Website-termen uitgelegd

Het is weer april, en dat betekent dat er veel mensen zijn die werk beginnen te maken van hun goede voornemens en een eigen website willen bouwen. Misschien ben jij wel één van hen. Als het de eerste keer is dat je een website bouwt, gaat er een wereld voor je open. Een wereld vol programmeurs, designliefhebbers, marketeers, en doe-het-zelvers die allemaal dezelfde termen (of jargon, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt) gebruiken om te communiceren. Zoals bij elk nieuw project komt er ook bij het maken van websites een beetje ‘fake it til you make it’ kijken. Wij gaan je helpen zodat je direct mee kunt praten.

Hier is een handig spiekbriefje voor je met de woorden die je vaak tegenkomt als je je eigen website aan het bouwen bent.


Above the Fold / ‘Boven de vouw’

We hebben het wel over iets moderns als websites bouwen, maar dat wil niet zeggen dat de terminologie ook met de tijd meegaat. ‘Above the fold’, of ‘boven de vouw’, verwijst naar dat gedeelte van je website dat bezoekers kunnen zien zonder dat ze naar beneden hoeven te scrollen. De term is afkomstig uit de krantenwereld – als een krant dubbelgevouwen is, is alles wat boven de vouw staat gemakkelijk in één oogopslag te zien. Dit is dus de plek waar kranten hun belangrijkste koppen zetten, en voor je website zou je hetzelfde moeten doen.

Backend en frontend

Als iemand het heeft over de backend of frontend van zijn website, dan heeft hij het over het gedeelte dat aan de voorkant voor iedereen te zien is (de frontend) en het gedeelte dat alleen hij kan zien als hij inlogt om aan zijn website te werken (de backend).

Call to Action (CTA)

Je hoort mensen vaak zeggen dat elke website (of zelfs elke pagina) een ‘call to action’ nodig heeft. Wat daarmee bedoeld wordt is dat je meestal wilt dat mensen méér doen dan je website alleen maar lezen. Je wilt bijvoorbeeld dat ze je product kopen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief of je site op social media delen. Daar komt de call to action om de hoek kijken. Vaak is het een knop die de bezoeker aanspoort om te doen wat jij graag wilt dat hij doet, namelijk de volgende stap zetten. Gebruik knoppen om een call to action op je Jimdo-site te maken. Zonder CTA op je website loop je misschien de kans mis om van je bezoekers klanten te maken.

CMS (Content Management Systeem)

De term ‘Content Management Systeem’ klinkt misschien ontzettend saai, maar het CMS is een heel belangrijk deel van je website. Het is de online software waarmee je je site kan bijwerken en beheren zonder dat je iets van coderen hoeft te weten. Met andere woorden, dat is wat Jimdo is – het backendysteem waar je inlogt om aan je website te werken.

Content

Elk vakgebied heeft zijn eigen manier om te praten over ‘dingen’, en websites zijn daarin geen uitzondering. Alle dingen die je op je website zet – de foto’s, teksten, video’s en natuurlijk de kattenplaatjes vormen samen de ‘content’, de inhoud, van je website. Deze dingen komen in het inhoudsgedeelte van je website. Als je iemand hoort zeggen ‘content is koning’, dan bedoelt hij dat de inhoud van je website, de nuttige informatie die je deelt, veel belangrijker is dan alle hippe designelementen, lettertypes, kleuren, coole animaties, enz. Met andere woorden, een goede website kun je niet faken. Daar heb je nuttige en kwalitatief goede content voor nodig.

H1/H2/H3

Dit verwijst naar de grootte van een kop in HTML code. De grote kop bovenaan is een H1 (in HTML wordt dat geschreven als <h1>), de kop die daarna komt is een H2, enz. Bij Jimdo worden dit Koppen genoemd (Groot is H1, Medium is H2, Klein is H3). Zoekmachines speuren de code op je website af naar deze tags, omdat het hen helpt te bepalen waar je pagina’s over gaan. Dus als je iemand hoort zeggen: “Zorg dat je een H1 boven aan elke pagina op je website zet”, is dat wat hij bedoelt. (PS, dat is goed advies – het is goed voor je SEO).

Beginnen met een website

Header

Een header is een groot stuk bovenaan je pagina dat meestal gereserveerd is voor een foto over de volledige breedte van je pagina en een kop. De header is het eerste wat je bezoekers zien als ze op je homepage komen en creëert een gedurfd en dramatisch effect. Je kunt daar bijvoorbeeld een cover-blok voor gebruiken. Wil je gebruik maken van een header, zorg dan dat je een kwalitatief goede foto kiest.

Website header

Hosting vs. Domain

Hoewel veel diensten (waaronder Jimdo) alles-in-één pakketten voor domeinnamen en hosting aanbieden, zijn dit twee verschillende dingen. Je domeinnaam is het unieke adres van je website, het stukje dat na de ‘www.’ komt. Hosting is een dienst waarbij het bedrijf dat je domein ‘host’ alles wat met je website te maken heeft beheert. Eigenlijk huur je ruimte bij je host. Wanneer je een domeinnaam gekocht hebt, kun je je domein verhuizen naar een andere host als je wilt, net zoals je je telefoonnummer kunt behouden als je van telefoonaanbieder wisselt.

JPG/PNG/GIF

Als je gaat werken met foto’s, zul je merken dat je verschillende bestandstypen kunt uploaden: JPG’s komen het meest voor (de meeste foto’s zijn JPG’s). Voor bijvoorbeeld logo’s, illustraties, of andere bestanden waarbij je graag scherpe lijnen wilt blijven zien als je inzoomt zijn PNG-bestanden beter. GIF’s zijn het beste voor logo’s in lage resolutie, icons of symbolen, en voor bewegende kattenplaatjes… Check onze blog voor meer info over afbeeldingen.

Tip: Hoe spreek je deze bestandsnamen eigenlijk uit? Goede vraag! Voor JPG is het gebruikelijk om te zeggen ‘jee-peg’, maar voor PNG en GIF lijkt men er nog niet helemaal uit. Sommige mensen zeggen ‘ping’ of spellen ‘p-n-g’ uit. Sommige mensen zeggen GIF op z’n Nederlands, met een harde g, andere zeggen ‘djiff’. Nu je zelf een website hebt en weet waar je het over hebt, mag je daar natuurlijk ook een mening over hebben en anderen vertellen dat ze het verkeerd uitspreken.

Lorem Ipsum

Als je een website of een nieuwe pagina maakt met een standaard paginaopbouw, valt het je waarschijnlijk op dat er al tekst op je pagina staat. Hele gekke tekst. Geen zorgen, we hebben niet per ongeluk je CMS in het Latijn opgesteld, het is gewoon de lorem ipsum tekst, de standaardtekst die in de designwereld als opvulling wordt gebruikt. Lorem ipsum is bedoeld om je te laten zien hoe een regel of paragraaf er in een bepaalde paginaopbouw uit ziet, zonder dat je daarvoor zelf al tekst hoeft te hebben. Er had ook kunnen staan ‘plaats hier je tekst, plaats hier je tekst, plaats hier je tekst’. Ontwerpers hebben gemerkt dat als je echte tekst gebruikt, de betekenis van de woorden kan afleiden van het design. En dat is nu juist waar het hier om gaat. Als de tekst bestaat uit onherkenbare woorden, is het veel makkelijker hem te negeren en je te focussen op het design. Vergeet alleen niet het lorem ipsum te verwijderen en te vervangen door je eigen tekst voor je je website live zet!

Beginnen met een website

Responsive design

Responsive is een andere manier om te zeggen ‘mobile-friendly’, geschikt voor gebruik op een mobiele telefoon. Het betekent dat een website reageert op de afmetingen van het scherm waarop je kijkt en zich automatisch daaraan aanpast. Of je een website nu vanaf een mobiele telefoon, een tablet, laptop of PC bezoekt. Als je vanaf je telefoon een website bekijkt waarop je voortdurend in- en uit moet zoomen om de content goed te kunnen bekijken, weet je dat deze website niet responsive is.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Dit klinkt misschien eng, maar het is echt veel makkelijker dan je zou denken. SEO is het proces waarmee je je website aantrekkelijker maakt voor zoekmachines. De websites die je te zien krijgt als je zoekt op Google staan niet toevallig bovenaan. Er zijn eenvoudige stappen die je kunt nemen om zoekmachines te helpen begrijpen waar je website over gaat en, nog veel belangrijker, je site te laten zien aan de juiste bezoekers.

Sitemap

Een sitemap is a lijst van alle pagina’s op je website. Meestal is het een simpele opsomming, net als de inhoudsopgave van een boek. In de praktijk kun je een sitemap op verschillende manieren gebruiken. Om te beginnen kan een sitemap je helpen je website te schetsen voor je begint met bouwen (altijd een goed idee om te beginnen met een plan!). Zo’n sitemap hoeft niets bijzonders te zijn – het kan een Word document zijn, een pagina in je notitieboek, de achterkant van een bierviltje, wat je zelf het handigst vindt om je ideeën te ordenen. Ten tweede kun je je sitemap als XML-bestand indienen bij Google en andere zoekmachines zodat ze je site makkelijker kunnen verkennen en toe kunnen voegen aan relevante zoekresultaten.

Tip: Een sitemap kan ook een pagina op je website zijn met links naar alle pagina’s op je site, net als een inhoudsopgave. Jimdo maakt zo’n pagina automatisch voor je aan. Het beste is het natuurlijk als je bezoekers zo’n sitemap helemaal niet nodig hebben omdat je navigatie hen precies brengt waar ze naartoe willen.

UX

Dit is de afkorting voor ‘user experience’. De user experience is letterlijk de ervaring die een bezoeker heeft als hij op je website rondkijkt. Als je naar een website gaat en je vindt in mum van tijd alles waar je naar op zoek bent, dan is dat een goede gebruikservaring. Als je een website bezoekt en het is onduidelijk waar je moet klikken of je raakt verdwaald op de site en kunt niet vinden wat je zoekt, dan is dat een slechte gebruikservaring.


Er zijn natuurlijk nog veel meer van dit soort websitetermen. Zijn er nog andere termen waar je je hoofd over breekt? Laat het ons weten in de comments. In ons Support Center vind je nog veel meer definities voor veel voorkomende websitetermen.