Deze Lean Startup-techniek helpt je je eindelijk website online te zetten

Deze Lean Startup-techniek kan je helpen je website eindelijk live te zetten| Jimdo

Je hebt al weken aan je website gewerkt, maar bij de gedachte hem aan echte mensen te laten zien krijg je het benauwd. Wat als ze je idee niet goed vinden? Wat als de kleuren toch niet helemaal kloppen? Wat als jouw foto’s niet zo mooi zijn als die van anderen? Je bouwt verder, verandert nog een paar dingen… en opnieuw… en opnieuw… het is gewoon nooit af...

 

Ondertussen staat “website afmaken” al weken achter elkaar op je to-do lijstje en kun je het nooit afstrepen.

 

Herken je jezelf hierin? Je bent niet de enige. Velen van ons hebben last van perfectionisme dat ons ervan weerhoudt onze ideeën met de wereld te delen. Als je je website publiceert, wordt je idee opeens “echt”, en dat brengt verwachtingen, meningen, teleurstellingen en… nog zo veel meer met zich mee.

 

Gelukkig is er een simpele truc voor dit probleem. Een techniek die je kunt afkijken van softwareontwikkelaars: zie je website als een ‘minimaal werkbaar product’.

Wat is een minimaal werkbaar product?

Het concept ‘minimaal werkbaar product’ (minimum viable product of MVP in het Engels) werd populair na het boek “The Lean Startup” van Eric Ries. Het idee is simpel: het is de versie van een nieuw product die je in staat stelt zoveel mogelijk te leren met de minste inspanning.

 

Met andere woorden: je lanceert iets niet pas als het perfect is. Je lanceert het als het voldoende ontwikkeld is om mee te werken (d.w.z., het is minimaal werkbaar). Op die manier kun je het testen, om feedback vragen en van daaruit het product verbeteren.

 

Veel startups, schrijft Ries, besteden maanden aan het perfectioneren van een product voor ze het lanceren. Als het eenmaal zover is, komen ze voor een onaangename verrassing te staan omdat niemand hun nieuwe product wil hebben. Hun benadering is langzaam, vraagt veel investeringen en leidt niet eens tot al te beste resultaten.

Hoe helpt een minimaal werkbaar product je om je website af te maken?

Ontwikkelaars maken vaak gebruik van de techniek van een minimaal werkbaar product wanneer ze een nieuw product of software uitbrengen. Ries’ “bouwen-meten-leren” feedbackcirkel kan je helpen elk groot project aan te pakken. Zeker je website!

Bedenk wat je website nodig heeft om minimaal werkbaar te zijn

De kans is groot dat dit een kort lijstje is. Misschien is het zelfs alleen een landingpage. Je minimaal werkbare website heeft misschien alleen een domein nodig, een titel, wat tekst, je contactgegevens en links naar je social media profielen. Andere onderdelen, zoals een logo, kunnen op het lijstje ‘leuk om te hebben’ of zelfs ‘ooit nog doen’. Zonder deze items kan de website prima functioneren, dus ze hoeven geen onderdeel te zijn van je minimaal werkbare website.

Publiceer je website

Geen zorgen, je zult niet meteen duizenden bezoekers hebben. Misschien komt je moeder eens kijken, en ze zal je website geweldig vinden. Deel hem ook met een paar vrienden en collega’s. Het idee is alleen om je website te publiceren, meer niet. Als je er zenuwachtig van wordt, herinner jezelf er dan aan dat dit niet “Jouw Website” is, die prachtige, perfecte, volledig geoptimaliseerde website die je in gedachten had. Het is niet je eindproduct. Dit is een prototype waarvan je leert omdat je een super efficiënte en slimme startup bent.

Kijk wat er gebeurt

Je zult waarschijnlijk al vrij snel zien wat er nog ontbreekt op je website. Misschien kom je erachter dat het handig zou zijn als mensen via je website afspraken bij je konden boeken. Cool, dat kun je toevoegen. Of misschien wil je wat testimonials van klanten toevoegen, of wat meer uitleg over je producten. Al die dingen kun je gaandeweg toevoegen. Ben je daar nog niet aan toe gekomen, dan doet je website het ook prima zonder.

Vraag om feedback

Het belangrijkste onderdeel van het minimaal werkbare gedeelte is het leren van de ervaring. Dit betekent dat je je minimaal werkbare website gebruikt om feedback van je doelgroep te krijgen - van de mensen die je website uiteindelijk zullen gebruiken. Kunnen ze de basisdingen doen die je wilt dat ze doen? Begrijpen ze waar je bedrijf om draait? Is het nuttig voor hen? Probeer met gebruikerstests uit te vinden welke delen van je website misschien onduidelijk, verwarrend of onnodig zijn. Waarschijnlijk zijn dit dingen die je snel kunt oplossen.

 

Misschien ontdek je bijvoorbeeld dat het lettertype dat je zo gaaf vond eigenlijk voor de meeste mensen onleesbaar is. Of dat mensen de knop waarmee ze zich aan kunnen melden voor je nieuwsbrief niet kunnen vinden. Al deze gebruikersproblemen zijn handig om nu al te weten, zodat je ze snel kunt verhelpen.

En nog een keer

Neem wat je geleerd hebt van je minimaal werkbare product en begin met het aanbrengen van verbeteringen. Sommige kun je snel regelen, andere kosten misschien wat meer tijd. Maar in elk geval kom je vooruit en heb je de enorme taak “website afronden” opgebroken in kleinere, veel beter behapbare taken opgesplitst.

Zet eindelijk je website live en blijf leren

Een MVP helpt je aannames te testen en zo snel mogelijk te leren, zonder veel tijd en energie te besteden aan dingen die niet goed werken.

 

Als je deze mindset kunt aannemen bij je werk aan je website, kan dat een hoop druk wegnemen. Ten slotte kun je een doe-het-zelf website van Jimdo op elk moment aanpassen, om welke reden dan ook. Hopelijk zie je je website steeds meer als iets wat zich gaandeweg ontwikkelt in plaats van iets wat perfect en “voltooid” is en waar je nooit meer naar om hoeft te kijken.

 

Als het idee van een minimaal werkbaar product je aanspreekt, kun je het ook toepassen op andere onderdelen van je bedrijf - of zelfs op persoonlijke projecten. Bekijk voor meer info de website van Eric Ries.


Markus Bruhn, blogger bij Jimdo

MAGGIE BIROSCAK

Blogger en redactrice bij Jimdo

Recente artikelen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen

Deze Lean Startup-techniek helpt je je eindelijk website online te zetten
>> meer lezen

Maak kennis met de nieuwe Jimdo Live Chat app
>> meer lezen

Ontdek wat je statistieken je kunnen vertellen over je website
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 0