Bereid je webwinkel voor op de feestdagen

Webwinkel feestdagen met Jimdo

Als je een webwinkel hebt, weet je dat het nooit te vroeg is om je voor te bereiden op de feestdagen. Nou ja, maart zou misschien een beetje te vroeg zijn… Maar omdat mensen hun kerstinkopen elk jaar vroeger lijken te doen, en de kerstversieringen in veel winkels naast de pepernoten liggen, is dit het perfecte moment om je webwinkel vast in de kerststemming te brengen.

 

Of je een doorgewinterde verkoper bent of voor het eerst kerst meemaakt als winkeleigenaar, deze handige tips helpen je om je webwinkel voor te bereiden op de feestdagen.


Maak je webwinkel betrouwbaarder

Als je je adres aan een webwinkel geeft en op ‘kopen’ klikt, doe je dat waarschijnlijk omdat de webwinkel betrouwbaar overkomt. Je vertrouwt erop dat je het beschreven product ontvangt, en dat je e-mailadres niet wordt doorverkocht aan een Nigeriaanse prins die je hulp nodig heeft bij het verdelen van zijn erfenis.

 

Maar hoe weet je of een winkel betrouwbaar is? Meestal geeft de website zelf signalen af. Met deze tips kun je je eigen webwinkel betrouwbaarder en geloofwaardiger maken voor je bezoekers:

  • Gebruik een eigen domeinnaam. Een eigen domeinnaam (het adres van je website) is een teken dat je je bedrijf serieus neemt. Het laat ook zien dat je genoeg verstand van de techniek hebt om een domein te installeren. JimdoFree sites kunnen altijd gebruik maken van het Jimdo-subdomein (mijnwebsite.jimdo.com), maar als je je klanten wilt laten weten dat je bedrijf voor het echte werk gaat, dan is een eigen domeinnaam een must. Zowel bij JimdoPro als bij JimdoBusiness is een eigen domeinnaam inbegrepen.
  • Zet je Algemene voorwaarden en Privacybeleid op je website. Een zichzelf respecterende webwinkel heeft duidelijke voorwaarden, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Zorg ook dat je een eenvoudig te begrijpen retourbeleid op je site hebt staan en vul al je informatie in.
  • Plaats testimonials. Mond-tot-mond reclame is een krachtig middel om je reputatie als merk op te bouwen. Als je klanten blij met hun aankoop zijn, vraag hen dan of je hen op je website mag citeren. Je kunt misschien een foto van ze delen op je Instagram-account, of een foto en een citaat op je homepage of een van de productpagina’s plaatsen. Hebben de media over je bedrijf of producten geschreven? Noem die artikelen dan zeker ook op je website.
  • Voeg een pagina met FAQ’s toe. Klanten scannen misschien de kleine lettertjes op je website, maar een goede pagina met FAQ’s (‘frequently asked questions’) maakt meer kans om echt gelezen te worden. Hier kun je heel duidelijk aangeven wat je doet, het bestelproces uitleggen, het beleid van je winkel verduidelijken en veelgestelde vragen beantwoorden. De FAQ-pagina is ook een uitstekende plek om een beetje van je persoonlijkheid en humor te laten zien (je mag zelf de vragen verzinnen, natuurlijk).
Vragen bij Jimdo webwinkel

Boost je verkopen met productpagina’s

Als je je webshop al ingericht hebt, ben je bekend met het element Product. Hoewel je op één pagina een heleboel producten kwijt kunt, raden we je aan voor elk product in je webwinkel een eigen productpagina te maken. Dit lijkt misschien veel werk, maar het kan je enorm veel opleveren:

Overzicht van een product in Jimdo webwinkel
  • Je kunt veel meer info over je product kwijt op zo’n pagina, en dat kan tot meer verkopen leiden. Bovendien kun je naast meer tekst ook foto’s, een galerij, video’s, testimonials, deelknoppen, eigenlijk elk element dat je wilt toevoegen. Hoe meer informatie je over je product geeft, hoe waarschijnlijker het is dat klanten op die mooie knop ‘Toevoegen aan winkelwagen’ klikken.
  • Je krijgt een unieke URL voor elk product. Wanneer je voor elk product een aparte pagina aanmaakt, krijg je een bijpassend, uniek websiteadres (bv. mijnwebsite.com/shop/kerstmannenpak). Dit maakt het makkelijker om je afzonderlijke producten te delen en promoten.
  • Je kunt gerelateerde producten promoten en zo meer verkopen. Zet een productoverzicht op elke productpagina met vergelijkbare producten. Op deze manier zien klanten andere producten die ze misschien ook interessant vinden.
Productoverzicht webwinkel Jimdo

Met JimdoPro kun je tot 15 producten in je winkel zetten, met JimdoBusiness kun je zoveel producten plaatsen als je zelf wilt! 

Maak online cadeaugidsen om het kerstshoppen makkelijker te maken

Als webwinkeleigenaar ken je je producten beter dan wie dan ook. Maak het je klanten gemakkelijk en stel cadeaugidsen samen met cadeaus in handige categorieën (bijvoorbeeld cadeaus voor mannen, cadeaus onder de € 25, cadeaus voor een nieuwe woning, enz.) 

 

Om een online cadeaugids te maken begin je met het taggen van de producten die je in de gids wilt zetten (geef je productelementen bijvoorbeeld de tag cadeausvoormannen of cadeausonder25euro - vergeet niet dat er geen spaties in tags kunnen staan). Vervolgens voeg je een productoverzicht toe bij elke tag, en voilà, de cadeaus die je geselecteerd had verschijnen. Je kunt verschillende productoverzichten op je homepage neerzetten, zodat je klanten deze handige gidsen meteen zien als ze op je site komen. 

Geef een speciale kortingscode voor de feestdagen

Dus, nu is je winkel helemaal ingericht - hoe zorg je er nu voor dat je bezoekers je producten kopen? 

 

Klanten willen graag een goede deal krijgen. Daar kun je handig op inspelen door kortingscodes voor de feestdagen te geven. Dat doen de meeste andere winkels ook in deze tijd van het jaar, dus het is ook een goede manier om je concurrentie voor te zijn.

Kortingsbon aanmaken met Jimdo

Met JimdoBusiness kun je speciaal voor de feestdagen een kortingscode aanmaken. Je kunt de korting bijvoorbeeld laten lopen tot een dag na kerst, en zelfs een minimumbedrag instellen dat mensen moeten besteden om de korting te krijgen. Om een kortingscode te maken ga je naar je menu en klik je op Webwinkel > Kortingscodes

 

Je kunt er ook voor kiezen om mensen die net een product hebben gekocht een kortingscode te geven voor hun volgende aankoop. Je kunt een kortingscode als “dankjewel” aanmaken en hem toevoegen aan je gepersonaliseerde bestelbevestiging (alleen bij JimdoBusiness). Dat is een leuke verrassing en moedigt klanten aan vaker in je winkel te bestellen.

Trek klanten met gratis verzending

Gratis verzending kunnen klanten maar moeilijk weerstaan. Steeds weer laten onderzoeken naar het gedrag van consumenten zien dat online klanten actief op zoek zijn naar gratis verzending en meer zullen kopen als ze daarmee in aanmerking komen voor gratis verzending. In veel gevallen hebben klanten zelfs liever gratis verzending dan korting op een product.

 

Wil je geen gratis verzending voor alle producten in je webwinkel geven? Geen probleem, natuurlijk. Met JimdoBusiness kun je kiezen voor gratis verzending op basis van tags om alleen voor bepaalde producten gratis verzending aan te bieden. Je kunt bijvoorbeeld een aantal producten in je webwinkel de tag ‘feestdagen’ geven en vervolgens een regel instellen waarmee alleen de producten met deze tag gratis verzonden kunnen worden. 

 

Als je je zorgen maakt over de kosten die gratis verzending voor jou met zich meebrengt, kun je er altijd voor kiezen om een minimumbedrag in te stellen dat mensen moeten besteden in je winkel.

Gebruik speciale vanity URL’s voor de feestdagen

Als je een JimdoBusiness-pakket hebt, kun je de doorverwijsfunctie gebruiken om eigen “vanity” URL’s te maken. In plaats van een lange link als mijnwebwinkel.nl/shop/kleding/feestdagen-sale kun je een eenvoudige verkorte URL maken als mijnwebwinkel.nl/feestdagen-sale en deze direct laten doorverwijzen naar je producten voor de feestdagen. Zonder dat je de URL’s van de pagina’s op je website permanent hoeft aan te passen. 

 

Deze korte vanity of promotie-URL’s zijn ook veel handiger dan lange URL’s om te gebruiken op gedrukte promotiematerialen en in social media posts.

De feestdagen kunnen stressvol zijn, zowel voor klanten als voor webwinkeleigenaren. Maar als je nu wat tijd investeert, wordt het feestdagenseizoen niet alleen makkelijker, maar ook succesvoller.

Fem Eggers van Jimdo

FEM EGGERS

Allrounder


Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

    Sophie (zondag, 03 december 2017 17:31)

    Hallo, ik ben mijn webshop aan het inrichten, maar bij elke lay-out die ik kies kan ik de producten alleen maar onder elkaar plaatsen. Ik wil graag bijv drie producten op een rij plaatsen en dan de volgende rij etc. Is dit mogelijk? Ik hoor graag een reactie. Groet, Sophie

  • #2

    Jimdo Nederland (vrijdag, 08 december 2017 13:36)

    @Sophie,
    Als je producten naast elkaar wilt plaatsen kun je deze in kolommen zetten. Een andere optie is dat je gebruik maakt van het productoverzicht. Als je dan op een product klikt wordt je naar meer informatie over het product gestuurd en kun je het kopen.

    Vriendelijke groet!
    Jimdo Nederland

  • #3

    Mireille Kloeze (maandag, 11 december 2017 09:30)

    Goedendag, ik heb via HOstnet een Arecord latne aanmaken met het IP adres dat ik van jullie heb gekregen maar als ik zoek op www.klim.world gebeurt er niks...weten jullie waar dit aan ligt?
    Groet,
    Mireille Kloeze

  • #4

    Jimdo Nederland (maandag, 11 december 2017 14:08)

    @Mireille,
    Ik heb dit nagekeken en bij mij werkt de website. Zou je eens de browsergeschiedenis en cookies kunnen verwijderen? Hierna hoort de website het te doen!

    Vriendelijke groet!
    Jimdo Nederland