6 Non-profit websites van wereldverbeteraars

Sommige mensen zijn net een beetje anders. Ze zien dezelfde dingen als iedereen. Maar ze reageren er anders op. Waar iets mis gaat, willen ze dat veranderen. Niet voor zichzelf, maar omdat ze zien dat anderen het nodig hebben.

In dit artikel laten we websites zien van 6 wereldverbeteraars. We kijken naar de projecten en we laten zien wat ze goed doen op hun websites. Wil je een van de projecten steunen, dan vind je natuurlijk ook de links waar je dat kunt doen.

Honderd procent

Honderd procent is een vriendengroep die in maart 2019, (dus al bijna!) vertrekt naar Senegal om daar een schoolgebouw te repareren. Daardoor kunnen meer leerlingen les krijgen in het gebouw.

Bijzonder aan de groep is hun 100%-regel. Alle kosten voor tickets, verblijf en eigen verzorging betalen de vrienden zelf, zodat het ingezamelde geld volledig naar het goede doel gaat.

Wil je helpen? Dat kan op deze pagina!

Non-profit website

Over de website

Zie je hoe makkelijk het is om informatie te vinden op deze website? De koppen in de navigatie zijn heel duidelijk geformuleerd. Helemaal goed is dat de koppen niet beschrijven wat de eigenaar van de website wil vertellen, maar juist wat je als bezoeker op de website kunt doen.

De Haagse Vrouwendag

Moeder Marleen en dochter Amber uit Noordwijk ondersteunenop 8 maart de Haagse Vrouwendag: “Een dag waarop dak- en thuisloze vrouwen weer even helemaal vrouw mogen zijn.” Een grote groep vrijwilligers legt op Internationale Vrouwendag dak- en thuisloze vrouwen in Den Haag een dag lang in de watten.

Donaties zijn daarbij zeer welkom. Met hun website zamelen Marleen en Amber donaties in en willen ze aandacht voor het project vragen. Hun doel is het vullen van 100 goodiebags die ze onder de vrouwen kunnen uitdelen.

Wil je ook doneren? Op deze pagina lees je precies hoe je dat kunt doen.

Non-profit website

Over de website

Met foto’s maak je een emotionele connectie met je bezoekers. De foto’s op deze website laten precies zien welke gevoelens de Haagse Vrouwendag losmaakt. Die foto’s staan niet op zichzelf, maar worden gecombineerd met heldere tekst zodat je als bezoeker precies weet waar je naar kijkt en waar je een bijdrage aan kunt leveren.

Het Bongaardpark

Iedereen wil op een fijne plek wonen. Groen in de wijk kan dan heel veel uitmaken. Een grasveld in de buurt is leuk, maar wat nou er als er meer mogelijk zou zijn?

“Er kwam een grote vlakt vrij in onze wijk. En in plaats van een kaal grasveld wilden wij graag iets moois creëren waar iedereen van kon genieten.” Daarom werd het project Bongaardpark opgestart als burgerparticipatieproject. De buurtbewoners begonnen een eigen website om iedereen inzicht te geven in hun plannen voor een park in hun wijk: het Bongaardpark.

Wie wil weten waar het allemaal om draait, krijgt hier een goed overzicht.

Non-profit website

Over de website

Iedereen kan een mooi plan hebben. Wil je dat een projectontwikkelaar of een gemeente je serieus neemt, dan zul je dat plan ook professioneel moeten presenteren. Op de website vind je daarom niet alleen informatie over het plan zelf, maar ook een concrete begroting: alle betrokken partijen vinden hier dus nuttige informatie.

Project UnFelt

Kayleigh González deed onderzoek naar depressie en burnout onder studenten. Op haar website presenteert ze de resultaten in vorm van Project UnFelt. Een belangrijk onderdeel van de website zijn de verhalen van studenten die zelf met depressie en burnout te maken kregen.

Op haar website combineert Kayleigh achtergronden, verhalen, voorlichting en een blik achter de schermen bij het project.

Wil jij ook je verhaal delen? Dan kun je je hier aanmelden.

Non-profit website

Over de website

Een website komt meer tot leven met video. Ook bij Project UnFelt is het de video waar je als bezoeker al snel naar blijft kijken. Behalve bewegend beeld voegt de video ook een gezicht toe aan de naam op de website. Als bezoeker reis je met Kayleigh mee door het onderwerp en daar hoef je niks voor te doen.

Heary

Iedereen houdt van vakantie. Ontbijt op bed in een fijn hotel? Graag! Wel zo fijn als zo’n hotel ook voorbereid is. Dat is vaak nog niet zo als je doof of slechthorend bent. Natuurlijk kun je er overnachten, maar er zijn wel wat extra uitdagingen.

“Ik hoorde verhalen van doven die na een brandalarm als enige niet op de hoogte waren. Doven gasten horen geen brandalarm en zien geen visuele hulpmiddelen als ze slapen.” Daar moest iets gebeuren, vond Robert. Met Heary maakt hij hotels nu doofvriendelijk door technologie en training.

Wat dat precies inhoudt? Bekijk de video op de website.

Non-profit website

Over de website

Geen drukke kleuren, maar juist een simpel zwart-wit kleurenschema. Zie je hoe de inhoud van de pagina’s de aandacht krijgt? Minder afleiding betekent meer focus op wat je te vertellen hebt op je pagina’s.

Marieke Priem

In maart 2019 (dus ook al bijna!) gaat Marieke naar Afrika om te werken bij een stichting die kinderen in noodsituaties opvangt. En wat doe je dan als je zelf mooie dingen kunt maken? Dan verkoop je die zodat je de opbrengst mee kunt nemen voor de stichting.

Marieke zette dus een webshop op waar ze zelfgemaakte producten verkoopt, die ze met handlettering bijzonder maakt: unieke cadeaus waarmee je bijdraagt een goed doel.

Nieuwsgierig? Hier vind je Marieke’s winkel.

Non-profit website

Over de website

Op het moment van schrijven staat nog op Marieke’s website dat iDEAL niet werkt. Dat was ook zo toen ze de winkel opzette, maar we hebben goed nieuws: via PayPal kun je nu iDEAL inbouwen.

Hoe maak je een goede non-profit website?

Er zijn veel stichtingen, initiatieven en organisaties die de wereld een stukje mooier willen maken. Als je daar zelf ook mee bezig bent, kun je meer bereiken als je je project online presenteert.

Met een professioneel uitziende website wordt je eerder serieus genomen en heb je altijd iets bij de hand om anderen meer informatie te geven.

Dit kun je leren van de 6 non-profit websites uit dit artikel:

  • Geef pagina’s de namen van wat bezoekers willen weten.
  • Gebruik foto’s die de emotie van de pagina ondersteunen.
  • Geef informatie voor iedereen die bij je project betrokken is.
  • Breng je verhaal tot leven met video’s op je website.
  • Laat je design de inhoud van je pagina ondersteunen en versterken.
  • Maak het voor bezoekers makkelijk om te doneren.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website