De nieuwe statistieken: wat doen bezoekers op je website?

Elke website heeft een doel. Je wilt iets bereiken met je website.  Je wilt de bekendheid van je bedrijf vergroten, meer aanvragen van klanten krijgen of meer boekingen binnen krijgen.

Meestal bereik je je doel omdat bezoekers op je website dingen doen. Ze klikken op de juiste knop of ze sturen je een bericht.  Wel zo fijn om dan ook te weten hoeveel bezoekers dat doen. En of dat er meer zijn dan vorige maand.

De statistieken in je Dashboard laten je zien wat er gebeurt of je website. De cijfers laten je alle belangrijke cijfers zien: van je bezoekersaantallen tot waar die bezoekers vandaan komen.

Je kunt de Statistieken gebruiken vanaf het Start-pakket met Jimdo Dolphin.

We kijken naar een paar belangrijke cijfers:

  • Hoeveel bezoekers kwamen er in totaal naar je site?
  • Verwijzingen: hoe komen bezoekers naar je site?
  • Kliks: hoeveel bezoekers namen contact met je op?
  • Hoeveel bezoekers klikten op boekingen?

 

Verbeter je conversie

In je statistieken zie je twee cijfers die je conversie laten zien. Met conversie bedoelen we dat bezoekers iets doen op je website waardoor ze meer worden dan alleen een bezoekers.

Als iemand je een bericht stuurt via je contactformulier, dan is dat bijvoorbeeld een conversie. Of als iemand via je website een tafel reserveert in je restaurant.

In je Dashboard zie hoeveel mensen op de verschillende knoppen op je website hebben geklikt. Je ziet natuurlijk alleen de cijfers die voor jou belangrijk zijn. Heb je bijvoorbeeld geen boekingen-blok op je site, dan zie je daar ook geen cijfers voor.

Verbeter je conversie

De cijfers laten je in één oogopslag hoeveel bezoekers voor conversie zorgden door bijvoorbeeld je contactformulier te gebruiken of een boeking te doen.

1) Voor alle websites: hoeveel bezoekers namen contact op?

Voor alle websites laten de statistieken zien hoeveel bezoekers contact wilden opnemen. Dat is een belangrijk cijfer voor het succes van je website — hoe meer nieuwe klanten contact opnemen, hoe beter.

Zo nemen meer bezoekers contact op:

 

MAAK EEN WEBSITE

 

2) Voor websites die boekingen aannemen: hoeveel bezoekers zijn boekers?

Heb je deze maand meer boekingen gekregen dan afgelopen maand? Verschilt het aantal boekingen per seizoen? Met goede cijfers over boekingen zie je niet alleen of je website goed werkt, maar krijg je ook meer inzicht in het gedrag van je klanten.

Hoe je meer boeken krijgt:

Je ziet steeds de aantallen en de percentages. Zo herken je snel wat er gebeurt op je website.

 

Verwijzingen: hoe komen bezoekers naar je site?

Als je ineens veel meer bezoekers krijgt, is het wel zo nuttig om te weten waar al die mensen vandaan komen. Hoe hebben ze je website gevonden? Op Facebook, in Google, via je online advertenties of klikken ze op een link op een andere website?

Verwijzingen: hoe komen bezoekers naar je site?

Hoe helpen deze cijfers je?

Je kunt zelf sturen hoe bezoekers naar je website komen. Doe je meer op Facebook of Instagram, dan komen er waarschijnlijk meer bezoekers via social media. Koop je advertenties op een andere website, dan verwacht je dat het percentage bezoekers via advertenties omhoog gaat.

Je kunt zo dus ook testen wat voor je website het beste werkt. Zo stop je je energie in de beste kanalen voor je bedrijf.

  • Social media: doe een test en schrijf een tijdlang vaker op social media. Gaat het aandeel bezoekers via social media omhoog?
  • Zoekmachines: SEO is een marathon, geen sprint. Toch kun je ineens verschil zien als je voor een zoekwoord in de top 3 in Google komt te staan.
  • Adverteren: als je investeert in advertenties, dan wil je daar meer bezoekers door krijgen. Je kunt advertenties prima testen met een klein budget. Zo kun je je advertenties verbeteren voor je er veel geld aan besteedt.

Bij ‘Direct’ vind je bezoekers die via je nieuwsbrief op je website beland zijn en bezoekers die het adres van je site in de adresbalk van hun browser hebben getypt. Zo kom je erachter hoe effectief je nieuwsbrief of laatste flyer is geweest.

 

MAAK EEN WEBSITE

 

Kies een periode: van wanneer zijn deze cijfers?

Belangrijke vraag voor alle statistieken: ‘in hoeveel tijd?’ Het maakt nogal een verschil of je 50 boekingen hebt binnen gehaald in het afgelopen jaar of in de afgelopen 24 uur!

Je kunt dus bovenin kiezen welke periode je wilt bekijken. Kijk je wat verder terug, dan kun je patronen zien. Elke dag een paar bezoekers meer valt misschien niet meteen op. Maar over een langere periode kun je goed zien hoe je bezoekersaantal langzaam stijgt.

Kies een periode: van wanneer zijn deze cijfers?

Je herkent ook of bepaalde seizoenen invloed hebben. Heb je bijvoorbeeld meer of minder bezoekers in donkere dagen voor Kerst? In welke maanden is het het drukst op je website? Die informatie helpt weer om het onderhoud voor je website goed te plannen.

Wil je nog meer informatie? Dan kun je Google Analytics met je website verbinden.

Wil je zien hoe effectief je website is? Bekijk de statistieken voor je eigen website in je dashboard.

 

NU INLOGGEN