Help Registreren

Fridel: de reis door Founders Valley

De afgelopen 18 jaar heb ik hetzelfde idee met passie nagejaagd: het bouwen van een websiteplatform dat iedereen kan gebruiken om zijn project online te promoten. Nu ga ik nog een stap verder met een nieuw avontuur met Deutsche Welle (DW—Duitslands internationale publieke omroep) om met andere entrepreneurs te praten en te leren hoe zij een verschil maken in de wereld met het oog op de problemen die in hun land spelen. Ik kijk enorm uit naar hun verhalen en heb veel zin om over deze reis op mijn blog te schrijven. 

 

Mijn eigen reis als entrepreneur begon in 2007, samen met mijn medeoprichters Spring en Matze. In dat jaar bedachten we dat we, in plaats van websites voor mensen te bouwen, een tool konden bouwen waarmee mensen hun eigen sites konden maken. Zonder dat ze iets van coderen hoefden te weten. Dit idee hebben we uitgebouwd tot Jimdo - een bedrijf dat inmiddels al bij meer dan 20 miljoen websites heeft geholpen bij het creëren en dat nu 200 mensen in dienst heeft (met alle successen en uitdagingen die daarbij horen). Je zou het kunnen zien als mijn opleiding tot entrepreneur. 

 

Ik heb veel geleerd van het oprichten van Jimdo: over mensen, over mezelf en over een paar van de hindernissen die ondernemers tegenkomen. Ik heb ook ontzettend veel direct van onze klanten geleerd. De meeste van hen zijn zelf ondernemers. Het verhaal van onze klanten is ook het verhaal van Jimdo, en daarom wil ik iets teruggeven van al die dingen die ik geleerd heb en een paar handige tips geven. 

 

Jimdo’s drie oprichters: v.l.n.r. Christian Springub, Fridtjof Detzner en Matthias Henze.
Jimdo’s drie oprichters: v.l.n.r. Christian Springub, Fridtjof Detzner en Matthias Henze.

Waarom doe ik dit project?

Het simpele antwoord is: omdat ik het leuk vind om tot andere entrepreneurs te spreken die doen wat ze het liefste doen en te zien hoe hun idee zich ontwikkelt van droom tot bedrijf. Spreker Simon Sinek zegt in zijn inspirerende TED talk: “Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet.” Ik geloof echt dat je alleen succesvol kunt zijn als je jezelf uitdaagt en iets doet waar je van houdt. 

 

Het Founders Valley project met DW geeft me de perfecte gelegenheid om te doen waar mijn hart sneller van gaat kloppen: leren over andere landen, andere perspectieven van andere ondernemers zien en met eigen ogen de vooruitgang en nieuwe technologie zien die sinds ik begonnen ben ontwikkeld is. Het is een kans waarvoor ik zeer dankbaar ben.

 

Ik zal met DW door minimaal 8 landen in Azië reizen, afhankelijk van waar onze reis ons naartoe brengt. We zijn een klein team: een camera crew van twee personen, een journalist, en ik. Ik hoop dat we daardoor wendbaar en flexibel zijn en dat we een paar mooie, gedetailleerde verhalen achter de mensen en problemen waarmee deze landen te maken hebben (zoals urbanisatie en klimaatverandering) kunnen verzamelen. In Mongolië bezoeken we Erdenet Mining, een van de grootste kopermijnen in de wereld, om te weten te komen wat de mijnindustrie echt betekent voor de mensen hier. 

Deze ervaring geeft me de kans een completer beeld te vormen van wat er in de wereld speelt en hoe ondernemers een verschil kunnen maken. Als entrepreneur denk ik dat het belangrijk is om de juiste problemen te vinden. Dit is de basis voor iedere verbetering of vernieuwing. Door deze reis hoop ik nieuwe en interessante mensen te leren kennen die mijn ogen zullen openen voor de impact die anderen over de hele wereld hebben.

 

In Duitsland heb ik heb ik een paar voordelen en hindernissen ervaren waarmee een ondernemer te maken krijgt (zelfs het krijgen van een zakelijke vergunning kan hier een crime zijn). Maar hoe gaat dat in een land waar de stroom niet altijd werkt? Of waar de dichtstbijzijnde meet-up met andere ondernemers 500 kilometer verderop is? Wat nog veel verbluffender is, is dat dit ook de plekken zijn waar vele entrepreneurs het ontzettend goed doen en met nieuwe oplossingen komen voor de grootste uitdagingen waar de wereld voor staat. Ik sta te popelen om dit zelf te ervaren van de mensen die we onderweg zullen tegenkomen. Misschien kan ik zelfs een paar dingen leren die ik mee terug kan nemen naar Jimdo.

Volg Fridel's reis via de volgende kanalen:


FRIDTJOF DETZNER

Mede-oprichter van Jimdo

 

Fridtjof Detzner is een Duitse ondernemer en mede-oprichter van Jimdo, het doe-het-zelf systeem dat heeft geholpen om meer dan 20 miljoen websites te creëren sinds 2007. Detzner's passie gaat verder dan het bouwen van een goed product: het moet duurzaam en innovatief zijn. Daarnaast is hij een sportliefhebber, reislustig en geïnteresseerd in het ontmoeten en leren van ondernemers over de wereld.



Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Ry mo (donderdag, 14 september 2017 17:33)

    Leuk interessant artikel, Fridel :-)