Help Registreren

Keywords - November SEO maand

SEO

De zoekopdrachten waarbij je jouw website wilt laten vinden, worden je keywords genoemd. Die kunnen per pagina van je website verschillen; elke pagina heeft tenslotte andere inhoud. Hoe vind je keywords en hoe gebruik je ze slim op je website?

De zoekmachine leest de tekst op jouw website. De machine begrijpt die weliswaar niet, maar kijkt wel welke woorden je gebruikt. Simpel gezegd: op een website waar vaak het woord ‘drop’ op wordt gebruikt, is waarschijnlijk informatie over drop te vinden.


  • de zoekmachine haalt informatie over jouw website uit de tekst
  • het is daarom slim om zoektermen (keywords) in je tekst te verwerken
  • de bezoeker van je website is het belangrijkst: gebruik keywords dus natuurlijk in je tekst; niet te vaak, maar laat ze ook niet helemaal weg

Wat zijn mijn keywords?

  • Schrijf voor jezelf de 5 belangrijkste zoekopdrachten voor een pagina op.
  • Lees nu je pagina: gebruik je die woorden ook op de pagina?

 

Als je die woorden niet gebruikt, geef je de zoekmachine geen aanwijzingen dat jouw pagina relevant is voor die zoekopdrachten.

 

De beste keywords beschrijven specifiek waar de pagina over gaat. Dat heeft twee voordelen:

 

  • voor specifieke keywords is minder concurrentie
  • specifieke keywords brengen bezoekers naar je website die in dat specifieke onderwerp geïnteresseerd zijn: de mensen die echt iets aan jouw inhoud hebben.

 

Keywords in de tekst

Als jij snel wilt weten waar een tekst over gaat, waar kijk je dan? De meeste mensen bekijken de kopjes van een tekst, lezen dik of schuin gedrukte tekst en bekijken opsommingen. Bij Google weten ze dat ook. Dit zijn dus delen van de tekst waar de zoekmachine extra naar kijkt: daar zijn waarschijnlijk aanwijzingen te vinden waar de tekst over gaat.

 

tekst optimaliseren

En als je die gebruikt, staat er dan een keyword in een opschrift of een opsomming? Is het een keyword dat je dik gedrukt hebt? Of, anders gezegd, gebruik je keywords op de plekken waar de zoekmachine extra aandachtig kijkt?


Kijk dus eens naar een tekst op je website.

 

Gebruik je

  • kopjes? (Je kunt die inbouwen met het element Opschrift).
  • opsommingen?
  • dik of schuin gedrukte tekst?

 

Koppen kun je inbouwen met het element Opschrift.


Schrijf je tekst voor je bezoeker

Het lijkt misschien logisch om een pagina vol te stoppen met steeds alleen maar je belangrijkste zoektermen. Het idee is dan dat de zoekmachine die termen vaak tegenkomt en dus jouw website heel belangrijk vindt voor die zoekterm. Gelukkig is de zoekmachine slimmer.

 

Als bepaalde woorden heel vaak voorkomen in een tekst, staat dit onnatuurlijk. De zoekmachine heeft intussen geleerd om door die truc heen te prikken en herkent het als een manier om de zoekmachine te misleiden. Dat helpt je zeker niet verder.

 

Daar komt nog bij dat zo’n tekst ook voor je bezoekers niet interessant is. Zou jij een website serieus nemen waar één of een paar woorden in een lange serie herhaald worden, zonder dat daar leesbare tekst bij ontstaat?

 

Zoekmachine en bezoeker willen hetzelfde

Maar, Google zoekt de website die het beste aan een zoekopdracht voldoet. Het zou dus ook raar zijn als die zoekopdracht helemaal niet op de website voorkomt.

 

Probeer daarom om de belangrijkste zoektermen op een natuurlijke manier in je tekst te verwerken. In veel gevallen gebeurt dat vanzelf al, als je de tekst schrijft voor je bezoekers. Maar je kunt natuurlijk altijd je tekst nog even nakijken om te zien of je keywords er ook in zitten.

 

Staar je daarbij niet blind op de keywords, maar gebruik ze waar dat zinnig is.

 

Controleer je tekst

 

Ben je benieuwd of je keywords al in je tekst voorkomen? Open dan een pagina op je website en druk op Ctrl-F (Command - F als je Mac gebruikt). Hiermee opent een klein invoerveld in je browser. Voer daar één van je zoektermen in en gebruik de pijlen om te kijken waar die op de pagina voorkomt.

keywords in tekst

woordveld

 

Meer overzicht hebben over welke woorden je gebruikt? Maak een woordveld. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Wordle gebruiken. Kopieer de tekst die je wilt bekijken in het invoerveld bij Wordle en klik op ‘Go’. Woorden die vaak in je tekst voorkomen worden groter in het woordveld geplaatst en zo kun je snel zien welke woorden vaak in je tekst gebruikt worden.


Wat wil jij lezen?

Heb jij vragen over het gebruik van keywords op je website? Of wil je iets anders weten over zoekmachine optimalisatie? Tijdens onze november SEO-maand vind je elke dag een SEO-tip op onze Facebook-pagina. Deze week gaan die allemaal over keywords.

 

Je kunt ons natuurlijk ook vragen stellen, via de Facebook pagina of hieronder in de commentaren. We sluiten deze serie over SEO af met een blogpost waarin we ingaan op specifieke vragen.

 



Commentaar schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Tjeerd van der Meer (dinsdag, 06 november 2012 09:44)

    Interessant dat ga ik eens testen.

  • #2

    Jimdo Nederland (dinsdag, 06 november 2012 11:13)

    Goed plan, Tjeerd! Laat je ons weten wat het resultaat is?

  • #3

    rf microwave components (woensdag, 24 augustus 2016 07:21)

    Dat is geweldig, dank u voor het delen, zeer nuttig voor mij!