Zo vind je een goede domeinnaam voor je website

Met deze tips kies je de perfecte domeinnaam voor je website | Jimdo

Je kent het vast wel: om de website van een bekend merk te bezoeken schrijf je gewoon de naam van het merk in de adresbalk met .nl of .com erachter. En voilà, met een klik op enter ben je waar je wilde zijn.

 

We verwachten gewoon dat we op die manier op de juiste website uitkomen. Precies daarvan kun je als website-eigenaar gebruik maken! Met een handig gekozen domeinnaam kun je namelijk heel doelgericht zorgen voor nog meer bezoekers op je website. We laten je zien hoe je de perfecte domeinnaam kiest.


In Nederland gaan gebruikers er meestal van uit dat een website eindigt op .nl. Voor België is .be de standaard, voor Duitsland is het .de. Wil je vooral mensen in je eigen land bereiken, dan is het het handigste om voor de extensie te kiezen die daar het meest gangbaar is. Wil je je meer op een internationaal publiek richten, dan is .com de juiste keuze! Dit geldt natuurlijk ook voor meertalige websites.

Hoe je de juiste URL kiest

Voor een goed webadres is bepalend voor wat voor soort website je een domeinnaam nodig hebt: bouw je een site voor je bedrijf, begin je een blog of wordt het een hobbysite?

De bedrijfswebsite

In de domeinnaam voor je bedrijf moet - natuurlijk - je bedrijfsnaam ergens opduiken. Zo herkennen bezoekers jouw merk direct. Bovendien is het ook voor Google een belangrijk criterium.

 

Is er een bekende afkorting voor je naam? Dan werkt het meestal ook goed om deze afkorting te gebruiken. Lange bedrijfsnamen zijn vaak lastiger te gebruiken. Het is in elk geval belangrijk dat je domeinnaam makkelijk te schrijven en te onthouden is.

Voor regionale projecten

Ben je bijvoorbeeld als fotograaf in een bepaalde regio werkzaam? Schrijf je een reisblog over Zuid-Amerika? Of verkoop je biologisch appelsap uit je eigen omgeving? In die gevallen kan het aan te raden zijn de regio of stad in je domein op te nemen.

Als vuistregel geldt: als de regio onderdeel van je bedrijfsmodel is, is het een goed idee die ook in de URL te noemen.

 

Een voorbeeld: als trouwfotograaf in de regio Alkmaar zegt een algemeen domein als ‘www.debestetrouwfotos.nl’ niet heel veel. Het webadres ‘www.debestetrouwfotos-alkmaar.nl’ is veel herkenbaarder, spreekt automatisch de regionale doelgroep aan en wordt ook door Google goed beoordeeld.

Voor blogs en hobbysites

Bij professionele of persoonlijke blogs helpt het om over je website als merk te denken: welk kenmerk zou je op de voorgrond kunnen zetten om je merk goed te presenteren? Het kan een thema zijn (reizen, sport, DIY, enz.), je eigen naam of de naam van je blog.

 

Een domein van een blog over DIY-tips kan bijvoorbeeld termen als “DIY”, “zelf maken” of het concrete thema bevatten, bijvoorbeeld “haken”. Jimdo-gebruikster Natasja heeft met het begrip “DIY” bijvoorbeeld een eigennaam gecreëerd, “DIY Eule” en gebruikt die ook voor haar website: www.diyeule.de. (Eule is Duits voor uil. Natasja is dus het ‘DIY-uiltje’.)

 

Hetzelfde geldt voor hobbywebsites: bezoekers moeten bij het zien van de domeinnaam al kunnen zien wat voor website ze kunnen verwachten. Integreer daarom als het past het onderwerp van je blog in je URL. Daar wordt ook Google blij van.

Is het domein van je keuze al bezet?

Dat kan helaas gebeuren: je hebt een perfect domein in gedachte en het is helaas al bezet. Gelukkig is er ook dan geen man overboord. Je hebt verschillende opties.

 

Wat je in elk geval niet moet doen: alleen het einde van de URL veranderen. Het brengt je niet verder als je in plaats van .nl het minder bekende .info of .net gebruikt. Geïnteresseerden vullen uit gewoonte ‘.nl’ in en belanden dan op een heel andere website. Daar hebben je bezoekers niets aan, en jij ook niet.

 

Het is beter je domein echt uniek te maken:

 

  • gebruik verbindingsstreepjes (maximaal 2)
  • gebruik een afkorting
  • neem (daarnaast) de stad of regio op in je domeinnaam
  • voeg verduidelijkingen als “blog” of “shop” toe

 

Tot slot kan het helpen om vrienden te vragen of zij alternatieven kunnen bedenken. Vaak helpt een frisse blik van buitenaf om je te inspireren.

Keyworddomeinen en Exact Match-domeinen

Een paar jaar geleden was het mode om zogenaamde keyworddomeinen te kiezen om zo een goede ranking bij Google te krijgen. Het principe was als volgt: je gebruikt bij het kiezen van je domein precies die woorden waarmee gebruikers op Google naar een bepaald aanbod zoeken. In het voorbeeld van de trouwfotograaf uit Alkmaar zou dat dan zo’n domein kunnen zijn: “www.trouwfotografie-alkmaar-goedkoop.nl”

 

Zulke domeinnamen ziet Google echter inmiddels spam en we raden je dus af om voor zo’n domein te kiezen.

 

Exact match-domeinen zijn geliefd. Ook deze domeinen bevatten een of meerdere keywords, maar proberen niet, zoals in het voorbeeld hierboven, om een complete zoekopdracht na te bootsen. Een voorbeeld van een exact match domein zou zijn: “www.trouwfotograaf-alkmaar.nl”.

 

Ook hier geldt: bedenk of je domein je aanbod weerspiegelt. Een exact match-domein kan goed werken; bij een trouwfotograaf is het misschien wel de perfecte keus. Heb je echter een eigennaam, een merk of een stichting, leg dan daar de grootste nadruk op en kies een domein dat daarbij past.

Google heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en beoordeelt websites inmiddels volgens een ingewikkeld algoritme. De domeinnaam alleen zal de zoekmachine er niet meer toe bewegen een site op de eerste plaats te zetten.


Nog een tip om af te sluiten

Wees je er bij de keuze van je domein van bewust dat je domein je bedrijf, je hobby of je blog voor de komende jaren vertegenwoordigt. Kies je domeinnaam niet alleen met zoekmachineoptimalisatie in je achterhoofd: je domein moet vooral bij jou, bij je website en uiteraard ook bij je klanten en bezoekers passen.

 

Ben je er klaar voor je eigen domein vast te leggen? Bekijk dan hier de mogelijkheden voor een eigen domein bij Jimdo!

Markus Bruhn, blogger bij Jimdo

MARKUS BRUHN

Markus is redacteur en social media expert bij Jimdo. Als hij niet aan het werk is, houdt hij zich het liefst bezig met voetbal, muziek en goede boeken.

Recente artikelen

Hoe kunstmatige intelligentie je kan helpen bij het runnen van je bedrijf
>> meer lezen

Zo vind je een goede domeinnaam voor je website
>> meer lezen

Negatieve reacties op je blog of social media: zo reageer je het beste
>> meer lezen

De nieuwe Dolphin SEO-functie doet het zware werk voor je
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 0