Help Registreren

7 redenen om een ​​blog te beginnen

Wil je iets extra’s aan de bezoekers van je website aanbieden, je online zichtbaarheid vergroten of je positie als een expert in je vakgebied etaleren? Begin dan een blog!

 

blog

Het is geen geheim dat het belangrijk is om je website up-to-date te houden en de bezoekers van je website regelmatig nieuwe content aan te bieden. Een blog is daarvoor de ideale tool. In dit artikel geven we je 7 redenen waarom een blog een geweldige aanvulling op je website is.

1. Verbeter je ranking bij Google

Bezoekers uit Google

 

Door regelmatig blogartikelen te publiceren (bijvoorbeeld 1 keer per week), zul je nieuwe bezoekers aantrekken. Zoekmachines zoals Google zijn namelijk gek op nieuwe content dus als ze merken dat je regelmatig je blog bijwerkt, zullen ze eerder geneigd zijn een kijkje op je website te nemen. Dat kan tot een betere ranking in de zoekresultaten leiden wat weer tot gevolg heeft dat meer internetgebruikers je website weten te vinden.

2. Trek andere bezoekers aan

Met de onderwerpen die je in je blog aansnijdt, kun je bezoekers aantrekken die normaal gesproken je website niet zouden bezoeken en ze via links naar andere delen van je website doorverwijzen.

 

Stel dat je via je website kleding verkoopt. Door een blog over de laatste modetrends te schrijven, kun je bezoekers aantrekken die graag over de laatste ontwikkelingen in de modewereld lezen. In je blog zou je je webwinkel kunnen noemen en de lezers via een link naar je webshop doorverwijzen. Zo krijg je potentiële klanten die je webwinkel anders nooit bezocht zouden hebben.

3. Behoud je bezoekers

 

Als je wilt dat de bezoekers van je website in de toekomst terugkeren, zul je een band met ze moeten opbouwen. Een blog is de perfecte manier om dat te bewerkstelligen. Als je regelmatig blogartikelen met een voor je bezoekers relevante content publiceert, zullen ze eerder geneigd zijn om je website vaker te bezoeken.

 

Jimdo biedt je verschillende mogelijkheden om met je bezoekers te communiceren. Zo wordt onderaan elk blogartikel automatisch een commentaarmodule toegevoegd waar bezoekers hun reacties kunnen plaatsen. En als iemand een reactie op je blogartikel heeft achtergelaten, zul je automatisch via het contactadres van je Jimdo-website een berichtje ontvangen.

 

Verder kun je lezers ook de mogelijkheid bieden zich op de RSS-feed van je blog te abonneren, zodat ze automatisch zullen worden geïnformeerd als je een nieuw blogartikel hebt gepubliceerd.

4. Verspreid je content naar andere kanalen

share buttons

 

Een blog is ook een handige manier om je content naar andere kanalen te distribueren om zo je online zichtbaarheid te vergroten. Denk daarbij niet alleen aan sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief. Bij Jimdo kun je je blogartikelen via de share buttons eenvoudig bij de sociale netwerken laten delen. En in de nieuwsbrief kun je de links naar je blogartikelen opnemen.

5. Versterk je imago en online reputatie

Wat doe je als je informatie over een onderneming of een product wilt hebben? Je voert een zoekopdracht bij Google in om te onderzoeken wat andere mensen van de onderneming of het product denken.

 

Met een blog heb je zelf in de hand hoe er op het internet over je onderneming of product wordt geschreven. Wacht niet op anderen om hun mening te geven, maar schrijf zelf over je onderneming, je product, je strategie, enz. Bezoekers zullen meer vertrouwen hebben als ze goed geschreven artikelen vinden die voor hun onderzoek relevant zijn.

6. Etaleer je expertise

wees een baas

 

Win het vertrouwen van je bezoekers door hen via je blog te voorzien van deskundig advies. Door te schrijven over je branche, je producten, het laatste nieuws in je vakgebied, enz. kun je een imago van deskundigheid en betrouwbaarheid voor jezelf of je onderneming opbouwen. Op die manier win je niet alleen het vertrouwen van je klanten, maar kun je ook uitgroeien tot een betrouwbare partner voor leveranciers en andere partijen.

7. Onderscheid je van de concurrentie

spring eruit

 

Veel websites maken niet of nauwelijks meer een update nadat ze hun content hebben toegevoegd. Dit is vaak het geval bij webwinkels waar de website min of meer hetzelfde blijft totdat er weer een nieuw product wordt toegevoegd. Met een blog dat regelmatig wordt bijgewerkt, houd je je website levendig en kun je je onderscheiden van concurrenten met statische websites.

Ben je na het lezen van bovenstaande tips overtuigd en zou je een blog willen beginnen? In ons Support Center vind je een volledige rubriek die aan het blog is gewijd.


Commentaar schrijven

Commentaren: 10
  • #1

    Elian (vrijdag, 21 februari 2014 15:14)

    leuk!

  • #2

    Matthias (woensdag, 26 februari 2014 20:36)

    Dank voor de nuttige tips!

  • #3

    Viviënne Huberts (woensdag, 12 maart 2014 08:02)

    Inderdaad hele handige tips! Bedankt.. ik ga er is over denken wat ik hiermee ga doen.

  • #4

    nintendoreparatie (woensdag, 19 maart 2014 18:59)

    Hartelijk dank voor deze nuttige tips ik ga proberen hier wat meer tijd voor vrij te maken.

  • #5

    Karin School-van Leur (maandag, 24 maart 2014 14:40)

    Leuk, ga er binnenkort mee aan de slag!

  • #6

    Holland Fotostudio (maandag, 24 maart 2014 16:12)

    Bedankt voor deze tips! Ik ga hier zeker iets mee doen!

  • #7

    Antje Koorn de Boer (dinsdag, 29 april 2014 18:52)

    Bedankt voor de Tips, ga er deze week nog aan werken

  • #8

    Sebas (dinsdag, 22 juli 2014 19:18)

    Inderdaad goede redenen. Maar dat veel bloggen (automatisch) zorgt voor betere rankings in Google is helaas niet waar. Er wordt vaak gezegd dat goede content genoeg is, maar het is juist de promotie die het verschil maakt. Niettemin een leuke blog!

  • #9

    website groothandel (donderdag, 04 september 2014 01:13)

    Veel content geschreven door iemand die verstand heeft van SEO en zijn content aanpast op de zoekwoorden waar die op gaat ranken kan heel effectief zijn. Daarnaast kan een blog een super manier zijn om trouwe volgers te krijgen en dat is erg belangrijk voor je website en uit eindelijk ook voor je ranking. Daarnaast hebben blogs vaak een hoge sociale waarde en scoren daardoor vaak goed met hun social media kanalen, die ook erg goed gevonden worden in Google en ook meegenomen worden in je ranking. Blogs zijn super om een goede internet business mee op te bouwen, je moet wel een blogger zijn natuurlijk.

  • #10

    Modula (vrijdag, 25 november 2016 14:23)

    Leuke artikel en bedankt voor je tips!

    Gr.
    Maarten