4 tips voor het schrijven van een betere call to action

4 tips voor het schrijven van een onweerstaanbare call to action

Wil je dat iemand je product koopt? Of wil je misschien dat iemand een donatie doet aan je goede doel, contact met je opneemt of meer leest over je aanbod? In al deze gevallen heb je een sterke ‘call to action’ (CTA) nodig. Een call to action waar je bezoekers wel op móeten klikken.


In deze blogpost vertel ik je over de basics van psychologie en wetenschap achter CTA’s. Ik laat je zien wat een goede CTA is, welke onderdelen het belangrijkst zijn en welke tekstuele en visuele elementen je kunt gebruiken om je CTA echt op te laten vallen.

Hoe schrijf je een goede call to action? (CTA)

Laten we bij het begin beginnen: wat is in vredesnaam een “call to action?” Hubspot omschrijft het als “een afbeelding of regel tekst die je bezoekers, potentiële klanten en klanten aanmoedigt actie te ondernemen.”

 

Dat is best algemeen, niet? Je kunt een heleboel doen met een call to action, en dat is meteen waarom het lastig kan zijn het goed te doen. Hier zijn een paar tips voor het schrijven van een onweerstaanbare CTA.

Voorbeeld van een call to action op een Jimdo-site
Voorbeeld van een call to action op een Jimdo-site

Op Jimdo-sites kun je een call to action maken met het element knop, of door een eigen afbeelding als element foto te uploaden en er een link naar de juiste pagina aan toe te voegen.

 

NB:  hier kun je gratis icons vinden die je ook commercieel kunt gebruiken.

Schep verwachtingen

Mensen zijn geprogrammeerd om dingen te verwachten. Elke dag hebben we verwachtingen over dingen die gaan gebeuren. We hebben verwachtingen over dat feestje zaterdagavond en kijken ernaar uit. We verwachten dat we maandagmorgen weer hopeloos in de file komen te staan. Heel belangrijk voor jou als schrijver van krachtige CTA’s is dat ons brein sterker reageert op positieve verwachtingen dan op negatieve verwachtingen. Ons brein vergroot de waarneming van een goede beloning uit, en verkleint een slecht resultaat. Als iemand dus iets goeds verwacht, dan wordt het niet gewoon goed, maar heel erg goed.

 

Wanneer je bedenkt hoe je de beste CTA kunt schrijven, moet je beginnen verwachtingen te creëren met een goed verhaal. Deze tips helpen je op weg:

 

  • Zorg voor conflict. Er zijn mensen die een probleem hebben en er is een product dat deze problemen op kan lossen. Onthoud dat als er geen duidelijke noodzaak is voor het product dat je verkoopt, niemand begrijpt waarom hij het zou moeten kopen.
  • Zorg voor een gevoel van urgentie. Dit kun je heel makkelijk doen door een deadline te hangen aan je tijdelijke aanbieding: “Actie eindigt op 30 april” of “Meld je voor 30 mei aan om je voordeel te doen met onze gratis proefperiode van 2 maanden” of zelfs “Meld je aan voor het te laat is!”
  • Beschrijf je product met positieve, vrolijke woorden. Dit activeert de beloningscentra in de hersenen. Als je mensen in je verhaal kunt trekken, zullen ze ook sneller een beloning aan het einde verwachten.

 

Je hoeft hiervoor niet eens veel tekst te gebruiken. Trello doet het bijvoorbeeld in slechts twee zinnen: “Trello lets you work more collaboratively and get more done. Trello’s boards, lists, and cards enable you to organize and prioritize your projects in a fun, flexible and rewarding way.” (“Trello laat je beter met anderen samenwerken en meer gedaan krijgen. Met Trello’s boards, lists en cards kun je je projecten op een leuke, flexibele en bevredigende manier organiseren en prioriteren.”)

 

Deze korte CTA werkt dankzij het conflict dat hij suggereert (“hoe kan ik beter samenwerken en meer gedaan krijgen?”). Trello presenteert zichzelf als de oplossing van dit probleem en doet dat op een warme manier. Het is een “flexibele en bevredigende manier” om projecten te organiseren. Het is ook een plek die drie specifieke activiteiten ondersteunt, waardoor het op meerdere manieren een nuttig product is. En, het is leuk om met Trello te werken.

Voorbeeld van een call to action van Trello
De CTA van Trello is kort en krachtig

Wees specifiek

Als je wilt weten wat een mwah-CTA is, bekijk dan deze drie:

  • Doe mee!
  • Koop vandaag nog!
  • Meer info!

 

Wat hebben deze CTA’s met elkaar gemeen? Eigenlijk heel veel. Elke NGO zou de eerste kunnen gebruiken, elk bedrijf de tweede en elke website de derde. Er is niets dat mensen hier écht vertelt wat ze moeten doen. Een goede CTA doet meer dan mensen vertellen een vage handeling te verrichten: een goede CTA zegt hen precies en met duidelijke urgentie wat ze moeten doen.

Voorbeeld van een call to action van Netflix
Netflix vertelt je precies wat je gaat doen

Overweeg te kiezen voor iets specifiekers in plaats van vaag te blijven:

 

 

Zie je het verschil? Je maakt heel expliciet duidelijk wat je wilt dat mensen doen met hun klik: iets downloaden, iets kopen of zich ergens voor aanmelden. Dat is een goed begin, maar je kunt het nog veel krachtiger maken.

 

Gebruik de eerste in plaats van de tweede persoon (bijvoorbeeld “ik”, “mijn”, en “wij” vs. “jij” en “jouw”). Als je de eerste persoon gebruikt voor je CTA, doe je meer dan als verkoper tegen een koper praten; je geeft je klant het stuur in handen en laat hem de beslissing nemen. En als je naar jezelf verwijst in de eerste persoon, bouw je een persoonlijke band met je klant op waar ‘je’ en ‘jouw’ niet aan kunnen tippen. Dit is zo effectief dat er marketeers zijn die hun conversies (het aantal mensen dat op de CTA klikte) met 90% zagen stijgen toen ze de eerste persoon begonnen te gebruiken. “Maak mijn account aan” deed het veel beter dan “Maak je account aan”. Hier zijn enkele voorbeelden:

 

Laat mijn traffic groeien (Grow My Traffic)

Toon me mijn Heatmap (Show Me My Heatmap)

 

Je kunt de call to action toespitsen op het verhaal dat je geschreven hebt. Elk bedrijf is natuurlijk uniek, dus een magische formule is er niet. Om inspiratie op te doen kun je kijken naar wat andere bedrijven hebben gedaan om klanten en bezoekers tot actie aan te zetten.

Wees nooit negatief

Halverwege de jaren '80 gebruikten goede doelen en hulporganisaties vaak verdrietige of schokkende beelden om mensen ertoe te bewegen een donatie te doen. Tegen het begin van de jaren ‘90 werkten deze tactieken niet meer zo goed: mensen kregen last van “compassiemoeheid”.

 

Wat kun je hiervan leren? In plaats van je te richten op iets negatiefs, is het beter om naar een positieve conclusie toe te werken. Volgens Regina Yau, oprichter van The Pixel Project, “Als je het goed aanpakt, creëer je met een positieve campagne goodwill, breng je een gesprek op gang en zet je een leek aan tot actie.”

 

Zorg ervoor dat je tekst:

 

  • de nadruk legt op je eigen product en wat het kan en niet op je concurrenten. Je hoeft je concurrenten niet eens te noemen, want je wilt niet dat je klanten op het idee komen om aan andere producten dan de jouwe te denken.
  • elk probleem neerzet als een uitdaging die klanten met jouw product kunnen aangaan.
  • uit de buurt blijft van negatief taalgebruik, omdat mensen dan onbewust jouw product met negatieve woorden en beelden associëren.
  • positief is.
  • de sterke kanten van je product in het zonnetje zet.
  • mensen laat zien waarom ze jouw product nodig hebben.
  • positieve actiewoorden gebruikt,  zoals “doen”, “kopen”, “geven”, enz.

Ook marketeers die het gebruik van negatieve woorden wél aanbevelen doen dat op een positieve manier. Een band opbouwen met een gedeelde negatieve ervaring, mensen aanmoedigen hun mislukkingen of negatieve emoties te verkennen of hun ego strelen door hen een gevoel van exclusiviteit te creëren zijn bijvoorbeeld allemaal tactieken die een positieve reactie willen uitlokken door een negatief bericht.

Zorg voor een goed design

Als het gaat om het online verkopen van producten en diensten heeft design de hoofdrol. Derek Halpern, blogger bij Social Triggers, schrijft, “Online heb je maar een seconde om iemands aandacht te trekken. En in die seconde vormen ze zich een oordeel over jou, je website en je bedrijf. Vóór. Ze. Je. Content. Lezen.”

 

Dat komt doordat visuele hints als kleur, vorm en grootte in je onderbewuste allerlei reacties uitlokken die “viscerale reacties” of instinctieve reacties genoemd worden. Je herkent het misschien wel: soms zie je een geweldig design waarmee je automatisch een ‘klik’ hebt. Je reactie op wat je ziet is dan waarschijnlijk geen bewuste reactie.

 

Er zijn oneindig veel tips te geven voor het design van een goede call to action. Als je het volgende in gedachten houdt, ben je goed op weg:

 

  • Kleur: bepaalde kleuren brengen op instinctief niveau bepaalde dingen over. Er zijn bijvoorbeeld studies die laten zien dat bepaalde kleuren blauw en grijs als deprimerend ervaren worden, en dat geel vaak met vrolijkheid en geluk wordt geassocieerd. Houd daar rekening mee bij het ontwerpen van je CTA - je wilt er tenslotte positieve emoties mee oproepen. Lees hier meer over psychologie en kleurgebruik in marketing.
  • Contrast: een goed geschreven call to action die niemand kan lezen gaat je niet veel opleveren. Let goed op dat de kleur van de tekst goed contrasteert met de kleur van de knop, en zorg dat hij snel en makkelijk leesbaar is op alle schermformaten (zowel PC als smartphone).
  • Grootte: mensen zullen een te grote knop zien als gewoon een element van de website, waar je niet op kunt klikken. Een knop die te klein is zal niet opvallen tussen al je andere content.  Maak een knop die precies de juiste grootte heeft ten opzichte van andere elementen in je e-mail of landingpage en mensen klikken er in no-time op. Je knop zal ook meer opvallen als je er genoeg witruimte omheen zet.
Zorg ervoor dat de knop van je call to action goed leesbaar is | Jimdo
Welke knop is het makkelijk leesbaar? Denk goed na over de kleur, het contrast en het lettertype van je call to action en zorg dat het makkelijk voor je bezoekers is om erop te klikken.

Tot slot: wees niet bang om dingen te proberen. Als je nieuwsbrieven verstuurt, speel dan in een test met de onderwerpsregel van je mail en bekijk welke het beste geopend wordt. Als je probeert mensen naar je website te bewegen met een CTA-knop, probeer dan te variëren met je woordkeuze om te testen welke beschrijving beter werkt dan andere.

TARA SANTIAGO

Content editor & social media expert

Recente artikelen

De nieuwe Dolphin SEO-functie doet het zware werk voor je
>> meer lezen

AVG: wat je moet weten en wat Jimdo doet
>> meer lezen

Facebook Ads: boost je social media traffic met de tips van onze expert
>> meer lezen

Foto’s bewerken zonder Photoshop
>> meer lezen

4 tips voor het schrijven van een betere call to action
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Peter T'Hooft (zondag, 22 april 2018 10:02)

    Uit een A/B test bleek ooit dat het vervangen van 'Lees meer' door 'Ga verder' tot 30% meer kliks opleverde. Het zou fijn zijn om de 'Lees meer..' (die twee puntjes storen me nog steeds mateloos, dat moet eigenlijk een … (HTML voor het beletselteken) zijn) eindelijk eens te kunnen aanpassen. Via CSS lukt het niet, gezien jullie hiervoor geen class gebruiken.

  • #2

    Jimdo Nederland (maandag, 23 april 2018 09:29)

    Goedemorgen Peter, bedankt voor je feedback!