Help Registreren

Hoe verwerkt Google je website?

SEO basiskennis

Je hebt een fantastische website gebouwd, maar hij staat nog niet in Google. Dan voel je je toch een beetje het muurbloempje op het schoolfeest: je vraagt je af waarom die coole zoekmachines je niet zien staan. 

 

Google verwerkt dagelijks miljoenen websites. Hoe doen ze dat? En hoe kun je zorgen dat ze de jouwe een beetje meer aandacht geven?

Google indexering

We nemen een kijkje in hoe Google een website indexeert, analyseert en een plekje in de zoekresultaten geeft. En wat je zelf kunt doen om daarbij te helpen.

website indexeren
Indexeren

Net als het telefoonboek vroeger, heeft een zoekmachine een hele lange index van alle pagina’s op alle websites waarvan ze weten dat die bestaan. Je site kan pas in de zoekmachine getoond worden, als hij in die index staat.

Je site in de index krijgen

Voor je site getoond kan worden, moet de zoekmachine weten dat die site bestaat. Technisch gezegd: we willen dat de zoekmachine je website indexeert, opneemt in de index van bekende websites. Dat is de eerste stap. Alle verdere optimalisatie van je website heeft pas zin als de zoekmachine dat ook ziet.

Vertel de zoekmachine over je site

Om de index bij te werken, gebruiken zoekmachines crawlers: zoekrobots die automatisch de hele dag door websites bekijken. Een crawler bekijkt alle informatie op een website die hij kan verwerken; teksten, links, beschrijvingen van afbeeldingen… De crawler is dan alleen maar geïnteresseerd in wat er op de site staat. Het analyseren van die informatie gebeurt later. 

 

Als je site helemaal nieuw is, vindt de crawler je site vanzelf. Maar, als je dat wat wilt versnellen, kun je je site het beste aanmelden via Google Search Console. (Dit programma was eerder bekend als Google Webmaster Tools of GWT) Dat duurt maar even en je bent er dan helemaal zeker van dat er een crawler naar je site komt kijken. Dat voelt toch beter dan afwachten en hopen dat er vanzelf iets gebeurt.

Staat je site al in de index?

Je kunt gemakkelijk zelf checken of je site al aan de index is toegevoegd. Log in op je website en gebruik de functie Google indexering. Je ziet dan alle pagina’s van je site die al in Google’s index staan.

website in de zoekmachine
Analyseren

Als de zoekmachine weet dat je site bestaat, is het tijd om die te analyseren. Het resultaat daarvan is een positie in de zoekresultaten. De pagina’s op je site krijgen een plekje in de zoekresultaten bij goed passende zoektermen.

Welke vragen beantwoordt je site?

relevante inhoud op website

Google kijkt naar een boel verschillende dingen bij het analyseren van een website. De zoekmachine wil weten waar je site over gaat en vooral wanneer jouw site getoond moet worden aan zoekers. Het doel van de analyse is dus om te bepalen bij welke zoekopdrachten jouw site past. 

 

Daar is Google steeds beter in geworden. De algoritmes die Google gebruikt zijn steeds subtieler geworden en snappen beter welke vragen een site beantwoordt en welke bedoeling mensen hebben met een zoekopdracht. Als je bijvoorbeeld een site over koffie hebt, moet die dan getoond worden als mensen zoeken naar een goede plek om koffie te drinken, of past die beter bij mensen die een koffieleverancier zoeken voor hun eigen café?

website positie zoekresultaten
Positie

Als de zoekmachine klaar is met zijn analyse, snapt hij goed waar je site over gaat en voor welke onderwerpen je site een goed resultaat is. De volgende stap is om te kijken of jouw site voor die onderwerpen belangrijker is dan andere sites die daarover gaan. Zo wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald.

 

Daarvoor gebruikt Google (waarschijnlijk) meer dan 150 verschillende factoren. Sommige daarvan hebben meer invloed dan andere. 

 

Er is helaas geen overzichtelijke lijst van die factoren. Google en andere zoekmachines vertellen niet precies waar ze naar kijken, want ze willen ons geen kans geven om de zoekresultaten oneerlijk te manipuleren. Gelukkig geven ze wel algemene richtlijnen. En SEO professionals doen veel tests om erachter te komen hoe Google informatie op een website verwerkt.  

 

Met die informatie kun je je website optimaliseren: zo aanpassen dat Google goed snapt dat je site belangrijk is voor bepaalde zoekopdrachten. De fijne kneepjes van dat optimaliseren zijn een vak apart, maar je kunt zelf al een heleboel doen:

 

Doe wat onderzoek naar zoekwoorden die mensen gebruiken als ze een website als de jouwe zoeken. 

  • Ga naar de SEO instellingen in je website en geef al je pagina’s een paginatitel en een paginabeschrijving. Gebruik daarin de zoekwoorden die bij die pagina passen. De titel geeft de zoekmachine informatie over de pagina. De beschrijving kan zoekers aansporen om juist op jouw pagina te klikken in de zoekresultaten en niet op een andere pagina.
  • Gebruik op je pagina’s koppen en tussenkoppen en vul de alternatieve beschrijvingen voor je afbeeldingen in.
  • Blijf werken aan de inhoud op je website. SEO kan een manier zijn om meer bezoekers naar je website te brengen. Om daar ook echt iets aan te hebben, moet je ze dan aanspreken met goede, passende, nuttige inhoud. 

 

Als je dus zelf aan de slag wilt, kunnen we je zeker nuttige tips voor je SEO geven.

zoekresultaten bijwerken
Bijwerken

Goed, je site staat in de index. En je hebt aanpassingen gedaan om je site te optimaliseren. En nu? Hoe zie je of dat effect heeft?

Het duurt even voor Google je aanpassingen ziet

Wacht eerst even af. Voordat je veranderingen ziet in de zoekresultaten, moeten de crawlers eerst merken dat je iets hebt veranderd op je website. De volgende keer dat er een crawler langskomt, kijkt die of je website er nog hetzelfde bij staat als bij het laatste bezoek. Hij wil eigenlijk weten: is er een reden waarom ik deze website anders moet laten zien in de zoekresultaten?

 

Hoe vaak de crawlers langskomen om je site opnieuw te bekijken, is voor elke site anders. Google lijkt daar vooral geïnteresseerd in de kwaliteit van de zoekresultaten. Die moeten up to date zijn en goed passen bij de zoekopdracht. Heb je een populaire nieuwssite, met veel bezoekers en elk uur nieuwe inhoud (bijvoorbeeld nu.nl), dan komen de crawlers vaak langs. Als je je website een keer per jaar een beetje bijwerkt, dan zal het volgende bezoek langer duren. 

 

Na het crawlen kan je website hoger of lager verschijnen voor bepaalde zoekopdrachten. Er zijn een boel SEO tools, waarmee je veranderingen precies kunt volgen. Een handige gratis variant komt van Google zelf. In Google Search Console kun je informatie bekijken over de positie van je website. 

 

  • Log in op je Search Console Account
  • Ga naar Zoekverkeer > Zoekanalyse
  • Kies in de balk bovenaan voor ‘Posities’

 

Je ziet nu welke posities je website heeft  voor verschillende zoekopdrachten. Als je website al wat langer bestaat, kan die lijst erg lang zijn: er zijn dan veel verschillende zoekopdrachten waarmee mensen op jouw site uit zijn gekomen. Voor meer overzicht kun je het filter gebruiken bij “Zoekopdrachten”.

 

Verwacht niet dat je website vanuit het niets naar nummer 1 springt. Om daar te komen zul je een boel kleine stapjes moeten zetten en dat kost tijd en moeite. Maar, terwijl je meer bezoekers naar je site trekt en meer inhoud toevoegt, zal ook je positie in de resultaten stijgen.

Frank - Jimdo

FRANK VAN OOSTERHOUT

Jimdo allrounder


Commentaar schrijven

Commentaren: 10
  • #1

    john coutinho (dinsdag, 19 januari 2016 22:49)

    Heel heldere taal Frank

  • #2

    H.J. Uilenreef (donderdag, 25 februari 2016 16:27)

    Wat moet je doen om te zorgen dat Google je website helemaal niet bezoekt? Hij is nl. slechts voor mensen die ik uitzoek.

    Goed, Jan Uilenreef

  • #3

    theo van oort (donderdag, 25 februari 2016 21:37)

    ik weet echt niet hoe ik dat moet doen hoe ik hem in google moet krijgen

  • #4

    simon maasland (donderdag, 25 februari 2016 22:01)

    Het spijt jij maar indexeren is voor mij erg ingewikkeld
    Mvg Simon

  • #5

    Logeren bij Belgen (donderdag, 25 februari 2016 23:24)

    Zeer duidelijk beschreven !

  • #6

    Frank - Jimdo (maandag, 29 februari 2016 10:58)

    Hoi Jan Uilenreef,

    Je hebt een paar mogelijkheden. De makkelijkste is om de website achter een wachtwoordbescherming te zetten. Dan kan ook Google de site niet meer bezoeken. Dit kun je ook per pagina instellen, zodat niet de hele website verborgen is.

    Als er al een vermelding in Google staat, zal het wel even duren voor die verdwijnt. Ook dat moet eerst in de index worden bijgewerkt.

  • #7

    ali post (maandag, 29 februari 2016 15:42)

    Hij kan het vericatiebestand niet vinden.
    Zegd dat de site uit de lucht is of niet bestaat.
    Hoe nu verder.
    Mvg. Ali

  • #8

    Dietrix (maandag, 29 februari 2016 17:00)

    Hij kan het vericatiebestand niet vinden.
    Zegd dat de site uit de lucht is of niet bestaat.
    Hoe nu verder.
    Mvg Dietrix

  • #9

    Minniemona (maandag, 29 februari 2016 22:19)

    Super helder Frank, bedankt :)

  • #10

    Kuray (zondag, 13 maart 2016 16:07)

    ik wil hem op YouTube heeben en de kanaal is Kuray2005YT want die is van mij