Facebook Ads: boost je social media traffic met de tips van onze expert

Promoot je website op Facebook met Jimdo Promote

Bij Jimdo weten we dat als je een bedrijf begint, je alle mogelijke tools kunt gebruiken om je bedrijf bekend te maken. Als Jimdo’s Online Marketing Manager is het mijn taak om te zorgen dat we zoveel mogelijk mensen bereiken via onze social media kanalen om hen te vertellen over ons (geweldige) product. Vandaag deel ik de tips met je die ons hebben geholpen het beste te halen uit een tool als Facebook Ads!

Jimdo neemt deel aan het Facebook Ads programma. Dat heeft ons de volgende waardevolle inzichten gegeven over de Facebook Ads tool die we graag met je delen.


Nog maar 20 jaar geleden was adverteren duur en beperkt tot grote bedrijven met enorme budgetten die werden ingezet om een breed publiek te bereiken. Mijn baan bestond nog niet eens (wat het waarschijnlijk wel makkelijker had gemaakt op verjaardagen uit te leggen wat ik precies doe!).

 

Vandaag de dag zijn social media kanalen als Facebook voor iedereen beschikbaar en kan iedereen met een website zijn of haar bedrijf of blog promoten bij precies de juiste doelgroep. Kleine bedrijven kunnen producten en diensten al voor € 2 promoten en direct vanaf hun website duizenden potentiële klanten in hun doelgroep bereiken. Wat is de effectiefste manier om gebruik te maken van de mogelijkheden die twee miljoen dagelijkse gebruikers van Facebook je geven?

Waarom heb ik Facebook Ads nodig?

Nu organische (gratis) posts steeds minder getoond worden in de tijdlijn van gebruikers is het belangrijk een klein budget apart te houden om je klanten met je content te bereiken. De gesponsorde posts van Facebook zijn een betaalbare manier om nieuwe fans in je doelgroep te bereiken. Je kunt al met een budget van maar € 2 per dag aan de slag en dan onze tips hieronder gebruiken om te bepalen welke posts je gaat promoten.

 

Als dat je nog niet aanmoedigt, bedenk dan dat de maandelijkse actieve gebruikers van Facebook 68% vormen van alle volwassenen die internet gebruiken! Dit geeft bedrijven een ongelooflijk wereldwijd bereik. Gebruikers komen niet op Facebook om zich aan te melden voor een dienst of om een product te kopen, dus de intentie om iets te kopen is niet heel groot. Maar met biljoenen actieve gebruikers kun je vrijwel zeker een doelgroep of nichemarkt vinden. Het grote en diverse gebruikersbestand van Facebook biedt je een enorme kans om je doelen te bereiken.

Facebook-gebruikers checken meerdere keren per dag wat er in hun tijdlijn gebeurt, wat betekent dat je zo vaak als je wilt je doelgroep kunt proberen te bereiken met je advertenties.

Hoe begin ik?

Als je je content voor het eerst gaat promoten, is de interface van Facebook Ads Manager misschien een beetje overweldigend. Er zijn ontzettend veel opties om uit te kiezen. We hebben dit makkelijker voor je gemaakt met de Jimdo Promote button — een gestroomlijnde instructie die je stap voor stap helpt een Facebook-campagne in elkaar te zetten. Jimdo Promote integreert direct met Facebook Ads dus je hoeft je geen zorgen te maken over technische dingen als de plek waar je de Facebook-pixel neerzet. Je kunt je dus 100% concentreren op de doelen die je wilt behalen en welke mensen je wilt bereiken.

Wat wil ik bereiken?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Schrijf heldere doelen op en zorg dat ze meetbaar zijn zodat je KPI’s kunt formuleren en na afloop kunt analyseren om te zien wat je een volgende keer nog beter zou kunnen doen. Bedenk wat je wilt bereiken met de post: ben je geïnteresseerd in meer naamsbekendheid voor je bedrijf? Of wil je nieuwe bezoekers aantrekken? Wil je dat de fans van je pagina naar je website komen? Of wil je je puur op verkopen richten?

 

Het kan helpen om te kijken wat je concurrenten doen en hoe ze het doen. Maak vervolgens een paar notities over je doelgroep en de boodschap die je wilt sturen.

Wat is mijn doelgroep?

Met zoveel actieve gebruikers op Facebook is het belangrijk om je te richten op de juiste doelgroep voor je product of content. Je kunt je product of diensten laten zien aan een vooraf gedefinieerd publiek via een breed scala aan targeting opties die je kunt aanpassen aan je bedrijfsbehoeften. Targeting opties variëren van demografie en locatie tot interesses en gedrag gebaseerd op andere advertenties waar een gebruiker op geklikt heeft of pagina’s die hij geliked heeft.

 

  • Targeting gebaseerd op leeftijd: als je de gemiddelde leeftijd van je klanten weet, kun je parameters instellen om je publiek te verfijnen. Als je blog bijvoorbeeld over One Direction gaat, kun je waarschijnlijk met een gerust hart de leeftijdsparameter op maximaal 40 jaar zetten.
  • Locatie: als je een winkel in Amsterdam hebt, kan het interessant zijn om te experimenteren met een lokale doelgroep, zodat het waarschijnlijker is dat mensen die je advertentie zien je winkel daadwerkelijk een keer komen bezoeken.
  • Geslacht: in bepaalde gevallen is het zinvol je doelgroep te verfijnen op geslacht. Als je bijvoorbeeld dameskleding verkoopt, helpt het beperken van de parameters je geld te besparen door je publiek heel gericht te bepalen.

Welk budget moet ik opzij zetten?

Dat hangt af van de omvang van het publiek dat je probeert te bereiken en hoeveel andere adverteerders met hun advertenties exact hetzelfde publiek willen bereiken. Begin met een klein budget dat je voldoende bereik geeft bij je doelgroep. Als de resultaten er veelbelovend uitzien, kun je je campagne uitbreiden en je budget ophogen.

Welk type advertentie werkt het best?

Dat hangt af van je doel en doelgroep voor je branche. Een goede indicatie zijn de posts die het eerder organisch goed hebben gedaan. Hier zijn enkele suggesties:

 

  • Organische posts die het goed gedaan hebben. Bekijk je posts op social media die de meeste likes, shares en reacties kregen. Hebben ze iets met elkaar gemeen? Stonden er reacties onder je post die je vertellen wat fans leuk of niet leuk aan die post vonden? Als een post het eerder goed deed, is er een goede kans dat hij ook goed loopt als je hem promoot als advertentie.
  • Heb je een sale, kortingsactie of speciale aanbieding lopen? Laat het je fans en klanten weten! Volgens Sprout’s Social Index report, overtuigen speciale aanbiedingen 46% van de gebruikers iets te kopen.
  • Organiseer je binnenkort een evenement of een webinar? Dit is een geweldige manier om mensen aan te moedigen om zich aan te melden voor je e-mails en meer waardevolle informatie met hen als klanten te delen.
  • Videocontent met de potentie om viral te gaan. Video’s zijn een populaire manier om je merk of product te promoten. Onderzoek laat zien dat video's het ook beter doen dan links of foto’s als het gaat om bereik en engagement.

Welk format moet ik gebruiken?

Facebook geeft je creatieve vrijheid door je te laten kiezen uit verschillende typen advertentie. Je kunt videoadvertenties, linkadvertenties of een combinatie van beide maken waarbij je je product in een video met afbeeldingen laat zien. Of je kunt content promoten. Het juiste format hangt af van het doel van je campagne. Wil je dat mensen je merk leren kennen? Dan zou je het kunnen proberen met een inspirerende videoadvertentie. Of wil je dat mensen iets doen, bijvoorbeeld je product kopen of gebruik maken van je diensten? Dan is misschien een slideshow een goede manier om je producten te laten zien.

 

Je kunt verschillende formats bekijken:

 

  • Linkposts: deze post stuurt gebruikers direct naar je landingpage. Dit is vooral handig voor bloggers en mensen die hun diensten willen promoten.
  • Videoposts: videoposts kun je gebruiken voor commercials over je product, recensies van klanten of tutorials. Als je blogt, is video een leuke manier om jezelf voor te stellen aan je publiek en bezoekers vragen je blog te komen bekijken.
  • Fotoposts: heb je een kortingsactie lopen of heb je een tevreden klant die je kan helpen je merk te promoten? Een fotopost kan het perfecte format zijn. Je kunt altijd een link bij je foto zetten!

Hoe maak ik de perfecte advertentie?

Het is goed om in je achterhoofd te houden dat mensen niet naar Facebook komen om te winkelen. Je advertentie moet dus onweerstaanbaar zijn en meteen de aandacht grijpen! De afbeelding voor je advertentie zou al het zware werk voor je moeten doen en gebruikers moeten overtuigen. De tekst van je advertentie is namelijk minder prominent in beeld.

 

Probeer de hoeveelheid tekst in je afbeelding te beperken. Teveel tekst kan ertoe leiden dat Facebook je advertentie aan minder mensen laat zien. Omdat Facebook in de tijdlijn focust op de community, zijn er strenge regels voor de kwaliteit van advertenties. Probeer een beetje te experimenteren met verschillende creatieve formats, afbeeldingen en calls to actions om te bepalen wat de perfecte manier is om je diensten of product aan je publiek te presenteren.

 

Zorg altijd dat je:

 

  • een opvallende call to action met een korte en pakkende tekst gebruikt.
  • je kleuren goed kiest, zodat er een duidelijk contrast is tussen de tekst en de achtergrond.
  • goede foto’s gebruikt om je product met het best mogelijke licht te promoten.
  • slimme en pittige tekst schrijft.
  • je advertentie checkt op zowel het PC-scherm als het mobiele scherm, zodat je zeker weet dat hij er op alle apparaten goed uitziet.

De manier waarop we adverteren verandert elke dag, maar Facebook is zonder twijfel een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie geworden. Niet alleen is het bereik ongelooflijk - hoeveel  vrienden heb je die niet op Facebook zitten? - de diversiteit is ook ongeëvenaard, omdat iedereen Facebook gebruikt: van de stamgasten in je favoriete kroeg en je collega’s tot de grootste bedrijven.

 

 

Probeer dus gewoon eens verschillende formats voor je advertentie uit, experimenteer met je calls to action en maak gebruik van alle mogelijkheden voor je bedrijf!

MAREIKE SANKT JOHANNIS

Online Marketing Manager bij Jimdo

Recente artikelen

PR voor iedereen: In 5 stappen naar je eigen social media strategie
>> meer lezen

Deze Lean Startup-techniek helpt je je eindelijk website online te zetten
>> meer lezen

Maak kennis met de nieuwe Jimdo Live Chat app
>> meer lezen

Ontdek wat je statistieken je kunnen vertellen over je website
>> meer lezen

Waarom heb ik een website nodig voor mijn eenmanszaak?
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    https://www.boomhut-duitsland.com/ (dinsdag, 08 mei 2018 13:23)

    erg leuk :-)
    https://www.boomhut-duitsland.com/