do

15

sep

2016

Eep: 'Ik leer hier zoveel van!'

Het is niet eens heel lang geleden dat communicatie nog per brief ging. Leuk om te krijgen en leuk om te versturen. Maar wie neemt er nog de tijd om een brief te schrijven? We krijgen al kramp in onze handen bij het schrijven van de vakantiekaartjes. Alle andere communicatie lijkt tegenwoordig via email of WhatsApp te gaan. Voor iets creatiefs als zelf ansichtkaarten ontwerpen is geen ruimte meer. 

 

En toch is dat precies wat Eep Seeber doet. Samen met zijn rode kater Frits ontwerpt hij kaarten die hij verkoopt in zijn webshop eepcards.nl en aan winkels die de Eepcards verkopen. En hij leert nog elke dag bij.

eepcards.nl
Eep met zijn site Eepcards.nl

Anischtkaarten in de digitale tijd

“Ja, stom hè?” lacht hij, als ik hem vraag hoe hij erbij komt om dan toch kaarten te maken. ”Maar ik zie nog steeds heel veel kaarten verkocht worden. Ondanks al het digitale verkeer. Mensen vinden het gewoon leuk om een kaart te krijgen. En dat zal ook niet verdwijnen.”

 

Vanuit een zolderkamer in Amsterdam werkt Eep aan nieuwe collecties. “Vaak worden het toch wel ontwerpen die met natuur te maken hebben. Dan gaat het eerst maar op buikgevoel. Ik probeer een leuke combi te maken tussen een dier en een kleur. Maar je kunt eindeloos door blijven gaan, dus mijn grootste ijkpunt is toch een goede combi tussen het dier en de kleuren op de kaart. Het voordeel is, ik heb maar zoveel vakken in de kaartenmolen, dus ik moet kiezen. Zou de klant dit een leuke vogel vinden of niet?”

 

Uit de serie met honden die Eep maakte, herkenden we meteen onze Jimdo kantoorhonden Wim, Charlie en Moya. 

Geen kunstje doen

Zo gaan er jaarlijks meerdere collecties Eepcards van de designtafel naar de drukker. In dozen komen ze dan terug naar Eeps appartement. Een deel blijft in huis voor de verkoop op zijn website eepcards.nl. “Ik kijk altijd zo snel mogelijk wie er bestelt. Ze krijgen natuurlijk een automatisch mailtje dat het in behandeling is en een mailtje als de kaarten op weg zijn. Die heb ik zo persoonlijk mogelijk gemaakt. Ik wens ze veel plezier met het blij maken van andere mensen met een kaartje. Vaak stuur ik er zelf nog een handgeschreven kaartje bij als bedankje. En soms een kortingscode of andere leuke verrassing.”

 

“Hele leuke mensen kopen mijn kaarten. Alleen maar hele leuke mensen. Heel spontaan.” Eep grijnst. “Nee, maar het is wel zo. Ik sta zelf in een winkel waar we mijn kaarten ook verkopen, dus ik zie een beetje wie ze koopt. Dat heeft weinig invloed op hoe ik werk aan de kaarten. Je kunt er een beetje op inspelen, maar ik maak ze niet heel bewust voor een doelgroep. Dan ga je een kunstje doen.”

Eepcards
Eep pakt kaarten in

Kaarten om te zoenen

“Ik vind het belangrijk dat klanten vooraf een idee krijgen van de kwaliteit van het papier en hoe het gedrukt is. Een tijdje had ik een aanbod dat bezoekers op mijn website een gratis kaartje konden bestellen, zodat ze het konden voelen. 

 

En toen kwamen er ineens 200 gratis bestellingen in een week. Bleek dat mijn pagina gedeeld was op een site voor penvrienden. Dus die kwamen allemaal gratis kaartjes bestellen. Hartstikke leuk, maar voor mij als ondernemer niet wat ik wilde. Dat was gelukkig net met Valentijnsdag, toen de post een actie had dat je in plaats van een postzegel een lipstickzoen kon gebruiken. Zat ik ineens 200 kaarten te zoenen. Maar daar leer je ook weer van.”

Eepcards
Eep maakt kaarten om te zoenen

Twee dagen per week werkt Eep in een winkel. Drie dagen besteedt hij aan eepcards.nl. “Het was helemaal niet mijn droombaan. Ik wilde danser worden. Maar ik ben toch als modeontwerper naar de kunstacademie gegaan. Daarna deed ik eerst wat freelance werk en toen werd ik illustrator. Ik heb nog een tijdje gewerkt bij IKEA als decorateur. Toen ik daar ontslag nam om met de kaarten aan de slag te gaan, miste ik collega’s. Nu combineer ik Eepcards met werken in een winkel. Nu heb ik het allebei.”

Ondernemen is beginnen en verbeteren

“Ik wist helemaal niks over hoe je zoiets begint. Ik ben gewoon maar op de fiets gestapt en door de stad gaan rijden. Leuke winkels bezoeken met een stapel kaarten onder mijn arm, of ik de eigenaar kon spreken. Het was echt heel basic toen. Ik ben geen vertegenwoordiger en in de eerste weken was het best spannend, maar ik leerde al snel het ‘hoe en wat’. Ik had veel leuke en positieve reacties van de winkeliers en daar kwamen al snel bestellingen uit. Dus nu staan er al heel wat Eepcards kaartenmolens in winkels.

 

Soms wilde een winkel wel kaarten kopen, maar tegen een lagere prijs. Ik wilde heel graag mijn kaartenmolen daar neerzetten, maar ik zou er nauwelijks op verdienen. Dat maakt je wel heel onzeker de eerste keer. Moet je dat dan doen? Eén keer ben ik gezwicht, heb ik toch tegen een lagere prijs verkocht, maar daar had ik al heel snel spijt van. Dat zou ik nu niet meer doen. Mijn product is meer waard." 

Eepcards kaartenmolen
Een kaartenmolen vol Eepcards

En toen kwam er een gelukje. Een winkel in Amsterdam bestelde een hele serie kaarten via de webshop. “Dat bleek een agentschap voor andere winkels te zijn. Via hun kwam in contact met een agentschap. Die sprak ik voor het eerst op een beurs. Mijn kaarten lagen al op de stand, om te zien hoe mensen erop reageerden.” Tegenwoordig is het de agent die de winkels langs gaat. “Die kan dat beter dan ik. Ik wil gewoon mijn product maken, nieuwe dingen ontwerpen.”

Automatiseren en persoonlijk zijn

De website blijft Eep wel zelf bijhouden. “Mijn contract bij een andere aanbieder liep af en ik was niet zo tevreden, want ik zat heel erg vast aan hun beperkingen. En toen zag ik een Jimdo reclame op AT5 voorbij komen en ik werd heel enthousiast van jullie. De diversiteit aan templates vond ik heel fijn en dat je dan toch je eigen vormgeving kunt maken. Even kijken in de preview hoe het is en daarna de boel helemaal omgooien.

 

Ik heb mijn shopberichten voor een deel geautomatiseerd, maar wel met teksten zoals ik ook echt ben. Dat zie ik ook terug in de reacties, dat mensen dat leuk vinden. Dat vind ik ideaal als éénspersoonsbedrijf. Zolang het kan doe ik zoveel mogelijk zelf en persoonlijk.”

 

“Zou ik het weer doen? Ja! Zeker weten! Ik heb echt wel fouten gemaakt, zeker in het begin, maar daar heb ik van geleerd. Dat zou ik nu niet meer fout doen. En ik word er zo blij van dat mensen het leuk vinden om om te kopen wat ik gemaakt heb.”

FRANK VAN OOSTERHOUT

Jimdo allrounder

Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Esmiralda Vorgers (donderdag, 15 september 2016 21:04)

    Gaaf zeg, die kaarten, het spreekt mij erg aan, want ik maak ook eigen gemaakte unieke kaarten.

    Lieve groet,
    Esmiralda

  • #2

    Imke van de Venne (dinsdag, 27 september 2016 09:02)

    Ziet er goed uit Eep!
    Ik herken je verhaal.. Een hele ontdekkingstocht een eigen onderneming starten. Mooie kaarten en kleurige strakke ontwerpen.
    Ik zal snel een bestelling doen.
    Succes en veel geluk met je mooie bedrijf!
    Imke