Hoe laat je het perfecte bedrijfslogo maken?

Merken zie je overal om je heen. In de kleding die we kopen, het voedsel dat we eten en in de winkels waar we dat allemaal kopen. Elk merk heeft een eigen logo dat we onmiddellijk verbinden met dat merk. Als je denkt aan bedrijven als Nike, Coca-Cola, Albert Heijn of de NS, heb je waarschijnlijk meteen het logo in je hoofd. Dat logo is onderdeel van het merk van dat bedrijf.

Als ondernemer wil je zo’n merk creëren voor je eigen bedrijf. Als je klanten je logo in je website zien, wil je dat ze niet alleen denken aan je producten en diensten, maar ook aan de stijl en persoonlijkheid van je bedrijf. Ben je een vrolijk en familievriendelijk bedrijf of een serieuze en sobere aanbieder van diensten? Een ontwerper kan bij die merkbeleving een bedrijfslogo maken.

Ken je bedrijf

Bedrijfslogo voorbeeld

Het ontwerp van dit bedrijfslogo stuurt je ook naar de sterren. Ontwerper: Jasper van der Meij.

 

Wil je een logo laten maken, dan is het belangrijk om je eigen bedrijf goed te kennen. Veel ondernemers starten hun bedrijf zonder ooit serieus na te denken over wat voor merk ze willen opzetten. Dat kan een gemiste kans zijn.

Succesvolle merken letten scherp op waar de markt om vraagt en maken een product dat daarbij aansluit. Ze besteden ook tijd en aandacht aan de missie van hun bedrijf en hoe ze elke dag werken om die missie waar te maken.

In het nieuwe e-book, How to Get the Perfect Logo for Your Brand: A Step-by-Step Guide (gratis downloaden), bespreekt 99designs vijf belangrijke factoren voor het opzetten van een succesvol merk:

  • Missie
  • Waarden
  • Persoonlijkheid
  • Marktpositie
  • Stem

Een grafisch ontwerper kan alleen een goed bedrijfslogo ontwerpen als hij goede informatie over de identiteit van het bedrijf heeft. Neem dus eerst de tijd om goed over deze factoren na te denken. Je kunt ermee vastleggen hoe je wilt dat je merk overkomt. Kijk bijvoorbeeld wat je concurrenten doen en wat je zelf anders wilt doen. Als je die dingen hebt besloten, kun je besluiten hoe je dat naar je doelgroep wilt communiceren.

Bekijk opties voor je bedrijfslogo

Bedrijfslogo voorbeeld

Voorbeeld van een bedrijfslogo. Ontwerper: ALICIA.

 

De volgende stap is een beetje onderzoek. Er zijn 7 soorten logo’s:

  • Lettermerk — Je merknaam gebruikt als design-element in het logo.
  • Woordmerk — Je merknaam is het volledige logo.
  • Beeldmerk — Een afbeelding of symbool, gecombineerd met je merknaam.
  • Abstract merk — Een abstracte vorm, gecombineerd met je merknaam.
  • Mascotte — Een dier, persoon of voorwerp dat je merk vertegenwoordigt.
  • Gecombineerd merk — Combineert element van de logotypes hierboven.
  • Embleem — Een traditioneel logo, vaak een schild of een zegel.

 

Bedrijfslogo voorbeeld

Voorbeeld van een bedrijfslogo met een embleem. Ontwerper: Dexterous.

 

Denk ook na over de kleuren voor je bedrijf, contrast voor die kleuren, lettertype en lettergrootte voor je merk. Dat maakt verschil: de psychologische betekenis van kleuren kan een grote rol spelen. Rood communiceert bijvoorbeeld kracht en passie, terwijl paars eerder luxe uitstraalt. Probeer kleurencombinaties tot je de juiste voor je bedrijf gevonden hebt.

Kies een grafisch ontwerper

Bedrijfslogo voorbeeld

Voorbeeld van een woordmerk als bedrijfslogo. Ontwerper: goopanic.

 

Een grafisch ontwerper kan een enorm verschil maken voor het succes van je logo. Zelfs als je normaal gesproken alles zelf doet, kun je een goede start maken met een professioneel logo dat je zelf overal kunt gebruiken.

Ontwerpers trainen er jaren voor om alle technische details te leren die bij een goed logo horen. Je krijgt dus een beter logo als je een grafisch ontwerper vertrouwt om het voor je te maken. Als je het toch zelf wilt doen, zijn er verschillende logo-generatoren online of doe-het-zelf ontwerpprogramma’s zoals Canva of TailorBrands. Let dan wel heel goed op auteursrecht als je afbeeldingen of symbolen van iemand anders gebruikt. Check ook wie de eigenaar van het logo is en hoe aanpasbaar het logo is.

Op internet is het makkelijker dan ooit om een grafisch ontwerper te vinden. Je kunt bij 99designs bijvoorbeeld de portfolio’s van ontwerpers bekijken en een ontwerper vinden met een passende stijl. Of de beoordelingen lezen van anderen die met die designer gewerkt hebben, zodat je zeker weet dat de samenwerking goed loopt.

Een andere optie is natuurlijk om traditioneel een ontwerpbureau in te huren. Daar moet je wel wat budget voor opzij zetten, want ontwerpbureaus komen meestal met een fors prijskaartje als ze een merk ontwerpen. Freelancers zijn vaak een betaalbaardere optie.

Test verschillende logo’s Bedrijfslogo voorbeeld

Een abstracte vorm kan je bedrijfslogo stijl geven. Ontwerper: Cit.

Een goede ontwerper geeft je normaal gesproken verschillende versies van je logo tijdens het designproces. Je kunt dan bijvoorbeeld testen hoe logo’s bij je doelgroep aankomen. Vraag mensen om te stemmen op verschillende varianten, bijvoorbeeld je bestaande klanten, online volgers, vrienden of ondernemersnetwerk. Natuurlijk maak je zelf de keuze voor je logo, maar je kunt de mening van je doelgroep zeker laten meetellen.

Bekijk de verschillende versies van je logo ook in context. Controleer bijvoorbeeld of in je website logo en stijl goed overkomen en passen bij de vormgeving van de website. Met een Jimdo-website kun je die vormgeving makkelijk aanpassen, maar dat is wel een keuze die je bewust moet maken.

Zet de ontwerpen voor je bedrijfslogo ook in ontwerpen voor je briefpapier of visitekaartjes. Komen de details nog steeds voldoende naar voren? Dit zijn ook goede tests om na het kiezen af en toe te doen. Bekijk bijvoorbeeld jaarlijks of je logo er niet verouderd uitziet naast het logo van je concurrent.

Je bedrijfslogo is belangrijk. Een professionele designer ontwerpt een logo voor je dat jaren meegaat, zodat je zelf bezig kunt zijn met alle andere andere dingen die je als ondernemer te doen hebt.