Verbeter je bedrijfsidee voor je je bedrijf start

Elk bedrijf begint met een idee. Als ondernemer droom je ervan te groeien en door te breken met je bedrijf. Met je bedrijfsidee heb je dus je eerste belangrijke onderdeel al binnen – gefeliciteerd!

Zulke eerste stappen zijn belangrijk, dat kan ieder bedrijf je vertellen. Met de beslissingen die je nu maakt, bouw je je success voor de komende jaren. Natuurlijk wil je meteen aan de slag. Toch is een beetje onderzoek nuttig: hou het idee voor je bedrijf nog even tegen het licht. Zo zorg je ervoor dat alle tijd en moeite ook echt bijdragen aan een sterk bedrijf.

We lopen door deze stappen:

  1. Ondernemingsplan schrijven
  2. Marktvraag inschatten
  3. Concurrentie onderzoeken
  4. Doelgroep bepalen
  5. Feedback verzamelen

1. Ondernemingsplan schrijven

Een ondernemingsplan schrijven is belangrijk. En het zijn vaak juist zulke belangrijke dingen die we uitstellen en voor ons uit schuiven. Zonde, want het is een kans om goed georganiseerd met je bedrijf te starten.

Begin simpel en schrijf je idee voor je bedrijf op. Vul dat aan met:

  • Je klant (je doelgroep, verwachte verkopen en klantenbinding)
  • Je bedrijf (rechtsvorm, locatie)
  • Over je bedrijf (de oprichter(s), de missie en de langetermijndoelen)

Je schrijft die dingen op in je ondernemingsplan, zodat je merkt wanneer je van je plan afwijkt. Je ondernemingsplan schrijven helpt je ook om te herkennen wat je nog niet hebt uitgewerkt. Dit plan is er om je te helpen met het beoordelen van je eerste idee. Voor je er tijd, geld en moeite in stopt, is het de moeite waard om het grondig te doordenken. Een voorbeeld van een ondernemingsplan of een template kan helpen.

Dit is je kans om rustig vooruit te kijken, vooral ook naar de zakelijke kant. Je begint een bedrijf waar je voldoende inkomen uit haalt om een leuk leven te kunnen leiden. Voordat je begint, moet je dus vastleggen hoeveel je wilt verdienen en of je er een andere baan naast wilt houden. Dan kun je ook berekenen hoeveel je bedrijf moet omzetten. Dit is geen moment voor mooie dromen, maar voor realistische inschattingen: hoeveel moet je verkopen om van je bedrijf te kunnen leven?

2. Marktvraag inschatten

Beginnen is goed. Weten waar je aan begint is nog beter. Je werkt naar een teleurstelling toe als je start met je bedrijf zonder te kijken hoe de markt in elkaar zit. Je bent overtuigd van je eigen idee, maar is vraag naar en is er ruimte voor?

Stel jezelf deze drie vragen:

  1. Welk probleem lost mijn bedrijf op voor mijn klanten?
  2. Hoe gaan mensen op het moment met dat probleem om?
  3. Is er al iemand anders die mijn oplossing aanbiedt? Zo niet, hoe is mijn oplossing anders of beter dan wat er al is?

Natuurlijk kun je een volkomen nieuw, revolutionair idee hebben. Voor de meeste ondernemers geldt dat een versie van wat ze aanbieden al bestaat. Zelfs de succesvolste bedrijven zijn gebaseerd op een vraag in de markt naar een product dat al bestaat. Vraag je dus af: is er ruimte voor nog een bedrijf dat hetzelfde product aanbiedt?

De antwoorden op deze vragen helpen je om te bepalen hoe je je bedrijf wilt positioneren: als nieuw en uniek of als beter dan de concurrentie.

3. Concurrentie onderzoeken

Het maakt niet uit hoe goed het idee voor je bedrijf is: er is altijd een vorm van concurrentie. Daar kun je een boel van leren. Bekijk bijvoorbeeld hoe het bedrijf van je concurrent is opgebouwd, hoe de concurrent klanten benadert en wat daarbij goed (of juist helemaal niet goed) is. Vraag je steeds af wat je zelf beter kunt doen dan je concurrent.

Onderzoek directe concurrenten

Directe concurrenten zijn andere bedrijven die precies hetzelfde aanbieden als jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een pizzeria opent, zijn andere pizzeria’s in de omgeving je directe concurrenten.

Vergeet je indirecte concurrenten niet

Indirecte concurrenten bieden een product of dienst aan waarmee hetzelfde probleem wordt opgelost. Voor iemand die geen zin heeft om te koken, is een pizzeria een oplossing. Een restaurant dat burgers of salades aanbiedt is ook een oplossing. Die andere restaurants zijn dus indirecte concurrenten voor een pizzeria.

Kan je bedrijfsidee de concurrentie aan?

Als je weet welke concurrenten al actief zijn, kun je ook inschatten hoe groot de kans is dat klanten voor jouw bedrijf kiezen. Is het realistisch om de concurrentie aan te gaan voor dezelfde klanten? Wat zijn voor klanten de redenen om voor jouw bedrijf te kiezen? Dat zijn je “onderscheidende kenmerken” of “unique selling points”.

Je kunt je bijvoorbeeld van de concurrentie onderscheiden als je van alle pizzeria’s de enige bent die volledig vegan pizza’s bakt.

Tip: ga op zoek naar online beoordelingen van je concurrenten. Kijk dan vooral naar mensen die een concurrent 3 of 4 van de 5 sterren geven. Die mensen zijn fan van het product, maar hebben vaak duidelijke redenen waarom een concurrent niet aan de verwachtingen voldoet. Daarvan kun je dus goed leren hoe je het beter kunt doen!

4. Doelgroep bepalen

Als je een gat in de markt hebt gevonden, kun je je op je doelgroep concentreren. Welke klanten gaan je product kopen en wat willen ze precies van je? Hoe kun je ze helpen om hun doelen te bereiken? Een beetje marktonderzoek biedt uitkomst.

Daar kun je gemakkelijk online mee beginnen. Met online enquetes krijg je informatie over je mogelijke klanten. Gebruik bijvoorbeeld Typeform of Google Formulieren om enquêtes te maken die je op social media kunt verspreiden. Als je weet dat je klanten niet zo technisch zijn, kun je natuurlijk ook de straat op gaan en mensen aanspreken.

Meestal heb je genoeg aan 8 tot 10 vragen om erachter te komen wat voor mensen interesse hebben in je product, wat ze nodig hebben en hoe je ze als betalende klanten voor je bedrijf kunt winnen. Hou het verder kort: het gevaar bij enquêtes is dat ze saai kunnen worden en dan stoppen mensen met invullen.

  • Hoe oud is je doelgroep?
  • Waar woont je doelgroep?
  • Heb je meer mannen of vrouwen in je doelgroep?
  • Wat voor werk heeft je doelgroep?
  • Kopen deze mensen al vergelijkbare producten? Hoeveel geven ze daaraan uit en hoe vaak?
  • Wat zijn de doelen van deze mensen?
  • Wat zijn hun hobby’s?
  • Van welke merken zijn ze fan en waarom?

Gebruik de antwoorden om een beeld te vormen van je potentiële klanten. Je kunt het idee voor je bedrijf dan vanuit hun perspectief bekijken en inschatten of je idee goed genoeg is.

Niet zeker waar je je klanten vindt?

Denken als een klant helpt je om je klanten te vinden. Ga bijvoorbeeld op zoek naar Facebook-groepen waar ze misschien lid van zijn. Wil je bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice beginnen in Almere, dan zoek je naar “hondeneigenaren Almere” om groepen mensen te vinden die interesse kunnen hebben in je bedrijf. Wil je unieke bruidsjurken gaan verkopen, dan kun je op forums over trouwen een account aanmaken of trouwbeurzen bezoeken.

Tip: het helpt om een goed beeld te vormen van je ideale klant. Met zo’n ‘persona’ kun je bijvoorbeeld efficiënter advertenties op social media gebruiken.

5. Feedback verzamelen

Je komt er maar op één manier achter of je bedrijf echt een succes wordt. Door het gewoon te proberen. Je kunt bijvoorbeeld in een paar minuten de website voor je bedrijf al online zetten. Als je eenmaal klaar bent voor je echte start, heb je je website al klaar en dat is natuurlijk een bonus.

Die website kun je met vrienden, familie en je netwerk delen om feedback voor je bedrijf te krijgen. Je maakt het makkelijker door je idee op een afgeronde website te laten zien. Zo kunnen anderen reageren alsof je bedrijf al echt is. Deel je website ook al vroeg op social media: zo kunnen er mensen komen die je nog niet kent. Hun feedback is meestal het waardevolst.

Als je je website laat zien, let dan goed op de reacties:

  • Waar willen mensen meer over weten? Over je bedrijf, je product of hoe het voor jou is om te gaan ondernemen?
  • Welke vragen stellen mensen via je contactformulier?
  • Wat zeggen mensen in social media commentaren?

Misschien vind je al meteen je eerste klanten. Dan weet je zeker dat je een goed idee in handen hebt!

Klaar om je eigen bedrijf te starten? Bekijk vooraf of je idee werkt met deze stappen. Werk je idee en de zakelijke kant uit, ga op zoek naar je doelgroep en wat die wil, bouw een website voor je idee en deel die online zodat je belangrijke feedback op tijd krijgt.

Je kunt zo ook meerdere ideeën testen. Want waarom zou je je kansen niet spreiden? Op die manier kom je er snel achter waarom sommige ideeën werken en andere niet. Je kunt je tijd en moeite dus investeren in de ideeën die wel kans van slagen hebben.