Bereid je website voor op de geoblocking-verordening

In mei van dit jaar hadden we al de AVG-verordening. Nu komt er weer nieuwe regelgeving vanuit de EU: in december gaat de geoblocking-verordening in.

In dit artikel leggen we uit waarom die belangrijk is voor je website en wat we hebben toegevoegd zodat Jimdo’s webwinkel-functies aan de regels voldoen.

Dit artikel gaat over de veranderingen aan Jimdo’s webwinkel-systeem. Dit is geen juridisch advies. Heb je specifieke vragen over je website of de verordening, raden we je aan om die te stellen aan een juridische expert.

We behandelen deze onderwerpen:

  • Wat betekent de geoblocking-verordening voor mij?
  • Wat verandert er voor mijn webwinkel?
  • Wat moet ik nu doen of veranderen?
  • Welke nieuwe functies voegt Jimdo toe?
  • Waarom is dit positief voor verkopers?

Wat betekent de geoblocking-verordening voor mij?

Als je webwinkel is gebaseerd in de EU, geldt de geoblocking-verordening ook voor jou. Kort samengevat ben je in de meeste gevallen verplicht om verkopen mogelijk te maken voor klanten uit alle EU-lidstaten, maar niet om naar alle lidstaten te verzenden. Dat betekent ook dat al je online formulieren om een bestelling te plaatsen overal in de EU moeten werken.

Voor webwinkels die met Jimdo zijn gemaakt hebben we dat al voor je geregeld. Er zijn wel een paar details die je nog moet checken.

Als je een webwinkel hebt, raden we aan om in je Algemene Voorwaarden aan te geven naar welke EU-landen je product verzendt en naar welke niet. Maak daarbij duidelijk wie er verantwoordelijk is voor de verzending bij bestellingen vanuit landen waar je niet naar verzendt. Daar gaan we zometeen nog verder op in.

Als je webwinkel buiten de EU gevestigd is en je verkoopt niet aan klanten uit EU-landen, hoef je niets te checken. Verkoop je wel aan klanten uit EU-landen, dan kun je het best contact opnemen met juridisch adviseur om te bespreken hoe je webwinkel omgaat met klanten uit EU-landen.

Wat verandert er voor mijn webwinkel?

Als je een webwinkel bij Jimdo hebt, hebben we alle nodige veranderingen al voor je gemaakt. Heb je je webwinkel ergens anders, kijk dan deze dingen na om te zien of je webwinkel aan de nieuwe verordening voldoet:

  • Rekeningadres: Alle EU-landen moeten worden genoemd als optie bij het opgeven van een rekeningadres. Ook als dat landen zijn waar je niet naartoe verzendt. Jimdo heeft dit in een recente update al toegevoegd in een dropdown-menu voor het rekeningadres.
  • Contactgegevens: Ook bij het invoeren van contactgegevens moeten alle EU-landen een optie zijn. Een formulier mag bijvoorbeeld geen landcodes van EU-landen uitsluiten.
  • Betaalmethodes: Als je een betaalmethode aanbiedt, moet je die accepteren vanuit alle EU-landen, tenzij er geldige technische of juridische redenen zijn om dat niet te doen. Je webwinkel mag geen creditcards weigeren uit EU-landen of zonder reden betaalmethodes voor bepaalde landen niet aanbieden.
  • Betalingen accepteren: Je webwinkel moet betalingen accepteren die in alle EU-landen gangbaar zijn. Als je bijvoorbeeld betalingen met creditcard aanbiedt, moeten klanten elke SEPA-creditcard kunnen gebruiken.
  • Kopen in elke versie van je webwinkel: Voorwaarden, prijzen en producten in een webwinkel mogen niet (automatisch) worden aangepast, gebaseerd op IP-adres, afleveradres, betaalmethode, etc. Je kunt nog steeds verschillende webwinkels hebben die verschillende prijzen, voorwaarden of producten aanbieden, maar klanten uit de EU moeten in elk van die webwinkels kunnen bestellen.
  • Automatisch doorverwijzen: Het is niet toegestaan om klanten automatisch door te verwijzen naar een andere versie van je webwinkel zonder toestemming van de klant. De klant moet altijd kunnen terugkeren naar de originele webwinkel.
Goed om te weten: de geoblocking-verordening gaat in op 3 december 2018.

Wat moet ik nu doen of veranderen?

Als je producten verkoopt binnen Europa raden we je aan om je Algemene Voorwaarden bij te werken en juridisch advies te vragen aan een expert. (Wij kunnen en mogen je geen juridisch advies geven.)

  • Geef in je Algemene Voorwaarden duidelijk aan naar welke landen je producten verzendt en naar welke landen niet. Maak dan duidelijk dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het regelen van de verzending, als die klant bestelt vanuit een land waar je niet naartoe verzendt. Ook als je als bedrijf geen internationale verzending aanbiedt, moet het mogelijk zijn om producten bij je te bestellen en bijvoorbeeld zelf op te halen of verzending te regelen volgens de informatie uit je Algemene Voorwaarden.
  • Het is goed om met een melding in je bestelproces aan te geven dat je alleen verzendt naar de landen die je noemt in je Algemene Voorwaarden. Voor Jimdo webwinkels hebben we die melding al toegevoegd: dat is dus al geregeld!

Als je klant een bijzondere regeling wil voor het verzenden van een product en jij biedt die regeling aan, kan je klant direct contact met je opnemen. Een klant kan bijvoorbeeld vragen of je een product na de bestelling twee weken wilt bewaren zodat de klant het product kan ophalen tijdens een vakantie. Als verkoper heb je dan het recht daarvoor extra kosten te berekenen, gebaseerd op je aanbod en je Algemene Voorwaarden.

Welke nieuwe functies voegt Jimdo toe?

Om je op weg te helpen hebben we de webwinkel een paar updates gegeven. Als je webwinkel is gevestigd in de EU, zie je nu deze nieuwe functies:

Het dropdown menu voor het rekeningadres noemt nu automatisch alle EU-landen. Je weet dus zeker dat die lijst compleet is.
Je kunt een melding in het bestelproces instellen om aan te geven dat je alleen verzendt naar landen die je noemt in je Algemene Voorwaarden.

Je hebt misschien al in je webwinkel gezien dat we het dropdown-menu voor het rekeningadres hebben veranderd voor webwinkels binnen de EU. Dit is verplicht in de nieuwe geoblocking-verordening, maar je hoeft niet naar al die landen te verzenden. In het menu voor het verzenden worden alleen de landen genoemd waar je ook echt naar verzendt.

Waarom is dit positief voor verkopers?

Er staat een hele groep nieuwe klanten voor je klaar: de hele EU kan nu bij je kopen. Zolang je je voorwaarden goed aanpast, hoef je daar geen extra moeite voor te doen. Als klanten zelf de verzending willen regelen, verandert er dus niks aan je werkwijze, maar heb je meer mogelijke klanten!
Het kan dus ook als klein bedrijf interessant zijn om te kijken naar een internationale strategie. Je weet maar nooit welke andere landen nog interesse hebben in je product!