Help Registreren

3 vragen voor een betere website

3 vragen voor een betere website

Als je besluit om een website te maken, kun je natuurlijk meteen in het leuke deel springen: kleuren kiezen, foto’s uitzoeken, lettertypes instellen… Maar, het kan wel eens heel slim zijn om nog even te wachten. 


Er zijn artikelen die je aanraden om 50 tot 100 vragen te beantwoorden voor je überhaupt aan je website begint. Dat gaan we hier niet doen. Maar als je de tijd neemt om deze 3 simpele vragen te beantwoorden - en dan bedoelen we echt zinvol beantwoorden - wordt alles wat je later op je site doet een stuk makkelijker en leuker. En je houdt er een betere website aan over.


Heb je al een website? Geen probleem. Deze 3 vragen kunnen je nog steeds helpen om richting aan je website te geven en om je website op koers te houden.


1. Wie is mijn doelgroep?

Hint: het antwoord is niet ‘iedereen’.

 

Als je je doelgroep goed kent, worden andere dingen vanzelfsprekend. Je kunt makkelijker inschatten of een foto, een tekst of een blogpost past bij de mensen die je wilt bereiken. Misschien denk je nu ‘Jahaaa, natuurlijk ken ik mijn doelgroep, dat zijn mijn klanten.” Vraag je dan eens af of je deze vragen over je doelgroep kunt beantwoorden:

 

  • Weet je wie ze zijn?
  • Wat weten ze al van je product of dienst voor ze bij jou komen?
  • Waar zijn ze nog meer in geïnteresseerd?
  • Welk beeld wil je overbrengen van je product of dienst?

 

Misschien heb je meer dan één doelgroep. Bijvoorbeeld je huidige klanten en een nieuwe groep die je in de toekomst wilt bereiken. Beide groepen komen naar je website, maar ze zijn op zoek naar verschillende soorten informatie. 

 

Als je je doelgroepen goed kent, kun je zorgen dat iedere bezoeker snel de juiste informatie vindt. 

 

  • Nieuwe bezoekers: als ZZP’er of kleine ondernemer, probeer je veel nieuwe bezoekers op je site te krijgen. Het is dan dus belangrijk dat je nieuwe bezoekers goed uitlegt wie je bent en wat je doet. Als die mensen later terugkomen, kennen ze je al en zijn ze misschien meer geïnteresseerd in je contactinformatie.

  • Terugkerende bezoekers: als je regelmatig nieuwe inhoud op je site zet, voor dezelfde mensen, heb je waarschijnlijk veel terugkerende bezoekers. Die komen dan bijvoorbeeld naar je kalender of je blog. Die mensen hoef je niet meer uit te leggen wie je bent, ze willen vooral een zo kort mogelijke route naar je nieuwste inhoud. 

  • Een mix van beide: op een webwinkel of een blog, heb je hopelijk een mix van terugkerende en nieuwe bezoekers. Daar kun je dus een structuur uitdenken die voor beide groepen goed werkt. 

 

In Google Analytics kun je opzoeken hoe de verdeling is tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. 

 

Natuurlijk kan het publiek van je website veranderen. Misschien maak je reclame en komen er ineens veel nieuwe bezoekers. Misschien bouw je langzaam maar zeker een vast lezerspubliek op voor je blog. Het is goed om eens in de zoveel tijd te kijken of je website nog past bij het type bezoekers dat je hebt. 


De webwinkel Black Yeti zoekt bijvoorbeeld een balans tussen verschillende doelgroepen op de site. Ze zijn in de eerste plaats een webwinkel. Wie meteen wil kopen, kan dus op de knop klikken en ziet meteen het productoverzicht. Voor terugkerende klanten is er het Black Yeti blog, waar bezoekers fashion tips en trends vinden. 

Jimdo website
De site van Black Yeti

2. Welke drie dingen moeten mensen kunnen doen op je website?

Als je weet wie je doelgroep is, kun je bedenken wat die mensen eigenlijk op je site moeten kunnen doen. 


Sommige ontwikkelaars vragen naar het ‘doel’ van een website. Dat kan vaak een wat te brede vraag zijn. Een doel is nog algemeen: nieuwe klanten winnen, geld verdienen, de wereld veroveren, etc… Allemaal doelen, maar ze helpen je niet om een website te bouwen. 


Andere ontwikkelaars stellen de vraag simpeler: wat wil je dat mensen doen op je website? Het is een simpele vraag, maar hij laat meteen zien hoe je je doel wilt bereiken. Probeer voor jezelf de 3 dingen te benoemen die je van je bezoekers wilt. 


Een paar voorbeelden:

  • inschrijven voor je nieuwsbrief
  • geld doneren
  • producten kopen
  • jou leren kennen
  • je product leren kennen
  • je adres en contactgegevens opzoeken
  • voorbeelden van je werk bekijken
  • je laatste nieuws lezen
  • één van je liedjes downloaden


Voor dingen die niet in je top 3 staan, is best ergens plek op je website. Maar je voornaamste aandacht gaat naar je top 3. 


Krijg je je lijst maar niet korter dan 10 belangrijke dingen? Dan verwacht je waarschijnlijk te veel van je bezoekers. Er is dan het gevaar dat je zoveel opties aanbiedt, dat bezoekers het overzicht kwijt raken en uiteindelijk niks doen. (dat wordt ook wel keuzeverlamming genoemd)


Wat kun je nog meer leren van deze vraag?

De antwoorden helpen bij het stroomlijnen van je site. Dat betekent natuurlijk niet dat je maar 3 dingen kunt aanbieden op je site, maar het helpt wel bij het kiezen. Je legt de nadruk op die 3 dingen, die je zo makkelijk en toegankelijk mogelijk wilt maken op je site. Dat kan je ook helpen om veelgemaakte fouten te voorkomen, zoals een overvolle navigatie. 


Het helpt enorm om je website eens te bekijken alsof je een bezoeker bent. Wat wil een bezoeker en hoe makkelijk is het om dat te doen? Een site die de wensen van bezoekers volgt, heeft meestal meer succes dan een site die bezoekers dwingt om een bepaalde denkwijze te volgen. 


Daarnaast kun je met deze 3 vragen uitvinden wat je minimale website moet zijn. Welke onderdelen heb je nodig om online te kunnen gaan met je site? En wat kun je later nog wel toevoegen? Zo kun je voorkomen dat je blijft hangen in details die eigenlijk niet zo belangrijk zijn.

 

Voor stomerij Artistic Dry Cleaners is het bijvoorbeeld belangrijk dat bezoekers weten welke diensten ze bieden en waar ze dat doen. De eerste blik laat je dus de belangrijkste diensten zien. Direct daaronder staat een Google Maps kaartje met het adres en daarnaast de openingstijden: alles wat een klant nodig heeft om zijn volgende bezoek te plannen.

Jimdo website
De site van Artistic Dry Cleaners

3. Welk materiaal heb ik om mee te werken?

Het helpt om vooraf materiaal te verzamelen voor je website. Denk dan aan je logo, foto’s, teksten, etc. Met een overzicht van je materiaal, zie je ook waar nog wat ontbreekt. Je kunt hier opnieuw denken vanuit je ‘minimum website’: wat heb je minimaal nodig om te kunnen starten? 


En, je ziet ook wat overbodig is, omdat het niet past bij je doelgroep of bij wat mensen op je site moeten kunnen doen.

Foto's

Beeld is belangrijk op een website. Goed beeldmateriaal geeft stijl aan de site en maakt meer emotionele verbinding met je bezoekers dan tekst. Met foto’s en afbeeldingen kun je structuur in je pagina brengen, lange tekstblokken opbreken en de aandacht van bezoekers trekken. 


Vraag jezelf bij foto’s wel kritisch af of je foto’s goed genoeg zijn. Via je foto’s maak je indruk op je bezoekers en daar wil je dus een goed beeld neerzetten. 


Denk aan deze foto’s:

  • achtergrondfoto voor je site
  • foto’s van je producten
  • een foto van jezelf of je team

Het kan ook leuk zijn om wat ‘achter de schermen’ foto’s op de site te zetten. Zeker als je bijvoorbeeld een eigen praktijk hebt, kan dat bezoekers een goede indruk geven van waar ze terecht komen. 


Al die foto’s hoef je niet per se zelf te maken. Er zijn een boel websites die gratis rechtenvrije foto’s aanbieden, die je zo kunt gebruiken. Daarnaast is het makkelijker dan ooit om zelf foto’s te maken met je telefoon. Kijk daar wel weer kritisch naar de kwaliteit van je foto’s.

 

Het beste resultaat krijg je als je door je hele site foto’s gebruikt met dezelfde kleuren en dezelfde stijl. 

Website foto's
Voorbeelden van rechtenvrije foto's

Tekst

Wie schrijft, die blijft. Maar, op je website hoeft dat niet zo te zijn. Je kunt je teksten steeds bijwerken en aanpassen. 


Teksten op websites zijn een vak op zich. Er is vaak veel te vertellen, maar bezoekers nemen lang niet altijd de tijd om veel te lezen. Verdeel je teksten dus in ‘hapklare brokken’: korte alinea’s, met elk maar één onderwerp. Door elke alinea een eigen kopje te geven, maak je de tekst op de pagina nog toegankelijker. 


Met zo’n opbouw kun je informatie op je website zetten, de zoekmachine tekst geven om te lezen en het je bezoekers toch zo makkelijk mogelijk maken. Als je tekst eenmaal online staat, loop er dan nog eens doorheen: klopt je tekst met het doel van die pagina? Zitten er zinnen in die afleiden van dat doel? Is dat erg?


Schrijf niet al te veel vóór je aan je site begint. Tekst die er in Word prima uitziet, kan op een website al gauw te lang zijn.

Extra's

Tekst en beeld zijn de basis voor een website. Als je die hebt, kun je kijken waar je dat nog wilt aanvullen:


  • logo
  • video’s
  • nieuwsbrief
  • social media
  • beoordelingen van klanten


Vaak zijn dit geen onderdelen die je helpen met de 3 belangrijkste dingen voor je website. Ze zorgen wel voor een goede context, voor meer persoonlijkheid en betrouwbaarheid.


Soms zijn het ook onderdelen waar je ongemerkt meer aan gehecht bent dan nodig is. Als ze je helpen om je site beter te maken, moeten ze natuurlijk blijven. Als ze eigenlijk alleen voor afleiding zorgen, is het beter om ze weg te halen. (dat is lang niet altijd een makkelijke keuze)  


Een goede website blijft in beweging. Je hoeft dus niet alles meteen helemaal klaar te hebben, maar je kunt blijven aanvullen en verbeteren. Met een goed plan voor je website, wordt dat een stuk makkelijker en leuker!

Frank van Oosterhout - Jimdo

Frank van Oosterhout

Jimdo all-rounder


Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    piet hein schuyff (donderdag, 28 januari 2016 17:58)

    hoe voer ik social media in en in wat voor manier? en waar kan ik mijn blog terugvinden? en hoe kan ik een niuewsbrief maken waar klanten zich op kunnen subscriben?

  • #2

    Frank - Jimdo (vrijdag, 29 januari 2016 14:48)

    Hoi Piet, ik heb je zojuist gemaild met antwoorden op je vragen.