Websites van kunstenaars

Jimdo wordt regelmatig gebruikt door kunstenaars die hun werk op een website zetten. Schilders geven op hun site een overzicht van hun schilderijen. Ontwerpers zetten hun portfolio online of kunstscholen bieden hun cursusaanbod aan.

We nemen een kijkje op een paar websites van kunstenaars.

Kunstenaars zijn er in soorten en maten. Van professionele kunstenaar die een eigen portfolio website nodig heeft, tot amateurschilders die voor hun werk graag een gratis website maken.

Shédia’s Art


Shédia gebruikt op haar website een cover-blok met haar werk. Het is het eerste wat je ziet en zet meteen de toon voor de rest van de website.

Waarom werkt het?

Als beeldend kunstenaar heb je fantastisch materiaal. Goede foto’s van je schilderijen of tekeningen laten in een cover-blok meteen schermvullend zien wat voor stijl je gebruikt.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Een cover-blok is schermvullend. Drukke of felgekleurde schilderijen of tekeningen kunnen dan heel overweldigend zijn. Kies liever werk met zachtere kleuren of met een duidelijke focus.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Kristin van der Veen

Portfolio Kristin van der Veen


Alle kleuren op de website van Kristin van der Veen komen van de foto’s van haar werk. Kristin gebruikt haar website als canvas, waar ze met haar werk op schildert.

Waarom werkt het?

Met deze opzet heeft de website een heldere, consequent doorgevoerde designkeuze. Door alle vormgeving in het wit te houden, kunnen de kleuren in de kunst niet vloeken met de kleuren uit de vormgeving. Foto’s van nieuwe werken passen dus altijd in het design van de website.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Kies een simpel kleurenschema, met “neutrale” kleuren, zoals zwart of wit. Gebruik de instellingen om de achtergrond van losse blokken aan te passen.

Heart-work Studios

Als kunstenaar heb je soms creatieve chaos nodig. Als bezoeker op een website wil je helderheid. Op haar website heartwork-studios.nl gebruikt Suzanne een heldere navigatie voor haar bezoekers.

Waarom werkt het?

De koppen in de navigatie zijn kort en beschrijvend. Daardoor is de navigatie voor bezoekers snel te overzien en makkelijk te begrijpen.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Geef elk onderwerp een eigen pagina. Met een helder onderwerp is het ook makkelijk om de pagina een kop te geven. Maak die koppen liever niet langer dan 2 tot 3 woorden.

Petra Froese

Portfolio Petra Froese

Petra Froese gebruikt een heldere structuur op haar portfolio-pagina. We zagen eerder al hoe kleurkeuze een pagina kan ondersteunen. Bij Petra zie je ook het effect van tussenkoppen en witruimte.

Waarom werkt het?

Door de tussenkoppen is de pagina makkelijk te scannen. Elke tussenkop heeft een eigen soort kunstwerk. Omdat die kunst steeds verschilt, ontstaan losse eenheden.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Verdeel op een lange pagina je inhoud in losse onderdelen. Geef die onderdelen elk een eigen blok met een eigen tussenkop.

Tanja Curth

Tanja Curth

Tanja Curth gebruikt in haar website meerdere schermvullende afbeeldingen van haar tekenwerk. We zien ook meteen hoe belangrijk het is om materiaal van hoge kwaliteit te hebben. Ook op een groot beeldscherm zien haar afbeeldingen er scherp uit.

Waarom werkt het?

Beeldmateriaal met een hoge resolutie blijft scherp, ook op grote beeldschermen. Een slechtere foto zou pixelig worden en daardoor slecht overkomen.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Fotografeer je werk met een hoge resolutie en gebruik die foto’s voor je website. Als al je foto’s in je website staan, bekijk de site dan op een groot beeldscherm. Als foto’s toch pixelig worden, kun je ze uit je site halen of ze op een andere manier in je website verwerken, bijvoorbeeld met een andere layout voor het blok.

Katja Springer

Katja Springer maakt het haar bezoekers makkelijk: ze heeft een duidelijke pagina waar al haar tentoonstellingen te vinden zijn.

Waarom werkt het?

“Bezoekers overhalen naar mijn tentoonstellingen te komen” kan een doel voor je website zijn. Met een overzichtelijke pagina hoeven je bezoekers niet zelf naar informatie te zoeken: alles staat er al voor ze.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Geef belangrijke doelen voor je website een eigen pagina, die makkelijk door bezoekers te gebruiken is. Als kunstenaar betekent dat bijvoorbeeld een pagina met een overzicht van je tentoonstellingen of prijzen. Haal op zulke pagina’s alle afleiding weg, zodat alleen het doel van de pagina overblijft.

Lyu Sienna

Paintings in interior

Kunst kopen is lang niet eenvoudig. Je denkt niet alleen na over het kunstwerk zelf, maar ook over hoe het in je huis past. Het moet tenslotte wel goed overkomen als het aan je eigen muur hangt. Lyu Sienna heeft daarom een aparte pagina opgezet waar je haar schilderijen in ingerichte kamers kunt bekijken.

Waarom werkt het?

De kunstenares heeft verder gekeken dan haar eigen werk. Ze zet haar kunst in een realistische context, in dit geval een huiskamer waar een schilderij aan de muur hangt.

Hoe zet je dit zelf goed in?

Ga na welke rol je schilderijen kunnen spelen in het leven van je bezoekers. Zoek naar een manier om die rol te visualiseren.


Heb jij een website als kunstenaar? Deel hem met de Jimdo community!

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.
Bijpassend product

Jimdo-website