Help Registreren

Doorklikken & bounce: verbeter klikgedrag in Google

Verbeter de doorklik ratio en bounce ratio op je Jimdo website.

Je bent goed aan de slag gegaan met je SEO en je site is door Google opgenomen. En nu zie je dat er bezoekers vanuit de zoekmachine naar je website komen. Goed bezig! Hoe haal je daar het meeste uit?

 

Natuurlijk wil je meer bezoekers, maar je wilt vooral de juiste bezoekers - mensen die op zoek zijn naar precies wat jij te bieden hebt en die blij zijn als ze jouw site vinden. 

 

Daarom bespreek ik in dit artikel hoe je je website beter laat overkomen in de zoekresultaten, hoe je mensen aanmoedigt om op jouw website te klikken, en hoe je zorgt dat ze blij zijn als ze op je site terecht komen.


Hoe zien zoekers je website?

Mensen zien maar een heel klein stukje van je website in de zoekresultaten. Dat hele kleine stukje overtuigt ze om op je site te klikken. Of niet. Als je kunt verbeteren hoe je website daar opduikt, kun je meer mensen naar je site krijgen. 

 

Zo ziet een website eruit in de zoekresultaten:

Voorbeeld van een website in de zoekresultaten.

De vermelding is opgebouwd uit verschillende onderdelen: de paginatitel (Vogelbekdier), de websitetitel (Wikipedia) en de paginabeschrijving (de korte tekst daaronder).

 

Met Jimdo kun je zelf beslissen wat je als paginatitel, websitetitel en beschrijving wilt gebruiken. Je kunt dat instellen in je zoekmachine-instellingen.

Paginatitel

Als Google denkt dat een pagina goed past bij een zoekopdracht, laat het de paginatitel zien in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om elke pagina een unieke titel te geven, die past bij de inhoud die op die pagina staat. Standaard is de paginatitel hetzelfde als de naam in de navigatie, maar dat kun je aanpassen.

Websitetitel

Iedere pagina heeft zijn eigen paginatitel, maar er is ook één titel voor de hele website. Dat is vaak de naam van de website of van je bedrijf. Die komt na het streepje in de vermelding in Google. Je kunt die websitetitel aanpassen via Performance in het menu van je website. 

 

Bij je ‘Over ons’ pagina zien mensen bijvoorbeeld deze vermelding:

 

Over ons - Benny’s Beste Burgers

Voorbeeld van een websitetitel op een Jimdo website.
Stel de websitetitel in bij de Performance instellingen

Paginabeschrijving

Elke pagina heeft zijn eigen onderwerp. Dat betekent ook dat elke pagina zijn eigen zoekwoorden heeft en zijn eigen beschrijving verdient. Google kijkt niet naar die beschrijving om je pagina hoger in de zoekresultaten te zetten. Maar de paginabeschrijving is wel zichtbaar, en als je hem aantrekkelijk schrijft klikken meer zoekers door naar je pagina. Zie hem als een kleine ‘teaser’ voor je pagina.   

 

Als je geen beschrijving invoert kiest Google zelf wat voor tekst er te zien is. Meestal is dat de tekst waardoor Google dacht dat die pagina bij de zoekopdracht past. 

 

Een goede beschrijving is kort. Anders wordt hij in de zoekresultaten afgebroken. Google geeft de beschrijving een aantal pixels in de zoekresultaten. We kunnen je dus niet precies zeggen hoeveel karakters je kunt gebruiken. Een goede richtlijn is maximaal 150 karakters, inclusief spaties. In je zoekmachine-instellingen kun je vooraf zien hoe de beschrijving eruit komt te zien. 

Voorbeeld van een paginabeschrijving op een Jimdo website.
Een paginabeschrijving kan er ongeveer zo uitzien (hoeft trouwens niet te allitereren). Dit voorbeeld gebruikt 146 karakters, inclusief spaties.

Klikken zoekers op je pagina?

Als een pagina in de index van Google staat, kan hij in de zoekresultaten getoond worden. Hoe hoger de positie, hoe beter. Dat is wat je probeert te bereiken met het optimaliseren van je website. Je kunt die vermelding in de zoekresultaten zien als een digitale etalageruit, waar je mensen enthousiast kunt maken voor wat je te bieden hebt op je website. 

 

Nu komen we bij de volgende stap: zorgen dat mensen ook echt je winkel binnenlopen. In dit geval betekent dat ervoor zorgen dat ze doorklikken naar je pagina. Wat we willen verbeteren is de CTR: de clickthrough rate of doorklikratio.

 

Even snel uitgelegd: als je website door 100 mensen wordt getoond in de zoekresultaten en daarvan klikt er 1 door naar je site, geeft dat een doorklikratio van 1%.

 

Er is een boel onderzoek gedaan naar doorklikratio’s op verschillende plekken in de zoekresultaten. De exacte cijfers verschillen per studie, maar als vuistregel geldt: pagina’s die hoger in de zoekresultaten staan, hebben een hogere doorklikratio. De reden is dat zoekers simpelweg geen zin hebben om lang te scrollen en veel resultaten te bekijken. Ze kiezen meestal voor één van de eerste opties. 

 

Als je je pagina van plek 10 naar plek 6 weet te krijgen, geeft dat al een verbetering in de doorklikratio. Op de plekken 1 t/m 5 is dat effect nog veel sterker: hoe dichter je bij de eerste plek komt, des te groter is ook de sprong in doorklikratio. 

 

Tip: Om deze stappen te volgen is het nodig om een Google Search Console account te maken (eerst heette dit Google Webmaster Tools). Dit is een gratis programma van Google waarmee je informatie over je bezoekers kunt zien. Heb je dit nog niet? Hier zie je hoe je je aanmeldt.

Je kunt de doorklikratio voor je site bekijken in Google Search Console. 

  • Log in op je Search Console account
  • Ga naar Zoekverkeer > Analyse
  • Vink CTR aan in de balk bovenin

 

Voorbeeld van de CTR in een zoekanalyse op Google Search Console.
Bekijk de CTR op Google Search Console

Je kunt nu de doorklikratio voor je pagina’s bekijken. Om dat een beetje in context te zetten, is het goed om ook Weergaves en Positie aan te vinken. Je kunt dan zien hoe vaak een pagina getoond is aan zoekers en op welke gemiddelde positie. Zoek je naar specifieke gegevens, dan kun je filteren op pagina of zoekwoord.

 

Als je pagina niet vaak getoond is, probeer het dan eens met een langere periode. Door meer data te gebruiken, worden de patronen duidelijker en is de kans kleiner dat toevalligheden een rol spelen.

Blijven bezoekers op je site?

Bezoekers naar je site krijgen is één ding. Maar, als je er iets aan wilt hebben voor je bedrijf, dan wil je ze ook op je website houden. Als we bij de vergelijking met een winkel blijven: mensen je winkel in krijgen helpt niet als ze meteen weer naar buiten stappen.  

 

Voor je website gaat het dan om mensen die vanuit de zoekresultaten naar je site komen, maar niet doorklikken naar andere pagina’s op je site. We noemen dat het bounce-effect en hebben het over bounce rate of bounce-ratio: het percentage bezoekers dat maar één pagina op je site bekijkt en dan weer weggaat. 

 

Je kunt die informatie vinden in Google Analytics:

  • Log in op je Google Analytics account
  • Ga naar Gedrag > Inhoud > Alle pagina’s 
  • Je ziet nu onderin een kolom met de bounce rate voor elke pagina.
Voorbeeld van het bouncepercentage in Google Analytics.
Bekijk het bouncepercentage op Google Analytics

De harde waarheid is: elke website heeft een bounce rate. Wij hebben het bij Jimdo en grote sites als Facebook of Amazon hebben het ook. We kunnen nooit helemaal voorkomen dat bezoekers ‘bouncen’, maar we kunnen wel proberen te begrijpen waarom ze wegklikken. Als we dat begrijpen, kunnen we de bounce rate verlagen.

Waarom mensen wegklikken

Als mensen wegklikken, is het vaak omdat wat ze op de site vinden, niet aansluit bij wat ze zoeken. Vat dat niet verkeerd op: het betekent niet dat je site niet goed is. Het betekent alleen dat je site niet is waar die bezoeker naar zocht.

Pagina sluit niet aan bij zoekintentie

Laten we zeggen dat ik op zoek ben naar de ultieme cappucino. (zijn we dat niet allemaal?) Als ik zoek naar ‘ultieme cappucino’, kom ik misschien op de site van ‘Ultimate, de beste oploscappucino’. Het moment dat ik herken dat het om oploskoffie gaat, klik ik weg. Dit was niet wat ik zocht. 

 

Soms heeft je site gewoon niet precies waar mensen naar op zoek zijn. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je paginatitel en je beschrijving zo helder mogelijk zijn. Mensen klikken op je site in Google en vinden soms niet hun wens. Net zoals het ook kan gebeuren dat je een keer de verkeerde winkel binnenloopt.

Pagina sluit niet aan bij de beschrijving

Ik blijf natuurlijk zoeken naar die ultieme cappucino. En nu zie ik een beschrijving in Google: ‘De ultieme cappucino: 5 jaar op rij winnaar van de Cappucino Award’. Dat klinkt veelbelovend! Maar als ik naar de site ga, zie ik dat ze hun eigen cappucino hebben geproefd, zonder die te vergelijken met anderen en zichzelf er een prijs voor hebben gegeven. Terug naar de zoekresultaten: dit is niet wat me beloofd werd!

 

In je beschrijving en paginatitel geef je bezoekers een idee van wat ze vinden als ze doorklikken naar jouw website. Je pagina moet die verwachtingen dan ook waarmaken. Een fantastische beschrijving kan zorgen dat meer mensen doorklikken, maar als de pagina het niet waarmaakt zijn die mensen ook zo weer weg.

 

Verbeter je bounce rate

Als je je bounce rate wilt verbeteren, zoek dan in Google Analytics naar pagina’s die veel bezocht worden en een hoge bounce rate hebben. Vraag jezelf af wat bezoekers verwachten als ze die pagina in Google zien. Maakt je pagina die verwachting waar? Zo niet, dan kun je de beschrijving aanpassen of de pagina zelf. 

Verbeteringen testen voor je doorklikratio en bounce

Je kunt je site aanpassen om doorklikratio of bounce rate te verbeteren. Zo zet je dat op:

  • Gebruik Google Search Console om pagina’s te vinden die veel aan zoekers getoond worden, maar die een lage doorklikratio hebben of een hoge bounce rate.
  • Schrijf voor die pagina een nieuwe paginabeschrijving. 
  • Laat Google die verandering verwerken.
  • Gebruik Search Console en Analytics om één keer per week de doorklikratio en bounce rate te bekijken.
  • Laat dit experiment een paar maanden lopen (of tot je genoeg effect ziet)

Je kunt Google de vermelding van de pagina laten bijwerken met deze stappen:

  • Log in op je Search Console account.
  • Ga naar Crawlen > Fetchen als Google
  • Klik op Indienen
  • Wacht tot de verandering zichtbaar is in de zoekresultaten.

Test niet al je pagina’s in één keer. Door één pagina tegelijk te testen, weet je zeker dat veranderingen in doorklikratio of bounce ook echt het resultaat zijn van je experiment. Je ziet misschien iedere week wat kleine veranderingen. Die zouden voor alle pagina’s op je site ongeveer hetzelfde moeten zijn, behalve voor je testpagina. 

 

Laat je experiment op z’n minst een maand lopen. Ook hier wil je ervoor zorgen dat je genoeg data verzamelt, zodat je toeval kunt uitsluiten.

Resultaten bekijken

En dan komen er resultaten uit je experiment. Hoe interpreteer je die?

 

Hoge doorklikratio en lage bounce rate

Dit is perfect. Mensen zien je pagina, ze klikken er vaak op en er zijn er maar weinig die dan meteen weer weggaan. Niks aan veranderen.

 

Hoge doorklikratio, hoge bounce rate

Je paginabeschrijving en paginatitel maken mensen nieuwsgierig genoeg om door te klikken. Maar de pagina biedt dan niet wat ze zoeken. Controleer of je niet te veel belooft. 

 

Lage doorklikratio, lage bounce rate

Als mensen eenmaal op je pagina zijn, zijn ze er blij mee. Dat is goed. Maar, er zijn er maar weinig die op de pagina komen. Ben je misschien te bescheiden in je beschrijving en paginatitel?

 

Lage doorklikratio, hoge bounce rate

Dit is precies wat je niet wilt. Er klikt nauwelijks iemand op deze pagina. En als ze dat wel doen, gaan ze meteen weer weg. Waarschijnlijk is het beter om deze pagina helemaal opnieuw uit te denken.


Zoekmachine optimalisatie kan je helpen om de juiste mensen naar je website te krijgen. Met wat aandacht voor je SEO kun je je website laten aansluiten bij je doelgroep en mensen aansporen om op jouw website te klikken en er dan te blijven. Zo verander je zoekers in bezoekers en bezoekers uiteindelijk in klanten. 

Frank van Oosterhout

FRANK VAN OOSTERHOUT

Community Flow Explorer


Commentaar schrijven

Commentaren: 8
  • #1

    Charlotte (woensdag, 01 februari 2017 17:21)

    Heel goed en duidelijk geschreven. Danke schön!

  • #2

    Wouter (woensdag, 01 februari 2017 18:48)

    Dit is nuttige info, bedankt!

  • #3

    gerard (woensdag, 01 februari 2017 19:02)

    met interesse gelezen , interessant, succes en bedankt

  • #4

    Eef (woensdag, 01 februari 2017 19:51)

    Duidelijk beschreven, alleen als leek begrijp ik er niets van.

  • #5

    Shivananizorg (donderdag, 02 februari 2017 00:38)

    Duidelijk

  • #6

    Martien van Bussel (donderdag, 02 februari 2017 03:20)

    Hallo Jimdoisten ,geweldige uitleg ik ga dit stap voor stap lezen en uitvoeren waar dat kan
    ik ga uiteraard voor dat met die zijbalken maar nu het maken nog, bedankt als mijn griepje weg is ga ik meteen aan de slag.

  • #7

    jasper vergeer (zondag, 19 februari 2017 12:39)

    kom naar onze website en bel en kom voor een goeie afspraak met mij

  • #8

    Frederick Alonso (woensdag, 05 april 2017 02:03)

    Zeer goed artikel en ook de voorbeelden zijn duidelijk.