Hoe zet je je bedrijf op Google Mijn Bedrijf?

Je komt nog net voor sluitingstijd bij een winkel aan en staat voor een dichte deur. De openingstijden waren niet bijgewerkt in Google. Of je belt een restaurant voor een reservering, maar de vermelding op Google Mijn Bedrijf geeft het verkeerde nummer. Dat is heel irritant.

Sterker nog, verouderde informatie is waar bezoekers het meest over klagen bij websites van kleine bedrijven. Vraag je je al af of je zelf al je bedrijfsinformatie goed online hebt staan? En dan niet alleen op je eigen website, maar ook bij Google Mijn Bedrijf en in Google Maps?

Waarom zou ik mijn bedrijf toevoegen aan Google?

Veel ondernemers denken dat het voldoende is om hun eigen website bij te werken. Toch is het belangrijk om ook je vermelding bij Google Mijn Bedrijf aan te passen als er iets verandert. Naar schatting heeft maar een klein percentage van de bedrijven dit gedaan!

Als je bedrijf nog niet op Google Mijn Bedrijf te vinden is, is het een goede eerste stap om je bedrijf toe te voegen aan Google:

    • Het is de beste manier om je bedrijf in Google Maps te laten zien. Dat is dus gratis reclame bij mensen die toch al in een bepaald gebied zoeken.
    • Als je je bedrijfsvermelding niet regelmatig checkt, kunnen anderen het voor je bijwerken. Dat hou je beter zelf in de hand.
    • Bij het aanmelden voor Google Mijn Bedrijf krijg je een bedrijfsprofiel voor alle diensten van Google en toegang tot een aantal handige gratis tools.
    • Het wordt een stuk makkelijker om een website te maken. Jimdo Dolphin kan bijvoorbeeld met je bedrijfsprofiel in een paar minuten een gepersonaliseerde website voor je maken.
    • Een vermelding bij Google met al je relevante informatie helpt bij je SEO.
    • En vooral: het maakt het leven van je klanten en bezoekers een stuk makkelijker.

Er zitten dus een boel voordelen voor je bedrijf aan een bedrijfsvermelding bij Google.

Je bedrijf op Google Maps

Google Maps is enorm populair en enorm handig. Klanten verwachten dat bedrijven en winkels op Google Maps te vinden zijn. Zelfs als je geen locatie hebt waar iedereen zomaar langs kan komen, dan heb je wel een keer bezoekers, leveranciers of sollicitanten die de weg naar je kantoor zoeken.

Als je bij Google Mijn Bedrijf het adres van je kantoor opgeeft, krijg je ook meteen een vermelding op Google Maps. Wel zo handig dus.

Je bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf

Als je sommige bedrijven googelt, zie je meteen een boel details: het adres in Google Maps, foto’s, reviews, contactinformatie, openingstijden… Hoe krijg je dat voor je eigen bedrijf?

 

Google Mijn Bedrijf vermelding

 

Google heeft de afgelopen jaren steeds kleine verbeteringen toegevoegd voor bedrijfsvermeldingen. Steeds meer van Google’s diensten werden met elkaar verbonden. Die combinatie wordt nu aangeboden als Google Mijn Bedrijf. Je kunt er bijvoorbeeld je bedrijf op Google Maps zetten.

In Google Mijn Bedrijf heb je alles bij elkaar en dat scheelt een hoop losse aanmeldingen. Het bedrijfsprofiel dat je aanmaakt, wordt automatisch overal bijgewerkt. Zo hou je je informatie makkelijker up-to-date.

Als je geen bedrijfsprofiel aanlegt, zoekt Google zelf naar de ontbrekende informatie. Het kan dan zijn dat er verouderde informatie in je vermelding komt. Of nog erger, dat iemand anders je bedrijf claimt en er een vermelding voor aanmaakt.

Hoe claim je je bedrijf in Google?

Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik op “Aan de slag”. Je wordt dan gevraagd je bedrijf te zoeken en het te claimen. Als je bedrijf bij het zoeken niet opduikt, kun je het zelf toevoegen.

 

Google Mijn Bedrijf opzetten

 

Voor een bedrijf dat geen bezoekers ontvangt kun je een vermelding aanleggen als merk, organisatie of artiest.

Na de verificatie kun je je account opzetten:

  • Je bedrijfsprofiel kan dan in de zoekresultaten verschijnen als mensen in Google naar je bedrijf zoeken.
  • Je kantoor verschijnt op Google Maps. Je kunt dan bijvoorbeeld Google Maps opnemen in je website, zodat bezoekers je makkelijk kunnen vinden.
  • Je kunt op elk moment je profiel in Google Mijn Bedrijf aanpassen. Als je openingstijden veranderen, bijvoorbeeld.
  • Je kunt een Google+ profiel voor je bedrijf aanmaken met foto’s en er reviews verzamelen.

Als je je account opzet en Google vindt je bedrijf niet, dan kan het zijn dat je website nog niet door Google is opgenomen. Dat kan vooral gebeuren bij websites die nog niet zo lang online staan. Je kunt je site dan toevoegen aan Google Search Console.

Zo maak je de beste vermelding op Google Mijn Bedrijf

Je bedrijf aanmelden en je gegevens invullen zijn basisstappen. Ze zijn belangrijk, maar je kunt nog meer uit je bedrijfsvermelding halen.

  • Zeg hetzelfde als op je bedrijfswebsite: je website en je vermelding op Google Mijn Bedrijf beschrijven hetzelfde bedrijf. Dan is het raar als om daar verschillende beschrijvingen te geven.
  • Schrijf een volledige beschrijving van je bedrijf: behandel je bedrijfsprofiel als een soort Over ons-pagina. Schrijf helder, maar beknopt over het verhaal achter je bedrijf en de diensten of producten die je aanbiedt. Belangrijke zoekwoorden komen vanzelf in zo’n beschrijving terecht.
  • Kies eerlijk de passende categorie: Google raadt aan om je bedrijf in zo min mogelijk categorieën te zetten. De categorie waar je wel in zit, zegt dan ook echt iets over je bedrijf. Je hebt er niks aan om je bedrijf in een categorie te vermelden waar je niet past – in die categorie heb je niet echt iets te bieden.
  • Maak een bedrijfsprofiel op Google+: of je er nou fan van bent of niet, Google+ heeft nut. Het kost weinig extra tijd om Google+ op te nemen in de routine voor je social media en je profiteert van de SEO-voordelen van een goed gevuld profiel op Google+.
  • Antwoord op reviews: dat geldt ook voor negatieve reviews.
  • Werk informatie over je bedrijf bij: als je product, adres, openingstijden of wat dan ook voor je bedrijf verandert, kun je het beste meteen de informatie in Google Mijn Bedrijf aanpassen. Verkeerde informatie is in een bedrijfsprofiel meestal erger dan geen informatie. Nog beter kun je zorgen dat je goede informatie geeft.

Google geeft zelf ook goede richtlijnen voor het presenteren van je bedrijf.

Google is de marktleider als het om zoekmachines gaat. Toch heeft het ook nut om bedrijfsvermeldingen te maken op andere zoekmachines zoals Bing of gespecialiseerde platformen als Iens. Je kunt met Moz Local werken om te zien hoe je bedrijf online vermeld staat.