Waarom heb ik een website nodig voor mijn eenmanszaak?

Waarom je bedrijf een eigen website nodig heeft | Jimdo

Tegenwoordig kun je voor zo ongeveer alles een website maken - voor crowdfundingcampagnes tot hamsterfansites. Maar om de een of andere reden lijken veel eenmanszaken te aarzelen online te gaan, ook al bestaan websites al 25 jaar!

 

Gelukkig groeit het aantal eenmanszaken met professionele websites gestaag: tien jaar geleden had slechts een handjevol ondernemers een website, vandaag is dat ongeveer tweederde van de ondernemers (de cijfers wisselen per land en onderzoek dat je bekijkt). Dat is goed nieuws, maar betekent ook dat er nog steeds duizenden bedrijven zijn zonder eigen site. Wat is het probleem?

 

In onderzoeken geven veel ondernemers aan dat ze de vaardigheden, de tijd of het geld niet hebben om een bedrijfswebsite te bouwen. Maar een verrassend aantal zegt dat hun bedrijf geen website nodig heeft, omdat het niet nodig is in de branche, of omdat ze gebruik maken van social media.

 

Daarom duiken we in deze blogpost in een aantal specifieke redenen waarom je eenmanszaak wél een eigen website zou moeten hebben. Ben je zelf een ondernemer die zich afvraagt of een website wel nodig is, lees dan zeker verder!

Waarom een eigen website? Onze belangrijkste redenen:

Een professionele website voldoet aan verwachtingen van klanten:

Meer dan ooit verwachten je klanten dat ze online informatie over je bedrijf kunnen vinden. Sterker nog, de meeste consumenten doen online onderzoek voor ze iets kopen, zelfs als ze iets willen kopen bij de winkel om de hoek. Als je geen website hebt, straal je toch een beetje uit dat je bedrijf in de middeleeuwen is blijven hangen, of dat je geen interesse in nieuwe klanten hebt. En dat zijn waarschijnlijk niet de boodschappen die je hoopt uit te stralen.

 

Je klanten hebben niet heel veel info of een complete encyclopedie over jou nodig. Een paar eenvoudige pagina’s is meestal al voldoende, zolang alle belangrijkste info erop staat en alles makkelijk te vinden is. En, heel belangrijk, de info op je website moet altijd kloppen en up-to-date zijn, want websites met verouderde informatie zijn een van de grootste ergernissen van klanten die iets zoeken op bedrijfswebsites.

Je hebt zelf controle over informatie en branding:

Recensies en reacties van klanten zijn geweldig, maar zou jij niet degene moeten zijn die bepaalt welke informatie over je bedrijf je aan de wereld presenteert? Een website voor je bedrijf is het online visitekaartje van je bedrijf, zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van anderen die namens jou spreken. En je kunt je visitekaartje precies zo vormgeven als je wilt, met je eigen logo, kleuren en lettertypes.

Een website is veel betaalbaarder dan traditionele advertenties:

Veel kleine bedrijven vertrouwen op advertenties in telefoongidsen en databases om hun naamsbekendheid te vergroten. Niemand zal je zeggen dat je je vermelding daar moet laten weghalen, maar is het echt de beste besteding van je geld om het te steken in een steeds kleiner en steeds duurder wordende telefoongids? Het wordt elk jaar goedkoper om een website te maken en websites hebben een veel breder bereik.

Een website is makkelijker bij te houden:

Als je jaren geleden wel eens geprobeerd hebt een website te maken heb je wellicht wat nare herinneringen aan de hele ervaring overgehouden. Het kostte een ontwikkelaar waarschijnlijk weken of zelfs maanden om je site te bouwen, en vervolgens kon je niets zelf aanpassen. Simpele dingen zoals het bijwerken van je webwinkel konden uren duren, dus vaak was je site niet up to date. Om nog te zwijgen van het aanpassen van kleuren of uploaden van foto’s!

 

Het verschil met vandaag de dag kon niet groter zijn. Bij Jimdo hoef je alleen maar in te loggen op je website en het gedeelte dat je wilt aanpassen aan te klikken. Je kunt tekst bewerken, foto’s toevoegen of delen van je design veranderen. Het is zo makkelijk om je website te bewerken dat je het zelfs vanaf je telefoon kunt doen met onze apps voor iOS en Android.

Je kunt bestaande en potentiële klanten bereiken:

Niet alleen kunnen al deze mensen je website zien, ze kunnen ook via je website contact met je opnemen. Met e-mail, contactformulieren, gastenboeken en chat-apps kun je direct met klanten praten, ook al zitten ze aan de andere kant van de wereld. Je kunt feedback krijgen op je nieuwe producten en diensten of zelfs bestellingen versturen naar verre bestemmingen. Mensen kunnen via zoekmachines en Google Maps op je website belanden.

Een bedrijfswebsite maakt de concurrentie eerlijker:

Hoewel budgetten en reikwijdte kunnen variëren is er niet echt een verschil tussen de site van een Quote 500 bedrijf en een freelancer die thuis vanaf de bank werkt. Met een overzichtelijke website met een professionele look kun je jezelf net zo goed presenteren als een groot bedrijf met een miljoenenbudget. Als je bedrijf kan voldoen aan de behoeften van je klant, is het dan belangrijk dat hij weet of je met een team van 3 mensen of 300 mensen werkt?

Heeft mijn bedrijf een website nodig als ik al op social media actief ben?

Veel ondernemers denken dat het genoeg is om profielen op social media te hebben voor hun bedrijf. Misschien heb je al een Facebook-pagina en een aantal goede recensies op verschillende social media. Dat is natuurlijk geweldig.

 

Maar er zitten wat haken en ogen aan deze strategie. Om te beginnen ben je zo altijd afhankelijk van het platform dat je hebt gekozen. Algoritmes veranderen, regels veranderen en wat vandaag goed werkt, doet dat over een paar weken misschien niet meer (zoals een aantal bedrijven de afgelopen tijd op Facebook gemerkt heeft). Heb je echter een eigen website, dan is deze van jou. Dan ben jij de baas over de content en de boodschap. Een van de redenen dat je je bedrijf begonnen bent is waarschijnlijk dat je dan niet meer naar andermans regels hoefde te luisteren, dus waarom zou je moeten doen wat een socialmediaplatform je zegt dat je moet doen?

 

Trends veranderen bovendien ook. Als je klanten vandaag op Twitter zitten, gaan ze misschien morgen naar Snapchat of een platform waar we nu nog niet eens van gehoord hebben. Terwijl mensen van platform naar platform gaan is jouw website een anker. Aan welk platform je klanten ook de voorkeur geven, ze kunnen jouw website altijd op dezelfde plek vinden, voor iedereen beschikbaar.

Conclusie: elk bedrijf heeft een website nodig

Er is dus heel veel te zeggen voor een eigen website. Bijna alle ondernemers die meededen aan onderzoek gaven aan dat ze voor het einde van het jaar een eigen site wilden hebben. Ben jij een van hen? Maak dat plan werkelijkheid door je meteen aan te melden voor een gratis Jimdo-site en ontdek zelf hoe makkelijk het is!


Markus Bruhn, blogger bij Jimdo

MAGGIE BIROSCAK

Blogger en redactrice bij Jimdo

Recente artikelen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen

Deze Lean Startup-techniek helpt je je eindelijk website online te zetten
>> meer lezen

Maak kennis met de nieuwe Jimdo Live Chat app
>> meer lezen

Ontdek wat je statistieken je kunnen vertellen over je website
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Natalya (dinsdag, 26 juni 2018 16:04)

    Hallo Maggie,
    ik speel met de idee om binnen enkele maanden een deeltijds zelfstandige zaak te starten en was van mening dat ik met een goede Facebook account het wel zou redden. Ik ben blij dat ik jouw blog ontdekte en heb Jimdo alvast op mijn ToDo lijst bijgevoegd want mij heb je alvast overtuigd !

  • #2

    Siny de Deugd (dinsdag, 26 juni 2018 19:05)

    Zó eens met dit verhaal! Ik heb jaren terug html geprobeerd, dat lukte wel maar was niet leuk om te doen. Bij andere hosts websites gebouwd en het werd steeds leuker. Geen html meer maar templates, super makkelijk! Jimdo vind ik de meest gebruikersvriendelijke host. Inloggen gaat snel en een kleine wijziging aanbrengen is zo gepiept.

    Op social media is het voor mijn gevoel hap-snapwerk maar een solide website is toch wel heel prettig en altijd leuk om aan te werken!

    Kortom, ik heb het verkeerde beroep gekozen;-)

  • #3

    Jimdo Nederland (dinsdag, 26 juni 2018 20:20)

    @Natalya wat leuk om te horen! :) Voel je vrij om je website te delen als het zover is, we zijn natuurlijk super benieuwd! Veel succes (en plezier!) in elk geval.

  • #4

    Jimdo Nederland (dinsdag, 26 juni 2018 20:21)

    @Siny het is natuurlijk nooit te laat voor een nevenfunctie ;)

  • #5

    Anja van Roon (dinsdag, 03 juli 2018 10:24)

    Ben heel blij met de website ook al wordt hij niet veel bezocht , weet ook niet wat ik daar aan kan veranderen , maak veel reclame op Facebook en zie dan wel dat er gekeken wordt. Wat ik wel hoor van de klanten dat het lastig is om op de telefoon de website te openen , ze snappen niet dat ze daar 2 handelingen voor moeten doen. ik heb dan ook te maken met een leeftijd categorie die veelal niet gewend is aan de digitale snelweg. Ik zie dan dat mensen wel kijken maar niet op de verkoop pagina's terecht komen en haken dus af.