Jimdo slaat durfkapitaal af

Frank van Oosterhout Frank van Oosterhout pers@jimdo.nl

Jimdo slaat durfkapitaal af

Jimdo - Verleidelijk, maar nee: waarom we liever zonder 8-cijferige financiering verdergaan.
Verleidelijkmaarnee.Waaromwelieverzonder
Adobe Acrobat document 2.3 MB

Verleidelijk, maar nee. Waarom we liever zonder 8-cijferige financiering verdergaan.

- Fridtjof Detzner, 24-6-2012

Met Jimdo groeien we flink. Dat heeft in de loop van de tijd de interesse gewekt van de nodige durfinvesteerders. We hebben dat altijd afgewezen, omdat we niet het gevoel hadden dat meer geld ons echt sneller kon maken. Maar, afgelopen herfst kwam er iets waar we we degelijk een kans zagen om met meer geld nog sneller te kunnen groeien: en wel in online marketing.

Dus we zijn op pad gegaan, hebben gepitcht en kregen de voorwaarden van een topinvesteerder (zelfs van een van onze favoriete keuzes): schatting, investeringsbedrag (van 8 cijfers) en alles wat er zo bij hoort - alles klopte. We hadden fantastische gesprekken, zowel inhoudelijk als persoonlijk - eigenlijk hoefden we alleen nog maar te ondertekenen...

Door die financieringsronde kwam de positie van marktleider binnen handbereik. Momenteel staan we op plek 3, achter Wix (investeringsbedrag 60 miljoen USD) en Weebly (volgens geruchten ontvingen zij 20 miljoen USD). Ter vergelijking, onze financiering bedraagt ‘maar’ €500.000 en we groeien verder uit onze eigen cashflow.

En ja, binnen onze markt is er ook nog 1&1 met hun “Do-it-yourself-Homepage” (die op een oude versie van Jimdo gebaseerd is), waarvoor 1&1 alleen in 2011 ca. 37 miljoen euro in reclame gestoken heeft. Dit jaar moet dat project “DIY-Homepage” nog groter uitgerold worden...

Dus, waarom hebben we deze kans aan ons voorbij laten gaan?

Duurzaamheid.

Als je een durfinvestering aanneemt, ga je daarmee als het ware een verplichting voor een exit aan. En daar zijn kort gezegd twee mogelijkheden voor: verkoop aan een groot bedrijf, zoals bijv. Google of Facebook, of als andere optie een beursgang. Maar we hebben Jimdo niet opgezet om ons bedrijf en alle daarmee verbonden waardes onder een groot merk te begraven, maar juist met het idee dat het als zelfstandige onderneming in de markt kan bestaan (zie daarvoor ook Christians artikel “Dear entrepeneurs, please don't sell your company”).

En een beursgang? Nou ja, als je niet meteen zo’n succesvolle onderneming als Apple of Google hebt, dan passen een beursgenoteerd bedrijf en duurzaamheid niet samen. Aandeelhouders hebben een korte aandachtsspanne. Wij geloven er eerder in dat lange termijn-beslissingen vaak de juiste beslissingen voor het bedrijf en daarmee ook voor de waarde zijn - en niet andersom. Daarom willen we ons die vrijheid om duurzame lange termijnbeslissingen te nemen, niet uit handen laten nemen.

Van de reis genieten.

Wat voor ons de beslissing echt makkelijker heeft gemaakt: we zijn als oprichters alledrie niet bijzonder materialistisch ingesteld. Een groter huis of een Maserati voor de deur zou ons niet gelukkiger maken, dus is een exit om financiele redenen voor ons geen doel.

Voor ons is Jimdo een unieke kans: we hebben een goed product, een fantastisch team en een boel mogelijkheden die voor ons liggen. We hebben er het meeste plezier van als we met ons team het product en het bedrijf op eigen kracht verder ontwikkelen. Van ons begin op de boerderij tot vandaag - we willen laten zien dat we een groot, innovatief bedrijf met een geweldige bedrijfscultuur en fantastische mensen kunnen oprichten. Dat motiveert ons!

Je eigen bedrijf.

Een tijd terug was United Internet als vennoot met 30% bij Jimdo aan boord. Toen in 2009 onze samenwerking met 1&1 eindigde, kochten we onze aandelen terug. En hoewel we met United Internet als investeerder goed samenwerkten, is het toch wat anders als je je voor beslissingen

in je eigen bedrijf moet verantwoorden.

Maar: Jimdo is ons bedrijf en als we beslissingen moeten nemen, dan doen we dat. Dat betekent niet dat we geen advies en hulp van buitenaf aannemen, maar we willen onze besluiten zelf nemen. En er is nog een ander aspect: het voelt anders om elke ochtend naar je werk te gaan en te weten: dat is mijn bedrijf, ik ben geen ingehuurde bedrijfsleider.

Overigens: de EFF en nog een Business Angel zijn nog steeds als investeerders bij ons, maar bij ons als oprichters ligt het merendeel van de aandelen.

Consequenties.

Met deze beslissing zullen we onze concurrenten wat marketing betreft voorlopig niet kunnen inhalen, daar zijn we ons van bewust. Maar we zijn er zeker van dat op de lange termijn het bedrijf met het beste product en sterke kernwaardes de race wint. Met deze beslissing leggen we de focus nog sterker op productontwikkeling - en steunen bij de verdere groei ook op de beste community ter wereld bij Jimdo. Het volledige Jimdo-team draagt daar met volle inzet aan bij en we kijken uit naar de reis... rock on!

Originele duitse tekst:

Originele engelse tekst: