De 7 beste plekken om je muziek gratis online te zetten

De 7 beste plekken om je muziek gratis online te zetten | Jimdo

De toekomst van muziek is online. Niet voor niets tikt Spotify dit jaar 170 miljoen maandelijkse gebruikers aan. Lokale bands kunnen hun muziek uploaden naar vele verschillende platformen, en hun muziek in een paar seconden met miljoenen luisteraars delen. In sommige gevallen heb je er zelfs geen platenlabel meer voor nodig.

 

Hoe maak je handig gebruik van dit soort platformen en welke zijn de moeite waard? We doken in de muziekplatformen om je te helpen de juiste snaar te raken!


1. Begin de promotie van je muziek met een eigen website

Het is belangrijk om één platform te hebben waar je zelf de controle hebt over je muziek, je content en je merk: je eigen website. Als een promotor of een fan online naar je zoekt, zou je eigen website de eerste hit moeten zijn. Dit is je kans om een fantastische eerste indruk te maken op je bezoekers en ze omver te blazen met een geweldige gebruikerservaring.

 

Zelfs als je je muziek ook op andere plekken online promoot heb je altijd een website nodig om je concerten, nieuwtjes en contactgegevens te delen.

Het is belangrijk om één platform te hebben waar je zelf de controle hebt over je muziek, je content en je merk: je eigen website | Jimdo

Maak je geen zorgen als je nog geen eigen website hebt! Met Jimdo kun je in een handomdraai een website bouwen en je site verbinden met de social media profielen van je band. Wat zijn de voordelen?

 

  • Eenvoudige integratie van muziek: voeg songs van iTunes of Spotify direct toe aan je homepage
  • Video’s: upload video’s van je optredens naar je site
  • Contactformulier met kaart: hiermee laat je bezoekers weten waar ze je kunnen vinden en hoe ze contact met je op kunnen nemen
  • Social media: link vanaf je site naar je social media profielen
  • Gemaakt voor muziek: gebruik een design dat speciaal gemaakt is voor muzieksites
  • Webshop: verkoop je merchandise in een eigen webshop

2.  Word ontdekt op Spotify

Een van de grootste voordelen aan het uploaden van je muziek naar Spotify is het enorme bereik. Spotify wordt gebruikt door een wereldwijd publiek, zowel mobiel als via de desktop-app. Onbekende artiesten hebben de kans op te vallen door tools als “Ontdekken” en “Release Radar” die vergelijkbare songs koppelt. Bijna elke grote artiest is in de Spotify-bibliotheek te vinden, waarmee je je eigen naam ook verbindt aan de namen van grote sterren als muziekfans ook jouw muziek op Spotify kunnen beluisteren.

3. Post je songs op Reddit Music

Veel muziekkanalen zijn behoorlijk verzadigd met artiesten, maar Reddit Music heeft nog steeds veel onaangeboord potentieel om je muziek te promoten. Dit is de perfecte gelegenheid om je potentiële fans persoonlijk te leren kennen en je merk op te bouwen. Reddit is interactief en er is geen afstand tussen jou en je klanten. Je kunt jezelf voorstellen, je website delen zodat mensen je songs kunnen beluisteren en in contact komen met je nieuwe fans. Reddit-gebruikers nemen geen blad voor de mond, dus wees voorbereid op wat constructieve (en soms ook minder constructieve) feedback op je muziek.

4.  Probeer muzikale hashtags op Twitter en Instagram

Hashtags kunnen je bereik op Twitter en Instagram laten exploderen, maar je moet wel weten hoe je de juiste hashtags gebruikt om resultaat te zien. Om te beginnen kun je hashtags toevoegen als #muziek, je muzikale genre (bijvoorbeeld #jazz of #nederpop) en de naam van je eigen band.

 

Op Twitter kun je kijken naar @TwitterMusic en trending hashtags als #newmusic, #nowplaying en #musicvideo gebruiken.

Instagram laat je niet alleen zoeken op hashtags, maar ook op muziekemoji’s. Probeer dus zeker een combinatie van deze twee uit. Trending hashtags om in de gaten te houden zijn #instamusic, #instanewmusic, #instanowplaying, #instalive, #instaartist. Je kunt ook  #insta voor je genre zetten, bijvoorbeeld #instajazz of #instanederpop.

Tip: Als je ergens optreedt, zorg dan dat de hashtag voor je band of artiestennaam tijdens het optreden goed te zien is, zodat mensen je kunnen taggen en een hashtag kunnen gebruiken als ze een foto of video van je show op social media zetten.

5.  Upload je video’s naar YouTube

Wist je dat artiesten als Justin Bieber en Carly Rae Jepsen ontdekt zijn op YouTube? Het platform biedt de perfecte mogelijkheden om playlists te organiseren, je videoclips te laten zien en een inkijkje in het leven backstage te geven. De optie “Blader door kanalen” biedt je bovendien de mogelijkheid gevonden te worden in de categorieën “Veelbelovende artiest” of “Popular op YouTube”.

6. Piek op Last.fm

Last.fm heeft een paar coole functies voor ambitieuze artiesten. De “scrobbling”-functie checkt waar gebruikers naar luisteren en streamt aan de hand daarvan nieuwe songs. Fans kunnen zich abonneren op je muziek en krijgen dan automatisch bericht als je een nieuwe song of een update hebt geüpload. Gebruikers vinden vaak nieuwe muziek door mensen met een vergelijkbare smaak te volgen zodat ze bericht krijgen over hun nieuwe favoriete song.

7. Creeër buzz op Musical.ly

Musical.ly is een wereldwijde videocommunity en een favoriet van Gary Vaynerchuk. Als je muziek een jongere doelgroep aanspreekt, dan is dit op video gerichte platform de kans om direct in contact te komen met je doelgroep. Hoewel Musical.ly alleen beschikbaar is via de mobiele app zien we veel potentieel in dit platform. De markt is op musical.ly nog niet zo verzadigd als op grotere platformen. Een muzikant vertelt op EDM hoe hij een campagne van drie weken voor zijn song uitprobeerde op Musical.ly en merkte dat “het aantal maandelijkse luisteraars op Spotify steeg van 86.000 naar 902.000”. Dat is een kans!


Welk muziekplatform werkt het beste voor jou? Wil je andere Jimdo-gebruikers kennis laten maken met je muziek? Post de website van je band in de reacties! We zijn benieuwd!


Tara Santiago, blogger bij Jimdo

TARA SANTIAGO

Content editor en social media specialist

Recente artikelen

Verbind je G Suite account met je website!
>> meer lezen

Hoe je van je bedrijf een merk maakt
>> meer lezen

De 7 beste plekken om je muziek gratis online te zetten
>> meer lezen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 0