wo

09

jul

2014

Wat zien je bezoekers?

Webdesign voor bezoekers
 

Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers doen wat jij wilt? Je wilt je nieuwsbrief bijvoorbeeld promoten. Of je wilt dat je bezoekers je website delen op social media. Of een product uit je webshop kopen.

 

Goed design van je website helpt je om de aandacht precies daar te krijgen waar je die wilt hebben. Dat kun je heel opvallend doen, maar het hoeft niet. Je kunt de aandacht van je bezoekers ook subtieler sturen.

Wat wil je van je bezoeker?

Je wilt een bepaalde handeling van je bezoeker. Als je iemand vraagt om op je website iets te doen, noemen we dat in vaktermen een ‘call to action’. Letterlijk: iemand oproepen om een handeling te verrichten.

Als je een bezoeker vraagt om op je website iets te doen, noemen we dat in vaktermen een ‘call to action’.

Je kunt maar één ding tegelijk bekijken

Het internet zit vol afleiding, dus kies wat je wilt laten zien op je website. Een vuistregel is om voor elk onderwerp een eigen pagina te maken. Het is natuurlijk belangrijk dat je de aandacht trekt naar de belangrijkste doelen van je site.Op zijn eigen pagina kan een onderwerp dan echt aan bod komen.

Als je het over veel onderwerpen wilt hebben, heb je dus ook veel pagina's nodig. Je kunt dan bijvoorbeeld een pagina maken met een helder overzicht van alle subpagina's die erbij horen. Voorkom afleiding op deze pagina's. 

Overzichtelijke webpagina
Overzichtspagina's brengen je bezoekers naar inhoud die ze uitgebreid willen bekijken.

Contrast

Een manier om dingen te laten opvallen op je website, is met contrast. Dat kan kleurcontrast zijn. Bijvoorbeeld een heel donkere afbeelding in een heel lichte website, of een afwijkende kleur voor links op je site.

Je kunt ook op andere manieren zorgen voor contrast. Bijvoorbeeld door andere formaten of vormen te gebruiken. Overal waar je een patroon opbouwt, kun je dat ook doorbreken. En als je een patroon doorbreekt, valt dat op.

kleurcontrast in website
Contrast in kleur
Contrast in grootte op website
Contrast in grootte
Contrast in kleur en grootte op website
Contrast in kleur en grootte

Vaak helpt het ook om met het element Afstand wat lege ruimte toe te voegen, zodat je call to action nog beter opvalt. 

Witruimte rondom call to action
Bouw wat lege ruimte in rondom je call to action

Blikrichting

Als je foto’s op je website gebruikt, waar mensen op te zien zijn, bekijk dan eens waar die mensen naar kijken. Bezoekers van je website hebben de neiging om die blikrichting te volgen. Zo zie je vaak op websites dat mensen op een foto precies naar een knop of een inschrijfformulier kijken.

Bezoekers volgen die blik en kijken dus ook naar die knop of inschrijfformulier. Dat vergroot de kans dat er op die knop wordt geklikt of dat het formulier wordt ingevuld. Een goede blikrichting in je foto’s kan dus helpen om van bezoekers klanten te maken. Of om ze contact met je te laten opnemen.

De startpagina van zuidhollandimages.com
De startpagina van zuidhollandimages.com
Blikrichting in webdesign
De blikrichting stuurt je, heel duidelijk, naar de link.
Blikrichting weg van call to action
Blikrichting weg van call to action
Blikrichting naar call to action
Blikrichting naar call to action

Lijnen

Wat werkt met blikrichtingen, werkt ook met een boel andere lijnen op je website. Als we een lijn zien, zijn we al gauw geneigd om uit te zoeken waar die lijn naartoe gaat. Daar kun je gebruik van maken, door ervoor te zorgen dat er iets te vinden is aan het eind van die lijn.

Zo kun je bijvoorbeeld ook de inhoud op de pagina vormgeven. Laat de inhoud bijvoorbeeld toelopen naar een call to action.

horizontale lijn naar je call to action
Een horizontale lijn naar je call to action
perspectief naar call to action
Blikrichting weg van call to action
content die toeloopt naar een button
Je kunt de inhoud van je pagina ook laten toelopen naar een button.

toelopende content naar mailbutton - hulplijnen
Door de vormgeving ontstaat een 'onzichtbare lijn'.

Subtiel of overduidelijk?

Soms hoeft het niet subtiel. Soms kun je brutaal en heel duidelijk zijn in wat je van je bezoeker verwacht. Dat moet natuurlijk wel in de stijl van je website passen.

Ook als je voor een meer recht-door-zee aanpak kiest, kun je nog goed gebruik maken van contrast en lijnen.

Vermijd afleiding in webdesign
Teveel informatie kan in de weg zitten
Hou webdesign simpel
Minder inhoud kan soms meer duidelijkheid geven

Beperk de opties

Als je moeite hebt gedaan om belangrijke delen van je website op te laten vallen, wil je natuurlijk ook dat je bezoekers iets doen. Als al je vormgeving erop gericht is om mensen naar je contactformulier te krijgen, zorg dan dat daar zo min mogelijk andere dingen gedaan kunnen worden.

Hoe meer andere dingen je bezoekers kunnen aanklikken op een pagina, des te kleiner is de kans dat ze aanklikken wat jij wilt. Haal daarom afleidingen weg van de pagina. Als het belangrijk voor je is dat mensen je contactformulier invullen, leid ze dan niet van tevoren af door over je Facebook pagina te beginnen.

klikbare elementen op een pagina
Bezoeker hebben 6 opties, waarvan je er maar 1 wilt.
1 klikbaar element op een pagina
Beperk het aantal opties, om je bezoeker niet af te leiden

(Je kunt je Facebook pagina natuurlijk wel opnemen in de verzendbevestiging voor je contactformulier. Op het moment dat mensen dat zien, hebben ze je formulier al ingevuld.)

Like dit artikel:

Deel dit artikel:

Frank van Oosterhout

Jimdo all-rounder


Commentaar schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    kwbfo (woensdag, 09 juli 2014 17:16)

    Dank u voor de tips !

  • #2

    gratisinlimburg (donderdag, 10 juli 2014 10:47)

    Prima tips, ik ga eens kijken of ik ze kan toepassen.

  • #3

    tw-dx (zondag, 10 augustus 2014 13:37)

    Bedankt voor de duidelijke uitleg en tips.

  • #4

    Elian (vrijdag, 15 augustus 2014 20:06)

    goede tips

  • #5

    f.v.Delta-Oost (vrijdag, 22 augustus 2014 16:16)

    Fijn die tips, we lezen ze en nemen ze ter harte!!

  • #6

    ikje (zondag, 07 december 2014 11:28)

    goede tips!