Hoe je van je bedrijf een merk maakt

Hoe je van je bedrijf een merk maakt | Jimdo

Is je wel eens opgevallen dat mensen die een "Mini Cooper" rijden elkaar op straat groeten? Niet allemaal, natuurlijk, maar wel veel van hen. Waarom? De reden is eenvoudig: de auto heeft zijn eigen hippe volgers die het verschil maken en de eigenaren het gevoel geven ergens bij te horen.

 

De Mini is een perfect voorbeeld van succesvolle branding. Nu hoef je je eigen bedrijf natuurlijk niet meteen met een wereldwijd merk te vergelijken. Maar je kunt wel een hoop leren van de Mini Cooper en andere grote merken.

 

Tenslotte heb je voor het opbouwen van een merk niet per se een enorm marketingbudget nodig. Ieder bedrijf kan zijn eigen stempel op de wereld drukken!


Merk en bedrijfsnaam: wat is het verschil?

Elk bedrijf heeft een naam. Maar niet elk bedrijf is een merk. Het verschil? Een merk heeft meer functies dan alleen een naam, en dat maakt het bedrijf voor klanten een belevenis.

Dit is het ook voordeel van een merk dat je ook voor je eigen bedrijf kunt inzetten: een merk is uniek en staat ergens voor. Dit geeft de producten of diensten iets extra’s waarvoor klanten ook graag meer betalen.

 

Maar is dit ook toe te passen voor een ZZP'er?

Waarom iedereen een merk kan worden

Als je denkt aan bekende merken en hun enorme advertentiebudgetten raak je misschien al snel ontmoedigd en denk je ‘branding is niks voor mij’. En als je jezelf met de grote jongens vergelijkt, dan kun je daar misschien inderdaad niet aan tippen. Maar… als klein bedrijf of als eenmanszaak kun jij iets waar grote bedrijven mee worstelen: authentiek overkomen.

 

Het opbouwen van een eigen merk is daarom zelfs voor het kleinste bedrijf mogelijk. De eerste stap is je af te vragen wie je bent en wat je wilt uitstralen. Waar staan jouw producten of diensten voor?

 

Denk eens aan de volgende eigenschappen die van toepassing kunnen zijn op je product of diensten:

 

  • fair
  • goed geprijsd
  • vernieuwend
  • bijzonder
  • lokaal of regionaal
  • bio
  • handgemaakt
  • sociaal of een goed doel
  • uitzonderlijk goede kwaliteit
  • uniek
  • persoonlijk

De lijst met mogelijkheden is eindeloos. Wat jou uniek maakt hangt natuurlijk ook af van je branche. Voor je branding is het belangrijk dat je je unieke kwaliteiten onder de loep neemt en effectief op de buitenwereld overbrengt. Jij weet misschien precies wat die kwaliteiten zijn, maar het zou kunnen dat je toekomstige klanten ze nog niet kennen.

De kerstman van Coca-Cola is een uitstekend voorbeeld van succesvolle branding. De kerstman is zo verbonden met Coca-Cola dat er zelfs mensen zijn die denken dat Coca-Cola de kerstman heeft uitgevonden.

Het is belangrijk dat je bij je merkeigenschappen een goede middenweg vindt tussen alle waarden die je al vertegenwoordigt en de waarden die graag wilt vertegenwoordigen.

Hoe je je merk tot leven wekt

Nu begint het echte werk. Als je hebt bedacht welke kwaliteiten je merk moet vertegenwoordigen heb je het draaiboek als het ware al klaar. Je hoeft het alleen nog in de praktijk te brengen.

 

Gebruik een consistent design

Aan welk merk denk je als je de kleur rood ziet? Aan Vodafone misschien? Al decennia lang vertrouwt de telecomgigant op dezelfde kleuren en een consistent logo, zodat bijna iedereen Vodafone meteen herkent als hij de kleur ziet.

Dit is een goed voorbeeld van hoe belangrijk een harmonieus imago is voor de basis van een effectief merk. Je kunt dit voorbeeld volgen in je eigen design

Houd je doelgroep altijd in gedachten

"Iedereen is mijn doelgroep!" denken veel start-ups die uitgaan van een breed klantenbestand. Maar zelfs supermarkten hebben een heel duidelijke definitie van hun doelgroep.

Het is niet nodig om je heel specifiek op een heel kleine niche te richten. Afhankelijk van wat je doet en in welke branche je dat doet, kan het zijn dat je doelgroep best breed is. Maar het is wel nodig dat je een idee hebt van het type klant dat je wilt aanspreken.

Houd je doelgroep bij elke stap van je brandingsproces in je achterhoofd en vraag je af: spreekt mijn merk mijn doelgroep aan? Deze vraag kan bij het ontwerpen van je merk (zie het stappenplan hieronder) een handig anker zijn.

Het kan een uitdaging zijn je merk aantrekkelijk te maken, zeker als je zelf niet tot je doelgroep behoort (bijvoorbeeld omdat je doelgroep ouder of jonger is dan jij). Vraag in dit geval ook om de meningen van vrienden, kennissen of experts.

Investeer in een logo

Klinkt logisch, toch? Een logo zegt meer dan duizend woorden. Het blijft in elk geval langer in je hoofd hangen dan een lange marketingtekst. Het is de moeite waard om te investeren in een goed logo, of je nu zelf al je creativiteit de vrije loop laat of iemand vraagt je te helpen.

Zoek je een professional om je te helpen met je logo, kijk dan eens bij 99Designs. Hier kun je een logo maken dat precies weergeeft waar je merk over gaat. Op de website kun je je ideeën en eisen aangeven en vervolgens sturen professionele ontwerpers je hun ideeën.

Bouw een krachtige website

Een eigen website is tegenwoordig voor ondernemers net zo normaal als het hebben van een telefoonnummer. Tenslotte heeft 98% van de Nederlanders en 75% van de Belgen  tegenwoordig thuis internet.

Het imago van je merk op je website moet je bedrijf goed vertegenwoordigen. Zorg bijvoorbeeld dat je in je teksten aan je bezoekers duidelijk maakt dat je lokale producten gebruikt of persoonlijk advies biedt. Je mag jezelf hier best een beetje op de borst kloppen!

Combineer je tekst met mooie foto’s die de belangrijkste pluspunten van je bedrijf, jezelf en eventuele collega’s laten zien. Een inkijkje in de cultuur van je bedrijf kan zorgen voor klantbinding en helpt je dicht bij je potentiële klanten te komen.

Bouw je je website met Jimdo Dolphin, dan is de juiste look voor je bedrijf heel makkelijk, want je website wordt automatisch speciaal gebouwd voor de juiste branche.

Je eigen website speelt de hoofdrol bij de branding voor je bedrijf | jimdo

In de fotocollectie van Dolphin vind je bovendien prachtige foto’s. Je kunt er kiezen uit een enorme database aan mooie stockfoto’s, en Dolphin doet zelfs voorstellen voor teksten. En je eigen foto’s? Die kan Dolphin gewoon van je bestaande zakelijke social media profielen halen en op je website integreren.

Bereik je klanten op social media

Neem de tijd om een groep volgers te verzamelen op sociale platformen als Facebook en Instagram. Nog belangrijker is dat je ook met een klein budget al heel effectief op social media kunt adverteren. Met Jimdo kun je zelfs direct vanuit je website advertenties op Facebook creëren die precies je doelgroep bereiken (gebaseerd op locatie, leeftijd, interesses, enz.)

 

Als je je posts (of advertenties) regelmatig deelt, selecteer dan spannende foto’s die weergeven waar je merk voor staat en kondig interessante campagnes en projecten aan. Je spreekt tegen je doelgroep als merk en zorgt op die manier dat mensen je merk leren kennen.

Laat je gezicht zien op beurzen en evenementen

Evenementen als beurzen en congressen, of thema-evenementen als kerst- of doe-het-zelf-markten zijn goede gelegenheden om je merk te laten zien en ook bij anderen in de branche op te vallen.

Je kunt hier direct één-op-één met je doelgroep praten en ontdekken wat je doelgroep nodig heeft. Bovendien leer je andere mensen in je branche kennen, raak je bekend met je concurrentie en kun je zien wie je partners voor toekomstige samenwerkingen zouden kunnen zijn. Zodra je je eigen merk kent en weet waar in de branche het staat, heb je al een boel bereikt.

Beurzen en andere evenementen geven je de mogelijkheid om je eigen niche nog beter te definiëren. Wat doen je concurrenten? Waar zitten er nog gaten in de markt? Je kunt handig inspelen op die informatie en je merk verder uitbreiden.


Velen van jullie hebben een eigen bedrijf of project en hebben het zéker in zich om een eigen merk te ontwikkelen. Probeer het uit en laat ons weten hoe het gaat!


LAZLO RICKERT

stagiair bij Jimdo

Recente artikelen

Verbind je G Suite account met je website!
>> meer lezen

Hoe je van je bedrijf een merk maakt
>> meer lezen

De 7 beste plekken om je muziek gratis online te zetten
>> meer lezen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 0