Kun je leren gezond conflict te omarmen?

Kun je leren gezond conflict te omarmen? | Jimdo

Als je een bedrijf runt, leer je elke dag duizenden nieuwe dingen. Het belangrijkste dat ik de afgelopen jaren geleerd heb is toch wel dat je een gezond conflict beter kunt omarmen dan ervoor weg te rennen.

 

De meesten van ons hebben het niet zo op conflicten, en ik denk dat dat voor ondernemers nog meer geldt. Mijn mede-oprichters en ik zijn van nature aardige jongens die mensen graag blij maken - dat is zelfs een van de redenen waarom we ons bedrijf gestart zijn. Zeg ik liever ‘ja’ tegen iemand dan dat ik een ‘nee’ moet verkopen? Natuurlijk! Als je ook een eigen bedrijf hebt, komt dat je misschien bekend voor.

We vermijden conflicten uit goede bedoelingen, maar het doet vaak meer kwaad dan goed.

We vermijden conflicten uit goede bedoelingen. Maar “kunstmatige harmonie” doet vaak meer kwaad dan goed. Misschien zie je er tegenop ergens bezwaar tegen te maken, een idee te opperen of een probleem openlijk te bespreken. Sommige belangrijke gesprekken worden gewoon niet gevoerd, waardoor mensen gefrustreerd raken en kwesties niet opgelost worden. Weglopen voor een conflict zorgt er natuurlijk ook niet voor dat het conflict zelf verdwijnt.

Bij Jimdo hebben we het altijd belangrijk gevonden vriendelijk en positief naar elkaar te zijn. Maar toen ik eens om me heen keek, zag ik ook bij ons tekenen van kunstmatige harmonie! Ik realiseerde me dat ik bij mezelf moest beginnen als ik deze dynamiek wilde veranderen. Hoe kon ik open debat en eerlijke discussies onder collega’s aanmoedigen?

 

Het was tijd om mijn comfortzone te verlaten. In het begin voelde het ontzettend ongemakkelijk, maar ik begon mezelf te pushen om te zeggen wat ik wilde zeggen, zonder om dingen heen te draaien. Ik leerde de signalen te herkennen: als ik een bepaalde knoop in mijn maag voel, dan weet ik dat ik een probleem aan het vermijden ben. Dan moet ik even stoppen en bedenken: oké, ik moet hier echt even eerlijk zijn. Het is nog steeds niet echt een tweede natuur voor me, maar het is wel veel makkelijker geworden.

 

Dit proces gaat samen hand in hand met het bouwen van vertrouwen. Als je elkaar vertrouwt, is het veel makkelijker om open tegen de ander te zijn en te zeggen wat je denkt. Het is dan ook veel makkelijker om feedback aan te nemen en dingen uit te spreken als je het niet met elkaar eens bent. Iedereen in het team moet weten dat een conflict niet persoonlijk bedoeld is. En iedereen moet de resultaten ervan ook kunnen zien: dat positieve dingen gebeuren wanneer we eerlijk tegen elkaar zijn over wat werkt en wat niet. Zo’n cultuurverandering kost tijd, maar het heeft ons veel krachtiger gemaakt.

 

Sterker nog, het was eigenlijk heel bevrijdend om te leren conflicten te omarmen. Als we eenmaal door een conflict heen zijn, hebben we een plan waar we ons allemaal aan kunnen houden en hoeven we het niet steeds opnieuw te bespreken. We hebben dan een kompas waarmee we verder kunnen. Dat geeft ons de vrijheid om op een geconcentreerde manier en vol energie te bereiken wat we willen bereiken. Ons werk wordt directer, eerlijker, en geeft uiteindelijk ook meer voldoening.

Wanneer je conflicten meteen aanpakt, zul je merken dat er minder conflicten ontstaan.

Dat was de interessantste les die we hebben geleerd. Als je begint conflicten meteen aan te pakken op het moment dat ze zich voordoen, merk je dat er minder conflicten ontstaan.

 

Zit je nu zelf in een vergelijkbare situatie - misschien ga je een lastig gesprek uit de weg of ben je deel van een groep waar meningsverschillen het liefst onder het tapijt geveegd worden -, dan kan ik je geruststellen: net als met alle goede voornemens en nieuwe gewoonten wordt dit makkelijker als je oefent.


Ik hoop dat mijn ervaringen je geholpen hebben en ben benieuwd naar jouw ervaringen: hoe ga jij met conflicten om?

Matthias Henze

MATTHIAS HENZE

Mede-oprichter van Jimdo

Recente artikelen

Hoe kunstmatige intelligentie je kan helpen bij het runnen van je bedrijf
>> meer lezen

Zo vind je een goede domeinnaam voor je website
>> meer lezen

Negatieve reacties op je blog of social media: zo reageer je het beste
>> meer lezen

De nieuwe Dolphin SEO-functie doet het zware werk voor je
>> meer lezen


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Jan Veenendaal (vrijdag, 06 april 2018 16:20)

    Zie conflictpreventie.org

  • #2

    Slijm squishy (zondag, 08 april 2018 12:58)

    Ik weet het niet �