordt het waarschijnlijker dat een bezoeker bijvoorbeeld besluit iets te kopen of zich aan te melden voor je nieuwsbrief.

Jimdo en de Boost-app laten je de relevantie als aparte waarde zien. We combineren verschillende gegevens, waaronder hoelang mensen op je site blijven en hoe vaak ze pagina’s bekijken. Zo zie je in één oogopslag hoe relevant je content voor je bezoekers is en kun je de ontwikkeling van deze waarde volgen. Dat helpt je je content steeds beter te optimaliseren.

Wil je bij Jimdo Creator een blik werpen op de duur van bezoeken (ook wel bounce rate), dan kun je je website met Google Analytics verbinden. Met deze tool van Google krijg je een uitgebreid overzicht van het gedrag van bezoekers op je website.

Dit klopt: hoe meer tijd bezoekers op een bepaalde pagina doorbrengen, hoe interessanter de content op die pagina’s voor hen is. Daarom is de bezoeksduur statistisch gezien een goed instrument om de relevantie van een pagina te bepalen.

Maar dit is ook goed om te weten: tegelijkertijd is de duur van een bezoek alleen niet altijd een sterke indicator voor de relevantie van de gehele website. Is je website bijvoorbeeld “slechts” een infosite met de contactgegevens van je bedrijf erop, dan is er niks aan de hand als mensen maar kort op je site blijven – zolang de bezoekersaantallen stabiel blijven. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval bij de websites van loodgieters, schilders of restaurants.

bezoekersaantallen voor website app

Populaire pagina’s op je website

Google Analytics en Jimdo laten ook zien welke pagina’s op je website het populairst zijn. Daaraan kun je als het ware onder een vergrootglas zien welke content op welke pagina’s voor de meeste kliks zorgen.

Dit klopt: content die goed functioneert kun je uitbreiden en meer vergelijkbare content aanbieden.  Zet echter niet al je geld op één paard – tenslotte maakt het samenspel van al je pagina’s je website tot wat hij is.

Maar dit is ook goed om te weten: als je een blog hebt ken je dit vast: bepaalde artikelen lopen als een tierelier en andere artikelen staan een beetje te verstoffen online. Dat is heel normaal en ook geen enkel probleem. Je kunt er zelfs gebruik van maken. Probeer te ontdekken welke aspecten (onderwerp, stijl, foto’s) je ook voor andere artikelen of pagina’s kunt gebruiken.

 

Verschillende periodes met elkaar vergelijken

Als je in je statistieken de gegevens van verschillende periodes met elkaar vergelijkt kun je zien of bepaalde veranderingen op je site, nieuwe artikelen of nieuwe producten meer of juist minder bezoekers naar je site lokken.

Daaruit kun je handige conclusies trekken, zeker als je de moeite neemt om de veranderingen op je site bij te houden en vast te leggen. Het vergelijken van verschillende periodes kan voor de optimalisatie van je website een absolute goudmijn zijn.

Dit klopt: elke website heeft succesvolle pagina’s en pagina’s die het minder goed doen. Dat is volstrekt normaal. Laat je dus niet uit het veld slaan als het een keer niet zo goed gaat. Door periodes met elkaar te vergelijken kun je goed bepalen welke aspecten voor een dip in je bezoekersaantallen gezorgd kunnen hebben – of juist voor een piek gezorgd heeft.

Maar dit is ook goed om te weten: vergeet bij deze vergelijking niet dat ook andere factoren een rol kunnen spelen bij je succes, ook factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Veel websites trekken in vakantieperiodes minder bezoekers, simpelweg omdat mensen dan met andere dingen bezig zijn en niet zo vaak online zijn.


Wat is voor jou het interessantste cijfer in je statistieken? Gebruik je je statistieken al om de content op je website te verbeteren? We horen het graag in de reacties!