Hoe kunstmatige intelligentie je kan helpen bij het runnen van je bedrijf

Hoe kunstmatige intelligentie je kan helpen bij het runnen van je bedrijf | Jimdo

Als je dit jaar een congres bezocht hebt, of het laatste tech-nieuws een beetje gevolgd hebt, dan heb je de term ‘kunstmatige intelligentie’ of AI (artificial intelligence) waarschijnlijk wel een paar keer gehoord. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de meesten van ons? (Los van robots die de toekomst van de mensheid bespreken.) En hoe kun je het gebruiken bij het runnen van je bedrijf?

 

Afhankelijk van wat je nodig hebt kunnen nieuwe technologieën je niet alleen geld besparen, maar ook tijd. Die tijd kun je goed gebruiken om je te concentreren op wat echt belangrijk is: het runnen van je bedrijf. In deze blogpost laten we je zien hoe je kunt profiteren van AI.

 

Dit is hoe kunstmatige intelligentie je bedrijf kan helpen:

 

  • Het bespaart tijd
  • Het bespaart geld
  • Het maakt je efficiënter
  • Het creëert nieuwe banen

Hoe kan kunstmatige intelligentie het leven makkelijker maken?

Als klein bedrijf dat opbokst tegen de grote namen met grote budgetten in je branche moet je een manier vinden om met minder mensen en minder budget te concurreren. Dit is waar kunstmatige intelligentie om de hoek komt kijken. Het kan je helpen sneller te schalen en routinetaken van je overnemen. Voordelen zijn bijvoorbeeld:

Het bespaart tijd

Als freelancer of de eigenaar van een klein bedrijf heb je vele dagelijkse taken die je zelf moet doen. Dit varieert van simpele routineklussen tot strategische beslissingen die grote impact kunnen hebben op de koers van je bedrijf. Automatiseer je deze taken, dan hebben jij en je medewerkers veel meer tijd over voor de écht belangrijke taken.

 

Op de lange termijn ben je niet alleen productiever, omdat je meer kunt doen in minder tijd, maar ben je ook creatiever als bedrijf.

Het bespaart geld

Wanneer je net je bedrijf hebt opgericht telt elke cent. Er zijn terugkerende kosten, bijvoorbeeld voor het inhuren van experts en trainen van mensen, om nog te zwijgen van personeelskosten. Als je een taak hebt die geautomatiseerd kan worden of gebruik maakt van AI, komt dat neer op een eenmalige uitgave. En als je de machine eenmaal geleerd hebt wat hij moet weten, kan hij gaandeweg zelfs nog verbeteren. Dit geeft ruimte in je budget voor taken waarvoor meer expertise en analyse nodig zijn.  

Het maakt je efficiënter

We zijn allemaal maar mensen en mensen maken nu eenmaal fouten. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik in het verleden regelmatig een tikfout heb laten staan. Bij saaie, monotone taken is onze concentratie soms gewoon op. Dus waarom zou je taken die kunstmatige intelligentie efficiënter kan doen dan jijzelf niet gewoon automatiseren?

 

De taak kan twee keer zo snel klaar zijn en naar verloop van tijd leert de AI-tool van de resultaten en wordt hij nog efficiënter.

 

Het beste is nog dat een geautomatiseerde oplossing bijna geen of helemaal geen fouten maakt en jij je hoofd vrij kunt maken voor belangrijke taken om je bedrijf op koers te houden.

Het creëert nieuwe banen

Volgens een enquête van Pew is 72% van de Amerikanen “een beetje of heel erg bezorgd over een toekomst waarin robots en computers in staat zijn vele menselijke taken over te nemen”. Dit is een begrijpelijke reactie, maar hoe zit het met de keerzijde van de medaille? Er ontstaan ook nieuwe niches die uitdagende en interessantere functies voor medewerkers met zich mee brengen.

 

Als jij je concentreert op de persoonlijke touch en de belangrijke beslissingen, kun je het saaie werk aan de robots overlaten.

Hoe kun je kunstmatige intelligentie inzetten bij het runnen van je bedrijf?

Het zou je nog wel eens kunnen verbazen hoeveel opties er al zijn die je kunnen helpen je bedrijf te optimaliseren. Hier zijn enkele voorbeelden die je kunnen helpen je dagelijkse werk makkelijker en efficiënter te maken.

Maak een website met AI-technologie

Wil je succesvol zijn, dan is een online visitekaartje een must: een website. Als je geen tijd hebt om zelf een website te bouwen, doet Jimdo Dolphin het voor je in slechts 3 minuten. Klik op “begin nu” en als je al een Facebook-pagina of Google-bedrijfspagina hebt, gebruikt Dolphin de bedrijfsinformatie die daar te vinden is om een mooie, professionele website voor je te bouwen.  Je hoeft niets te knippen en te plakken en je hoeft al helemaal niets over coderen te weten.

Het algoritme kiest vervolgens de beste afbeeldingen voor je website.

Jimdo Dolphin maakt gebruik van AI om je website voor je te bouwen
Jimdo Dolphin maakt met behulp van kunstmatige intelligentie je website in slechts 3 minuten
Met behulp van kunstmatige intelligentie bouwt Jimdo Dolphin je website

De slimme SEO-assistent van Dolphin spoort kapotte links op je pagina voor je op, zodat je ze meteen kunt repareren, en neemt alle huishoudelijke SEO-taken (o.a. 404-pagina’) van je over. De diagnostische tool laat je zien welke onderdelen van je site je kunt verbeteren en helpt je stap voor stap dat te doen en je SEO een boost te geven.

Verbeter je marketing met geoptimaliseerde advertenties

Facebook had in het eerste kwartaal van dit jaar niet voor niets een omzet van 11,97 biljoen USD. Het geheime wapen van Facebook? Targeting. Het platform gebruikt AI-technologie om het juiste publiek voor advertenties te identificeren en mensen vervolgens heel gericht advertenties te laten zien.

 

Ook jij kunt gebruik maken van de targeting tool van Facebook om je bedrijf direct vanaf je website te promoten bij jouw doelgroep. De opties variëren van leeftijd en locatie tot interesses en gedrag, gebaseerd op welke andere advertenties of pagina’s een gebruiker aangeklikt of geliked heeft.

Gebruik managementtools voor social media voor trends

Managementtools voor social media kunnen om verschillende redenen handig zijn. Het is niet alleen handig om posts en campagnes in één keer voor meerdere sociale platformen in te plannen, het kan je ook helpen de concurrentie één stap voor te blijven.

 

Met tools als Falcon.io en Hootsuite kun je de accounts van je concurrenten in de gaten houden en zien welke marketingtactieken en slogans zij gebruiken. Het kan met name interessant zijn om met merken verwante termen te vinden en te volgen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van intelligente technologie die je helpt potentiële klanten te vinden. Je kunt bijvoorbeeld checken welke zoekwoorden mensen gebruikt hebben om te zoeken naar een product of dienst en die “koopintentie” hebben laten zien in jouw branche.

Analyseer je verkoopprestaties

Verkopen zijn de levensader van je bedrijf, zéker als je net begint. Een tool als Gong gebruikt AI om e-mails, telefoontjes en webvergaderingen te beoordelen en je te vertellen wat wel en niet goed werkte.

 

Het platform vergelijkt de technieken van je succesvolste verkopers met alle andere verkopers in het bedrijf. Het analyseert variabelen als woordkeus, de tijd dat een verkoper naar de klant luistert vs. de tijd dat hij zelf aan het woord is, enz. Op die manier bepaalt de tool dan wat de beste tactieken zijn die je vervolgens kunt gebruiken om je team te coachen.

Gebruik een chatfunctie om je klanten te helpen

Een klant die in een winkelstraat je winkel binnenloopt kun je begroeten en persoonlijke hulp aanbieden. Maar wat gebeurt er op je website? Het idee van de Jimdo Live Chat app is dat je zou moeten kunnen praten met de mensen die je website gebruiken. Met Live Chat kunnen klanten via de website vragen stellen en de hulp krijgen die ze nodig hebben. Jij krijgt een berichtje in je app zodra er een nieuw berichtje van een klant is of er een nieuwe bezoeker op je website binnenkomt.

 

Onderzoek wijst uit dat 85% van de mensen bereid is tot 25% meer te betalen voor een product om verzekerd te zijn van uitstekende service, dus een chatfunctie kan zeker de tijdsinvestering waard zijn.


Het is erg de moeite waard om je voordeel te doen van de nieuwste technologieën en daarmee je bedrijf vooruit te helpen. Niet alleen kun je taken die je van je eigenlijke werk afhouden afstrepen, het kan je, zoals we gezien hebben, ook veel tijd en geld besparen. Het beste van deze tools is dat ze voor iedereen toegankelijk zijn.

Markus Bruhn, blogger bij Jimdo

TARA SANTIAGO

Content editor & social media expert

Recente artikelen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen

Deze Lean Startup-techniek helpt je je eindelijk website online te zetten
>> meer lezen

Maak kennis met de nieuwe Jimdo Live Chat app
>> meer lezen

Ontdek wat je statistieken je kunnen vertellen over je website
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 0