Registreren

Tips om snel en makkelijk de beste zoekwoorden te vinden

Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie is wat je denkt niet per se de realiteit. Veel mensen die een website hebben denken bijvoorbeeld dat ze grotere kans hebben om ooit iets van kwantumfysica te begrijpen dan van SEO. In werkelijkheid zijn er verschillende tools die SEO heel eenvoudig maken. Pak een kop thee, dan laat ik je zien waarom je niet bang hoeft te zijn voor zoekwoordenonderzoek—een van de belangrijkste processen van SEO.

 

Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen hoe je de Google Adwords zoekwoordplanner moet gebruiken, maar dat zou niet je enige inspiratiebron voor zoekwoorden moeten zijn. Sterker nog, nu de algoritmes van zoekmachines steeds complexer worden is het echt een must om gebruik te maken van alle tools en concepten die je ter beschikking hebt. Als je succes wilt hebben op het web, zul je vaak je creativiteit moeten aanboren. Laten we dus gauw beginnen.

Zoekwoorden vinden met automatisch aanvullen van Google en Ubersuggest.io

Google’s automatische aanvullingen zijn een krachtige tool voor internetmarketeers op alle niveaus. In feite laat Google je varianten op zoekopdrachten zien waar vaak op gezocht wordt. Zo vind je moeiteloos nóg meer relevante keywords waar je je op kunt richten!

Het beste aan deze tool is dat de variaties, of “voorspellingen” zoals Google ze noemt, gebaseerd zijn op echte zoekopdrachten van gebruikers, afhankelijk van de taal en locatie van de gebruikers. Google zal zelfs suggesties aandragen voor elke letter van het alfabet. Is dat niet gaaf?

Als je geen zin hebt om het hele alfabet door te gaan, bekijk dan eens de gratis tool, Ubersuggest. Als je hier een keyword of zin invoert, laat Ubersuggest je de populairste variaties van elk zoekwoord zien én een aantal voorspellingen, op alfabet gesorteerd. Het bespaart je niet alleen tijd en het invoeren van duizenden zoektermen, maar is ook een van de beste manieren om nieuwe ideeën op te doen voor nieuwe zoekwoorden. Je kunt zelfs een woordwolk ook wel ''Word Cloud'' gebruiken om veelgebruikte woorden die samenhangen met je zoekopdracht te visualiseren.

Ontdek wat populair en trending is op Google met gerelateerd zoeken

Zijn de woorden en zinnen onderaan een zoekpagina van Google je wel eens opgevallen? Je raadt het waarschijnlijk al, dat zijn wat Google noemt “gerelateerde zoekopdrachten”. Het lijkt een beetje op het automatisch aanvullen waar we het net over hadden, maar de “Gerelateerde zoekopdrachten” bieden je een bredere mix van zoekwoordmogelijkheden.

Zoals je hieronder kunt zien, kom je varianten tegen waarbij er iets is toegevoegd of veranderd aan het begin, midden of einde van je oorspronkelijke zoekopdracht. Je zou zelfs een acroniem kunnen tegenkomen, als dat bestaat voor je zoekwoord. 

Hoe dan ook, je ontdekt zo waarschijnlijk ten minste één of twee veel voorkomende zoekopdrachten waar je zelf nog niet aan gedacht had. Deze resultaten zijn ook gebaseerd op de populairste of trending zoekopdrachten die verband houden met jouw keyword. Wees dus niet bang om de berg aan informatie die Google je presenteert te gebruiken als hulp bij je keywordonderzoek

Google Trends

Oké, op dit moment verdenk je me misschien van een obsessie met Google. Misschien klopt dat ook wel een beetje. Het is nu eenmaal zo dat de meeste SEO’s—en bijna elke website-eigenaar—overgeleverd is aan de genade van Google. Wat mij betreft heeft dat zowel goede als slechte kanten. Het is aan de ene kant nooit ideaal om afhankelijk te zijn van één product, maar aan de andere kant is het super handig dat dit product heel veel tools bevat die website-eigenaren helpt van hun site een succes te maken.

 

Het volgende hulpmiddel van Google is onmisbaar, maar wordt vaak over het hoofd gezien: Google Trends laat je zoektrends, gegevens en visualisaties uit zowel het heden als het verleden zien. Waar keywordonderzoek misschien eendimensionaal lijkt, geeft Google Trends je de mogelijkheid zoekopdrachten met een multidimensionale blik te analyseren. Hier zijn een paar voorbeelden waar Google Trends je bij je zoekwoordenonderzoek mee kan helpen:

  • Het ontdekken van welke zoekopdrachten populair of trending zijn, of juist afnemen
  • Vergelijken van de relevantie van meerdere zoekwoordenlijsten
  • Sorteren van resultaten op datum, locatie en taal
  • Download van langere lijsten van gerelateerde zoekopdrachten

Vergeet niet gefocust te blijven! Ook al gebruik ik Google Trends al jaren om me te helpen met mijn zoekwoordenonderzoek, ik betrap mezelf nog steeds vaak genoeg op het invoeren van irrelevante zoekopdrachten zoals die hierboven… Maar de wetenschap dat “pizza” blijft stijgen terwijl er minder vaak op “justin bieber” gezocht wordt geeft me toch een goed gevoel… Jou ook? 

Gebruik veelgestelde vragen om zoekwoorden te bepalen

Voor mijn laatste tip voor je keywordonderzoek gaan we even bij Google weg en kijken we naar je eigen website. Over elk product of elke dienst die je aanbiedt zullen je klanten vragen hebben. Maar weet je wat hun vaak gestelde vragen zijn? Als je een sales- of klantenserviceteam hebt, dan is dat een goede plek om daar eens naar te vragen.

  • Welke vragen stellen je klanten regelmatig?
  • Wat zijn de meest voorkomende knelpunten van je klanten?
  • Welke hindernissen komen klanten tegen voor ze iets kopen?

Zodra je een paar veel voorkomende vragen of problemen hebt verzameld, heb je een beter idee van belangrijke thema’s die je op je website kunt aanspreken.

Tot slot

Zo zie je maar, er zijn best veel manieren en tools beschikbaar om je te helpen met zoekwoordenonderzoek. Je hoeft echt geen groot wiskundige te zijn om iets te leren over SEO. Je moet gewoon over je angsten heen stappen, een paar dingen leren over wat er beschikbaar is en creatief denken. In veel opzichten is het net als het maken van een website. En dát heb je al met succes gedaan! 

 

Als je net begint met on-page zoekmachineoptimalisatie, raad ik je aan deze post eens te lezen: Doorklikken & bounce: verbeter klikgedrag in Google. En vergeet niet: als je inziet hoe belangrijk SEO voor je website is en een paar van deze tips in de praktijk brengt, ben je een stapje verder dan je concurrenten in deze steeds competitiever wordende online wereld. Veel succes!

Jesse is trotse Jimdo alumnus die zich focust op SEO en content marketing. Hij is geboren in Colombia, opgegroeid in de Verenigde Staten en woont momenteel in Duitsland. Hij is de man achter SEO Hero Agency, een bedrijf dat zich bezighoudt met digitale marketing. In zijn vrije tijd probeert Jesse graag nieuwe restaurants uit, leest hij Russische literatuur of plant hij zijn volgende vakantie


Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Aleida Plat (woensdag, 06 september 2017 10:58)

    De site Übersuggest werkt bij mij niet. Hoe kan dit?

    Gr. Aleida