Hoe bouw je een goede landingspagina?

Bezoekers willen op je website goede inhoud vinden. Als ondernemer wil je bezoekers op je website die interesse hebben in wat je aanbiedt. In het ideale geval vindt de bezoeker op de eerste pagina die hij bezoekt meteen de informatie waardoor hij klant wordt. Daarvoor kun je een landingspagina maken.

Voor het kopen gaat een klant meestal door een paar verschillende fases.

  • Oriënteren: Wat kan er allemaal? Wat voor producten of oplossingen zijn er?
  • Overwegen: Welke specifieke wensen heb ik?
  • Selecteren: Welk product en welk bedrijf passen het beste bij mijn wensen?
  • Kopen: Ik koop mijn product bij dit bedrijf.

Veel van de pagina’s op je website zijn bedoeld voor klanten die zich oriënteren of een aankoop overwegen. Met uitgebreide, heldere informatie leg je uit wat je bedrijf te bieden heeft en wat daar de voordelen van zijn.

Een landingspagina is juist gericht op klanten die nog selecteren of al in de koopfase zitten. Deze klanten weten al wat ze willen kopen en welke eigenschappen belangrijk zijn. Op een landingspagina kun je zulke klanten ervan overtuigen dat ze het beste bij jou kunnen kopen.

Geef je bijvoorbeeld een cursus vegetarisch koken, dan kun je daarvoor een landingspagina maken op je website. De bedoeling is dat die pagina gezien wordt door mensen die toch al op zoek zijn naar zo’n cursus. Op je landingspagina overtuig je bezoekers ervan dat jij de juiste cursus voor ze hebt en geef je ze meteen de mogelijkheid om die cursus te boeken.

Wat is een landingspagina precies?

In online marketing wordt de naam landingspagina gebruikt voor pagina’s die bezoekers zien als ze via een advertentie op je website komen. Nadat ze op de advertentie klikken zien ze een pagina op je website die perfect aansluit bij het onderwerp van de advertentie. Zo’n landingspagina laat meteen zien wat de volgende stap is, bijvoorbeeld contact opnemen of een dienst boeken.

Hoe maak je een landingspagina?

Begin bij het begin: waarvoor is het nuttig om een landingspagina te maken? Misschien wil je een van je producten of diensten meer aanprijzen. Of je hebt een restaurant dat je bekender wilt maken in de wijk.

Als je je onderwerp hebt gekozen, komt de volgende stap: een handeling kiezen. Wat wil je dat bezoekers doen op je landingspagina? Hoe kunnen bezoekers gebruik maken van het aanbod op je landingspagina?

Met die combinatie van onderwerp en handeling kun je aan de inhoud van de pagina beginnen.

De beste opbouw voor een landingspagina

Het belangrijkste bij de opbouw van een landingspagina is dat je er niet te veel op zet. Op de beste landingspagina’s staat weinig inhoud, maar wat er staat is heel helder.

Er zijn vier onderdelen die je landingspagina sowieso nodig heeft:

  • Een pakkende titel.
  • Een korte, heldere beschrijving waarin je bezoekers duidelijk uitlegt om welk aanbod het gaat en waarom dat aanbod bijzonder is. Denk eraan ook de prijzen te noemen.
  • Een paar goede foto’s of icons.
  • Een aansporende call to action.

Natuurlijk kun je die vier onderdelen nog aanvullen. Hou het daarbij wel heel simpel. Het doel van de pagina is om bezoekers klant te laten worden. Je wilt ze alle informatie geven die ze nodig om het aanbod te kunnen inschatten, maar niet zo veel informatie dat ze erdoor afgeleid kunnen raken.

Wat schrijf je op een landingspagina?

De inhoud van een landingspagina laat bezoekers precies zien hoe ze klant kunnen worden. Als je net begint met ondernemen is dat soms wat onwennig: het voelt opdringerig. Toch is dat precies waar een landingspagina voor is. De pagina is er voor mensen die toch al overwegen om een product als het jouwe te kopen. Op deze pagina maak je het ze makkelijk.

Je kunt een goede landingspagina schrijven met de onderdelen die we net noemden:

Een pakkende titel
Benoem in de titel meteen waar de pagina over gaat. Het beste is een korte titel die al laat zien waarom dit aanbod bijzonder is.

Korte, heldere beschrijving
Beschrijf helder wat je aanbiedt of wat het onderwerp van je landingspagina is. Overtuig je bezoekers door goed te beschrijven wat je aanbod bijzonder maakt. Zorg dat je unique selling points duidelijk naar voren komen. Beschrijf dus goed hoe je klant voordeel heeft van je aanbod.

Beoordelingen of testimonials
Beoordelingen van andere klanten helpen je om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Je kunt bijvoorbeeld een hoge score op een vergelijkingswebsite noemen. Testimonials werken ook goed: citaten van tevreden klanten waarmee je nieuwe klanten overtuigt.

Call to action
Dit is het moment waar het om gaat. Je call to action roept de bezoeker op om te handelen. Wat die handeling precies is, heb je eerder gekozen. Misschien wil je bezoekers je laten bellen voor een afspraak, dat ze een bericht in je contactformulier schrijven of een tafel reserveren in je restaurant. Als je je bezoekers hebt overtuigd, klikken ze op de knop en heb je een nieuwe klant of een nieuw contact.

Om de call to action goed op te laten vallen, is het goed om die in een knop te zetten. Eerder schreven we al een artikel met tips voor het schrijven van een goede call to action.

Bezoekers naar je landingspagina brengen

Bezoekers kunnen op verschillende manier op je landingspagina terecht komen. Je kunt de pagina bijvoorbeeld delen op social media. Je kunt online advertenties voor de pagina maken. Je kunt ook proberen om via Google geïnteresseerde bezoekers naar de pagina te krijgen.

Als je je bezoekers uit Google wilt halen, is het belangrijk om je pagina goed te optimaliseren.

  • Begin met brainstormen over het aanbod op je pagina. Schrijf alle woorden op die met het onderwerp te maken hebben en gebruik de belangrijkste als zoekwoorden.
  • Gebruik de zoekwoorden voor de landingspagina in de titel van de pagina.
  • Gebruik de zoekwoorden in de alternatieve beschrijvingen van je afbeeldingen.

Bij elke pagina die je optimaliseert is de verleiding groot om veel zoekwoorden in de pagina te verwerken. De doorslaggevende vraag is dan altijd: als iemand naar dit zoekwoord zoekt, is mijn landingspagina dan een goed resultaat?

Voor een restaurant in Den Haag zijn de zoekwoorden “restaurant” en “Den Haag” belangrijk. Om het specifieker te maken kun je ook de naam van de wijk als zoekwoord gebruiken, bijvoorbeeld “Zeeheldenkwartier”. Afhankelijk van je aanbod kun je ook zoekwoorden als “lunch” gebruiken.

De losse gerechten op je menu zijn meestal geen zoekwoorden. Als je zulke gedetailleerde zoekwoorden in een landingspagina gebruikt, wordt voor Google juist minder duidelijk waar de pagina over gaat.

Voorbeelden van landingspagina’s

Er zijn heel verschillende voorbeelden van landingspagina’s. In de praktijk is er geen vaste succesformule: de beste landingspagina is de landingspagina waar je de beste resultaten mee haalt.

Hier zie je bijvoorbeeld een landingspagina die we gemaakt hebben voor fotografen. De opbouw is bewust heel simpel. Bezoekers kunnen omlaag scrollen voor meer informatie, maar het eerste wat ze zien zijn een titel, een korte tekst, een foto als blikvanger en een call to action.

Voorbeeld landingspagina Jimdo

 

Dat zien we ook terug bij 99designs op hun pagina over logo design: afbeelding, titel, tekst en een call to action – verder geen afleiding.

 

Voorbeeld landingspagina 99designs

 

Een landingspagina maken is dus geen heksenwerk. Als je je onderwerp en het doel voor de pagina hebt vastgelegd, heb je snel een goede landingspagina. Daarna is het vooral belangrijk om je pagina simpel te houden. Voeg alleen nog inhoud toe helpt om bezoekers over te halen om je aanbod aan te nemen.

Veel succes bij het maken van je landingspagina! Als die pagina eenmaal live is, hou dan regelmatig je bezoekersaantallen in de gaten om te zien: een landingspagina heeft pas het volledige effect als er veel bezoekers naartoe komen.