Frank van Oosterhout Frank van Oosterhout

Portable Network Grafik formaat 153.2 KB

Mobiel in opmars

Jimdo introduceert mobiele layouts

Hamburg, 25 juli 2012. In Nederland heeft 95% van de bevolking toegang tot het internet en een steeds groter percentage daarvan surft onderweg via een smartphone. Eind 2011 was dit al zo'n 22% en dit percentage zal de komende jaren alleen nog maar stijgen. Daardoor wordt het voor bezitters van websites steeds belangrijker dat hun zakelijke of persoonlijke website ook mobiel te bezoeken is.

Mobiele website bezoekers Jimdo

Steeds meer Jimdo-websites worden via een smartphone bezocht

Websites die voor weergave op een smartphone zijn geoptimaliseerd, hebben als groot voordeel dat bezoekers ook op een klein display in één blik alle relevante informatie kunnen overzien. Als een website met een desktop layout op een smartphone wordt bezocht, ziet de bezoeker een onoverzichtelijke pagina met beelden en teksten die te klein zijn om goed te kunnen gebruiken. Een aangepaste mobiele versie is voor eigenaren van een website dus een must. “Sinds mei 2011 zijn alle Jimdo-websites – intussen meer dan 6 miljoen – al voor mobiele weergave geoptimaliseerd, zonder dat de gebruiker daar ook maar iets voor hoeft te doen en zonder dat er bijzondere kennis nodig is“, zegt Jimdo-oprichter Fridtjof Detzner. “Door het beschikbaar stellen van mobiele templates, kunnen gebruikers van Jimdo nu hun mobiele websites met één klik verder optimaliseren. En dat onafhankelijk van hun huidige desktop layout“.

Dat de wereldwijde groei van het gebruik van smartphones zich ook bij Jimdo aftekent, laten de meest recente interne statistieken zien: inmiddels is meer dan 15% van alle bezoeken aan Jimdo-websites wereldwijd afkomstig van een smartphone – een stijging van zo'n 60% ten opzichte van het begin van het jaar.

Mobiele website Jimdo

Individueel en succesvol – ook onderweg

De 6 nieuwe layouts voor de mobiele Jimdo-website zijn nog maar het begin“, zegt Detzner. “In de toekomst gaan we onze gebruikers nog meer mogelijkheden geven om hun mobiele website vorm te geven. Wij vinden het belangrijk dat de mobiele websites van onze gebruikers niet alleen geoptimaliseerd worden weergegeven. Onze gebruikers moeten hun mobiele website ook makkelijk met een paar klikken kunnen bewerken“. Vooral voor webwinkeliers (inclusief de 80.000 bezitters van een webwinkel bij Jimdo) is de groeiende markt voor smartphones een goede kans: wie zijn website voor mobiele weergave en zijn webwinkel voor mobiel gebruik optimaliseert, kan zo profiteren van het feit dat steeds meer mensen via hun smartphone in webwinkels bestellen. Studies laten zien dat inmiddels meer dan 30% van de gebruikers van een smartphone hun telefoon ook voor mobiel winkelen gebruikt.

Over Jimdo

"Jimdo - Pages to the People" is in februari 2007 opgericht door de drie jonge ondernemers Christian Springub, Fridtjof Detzner en Matthias Henze. Reeds in 2004 richtten zij op een oude boerderij het bedrijf NorthClick op. Daar ontwikkelden zij de software, die nu de basis van Jimdo vormt. Oorspronkelijk was deze software slechts voor bedrijven bedoeld, maar na talrijke verzoeken van vrienden en bekenden kwamen ze op het idee om een gratis Jimdo-website voor iedereen aan te bieden, oftewel "Pages to the People".

Bronnen: BITKOM, statista, bvh, Jimdo

Contactpersoon: Luuk Sweben | pers@jimdo.nl