vr

11

okt

2013

Sociale media tips: interview met Sebastian Kopp

Vandaag laten we een Jimdo Expert aan het woord over het thema sociale media. Sebastian Kopp is werkzaam voor het internetbureau JijOnline en adviseert klanten over het gebruik van sociale media. Hij vertelt o.a. hoe je het potentieel van de sociale media kunt benutten, welke platformen geschikt zijn voor je website en in hoeverre ze invloed hebben op de ranking van een website bij Google en andere zoekmachines.

 

Jimdo Experts JijOnline
Het team van JijOnline met uiterst links Sebastian Kopp

1. Vertel om te beginnen iets over jezelf. Wie ben je, wat doe je en hoe komt het dat je zo veel over sociale media weet?

Ik ben Sebastian Kopp. Managing partner bij We Are Media, een bedrijf dat zich bezighoudt met het bij elkaar brengen van creativiteit en kennis. We begeven ons vooral in het online marketing en web development landschap, maar doen ook educatie ontwikkeling. Voor het webdesign deel hebben we een apart label dat JijOnline heet. Sociale media is een middel dat ik zelf veel gebruik. Zowel om mensen te activeren als om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Het is mijn persoonlijke curator. Haha.

 

Daarnaast adviseren we met We Are Media mensen over hun sociale media gebruik. Hoe implementeer ik een succesvolle strategie binnen mijn bedrijf? Hoe activeer ik mensen via sociale media? Hoe beheer ik sociale media technisch? Wat voor richtlijnen hanteren we voor gebruik? Welke doelen stellen we? Dat soort vragen.

2. Sociale media is een begrip dat je steeds maar weer hoort. Wat wordt er precies onder verstaan?

In mijn ogen: fora, blogs, microblogging, video/foto sharing sites, podcasts, review sites en natuurlijk de sociale netwerken. Kort door de bocht: een platform waar mensen met elkaar in contact treden. Voor het bedrijfsleven betekent dat een hoop. De consument (jouw klant) krijgt namelijk een stem die hoorbaar is door anderen. Daar kun je vanuit angst mee omgaan (managen) of vanuit kansgericht denken mee omgaan (makkelijk in contact treden met je klant).

 

Eén ding is zeker: het online landschap is voorgoed veranderd.

3. Hoe kan een beheerder van een website of webwinkel het potentieel van de sociale netwerken benutten?

social media

 

Dat is een vraag die niet met één antwoord te beantwoorden is. Sociale media effectief gebruiken is een spannende uitdaging waarin verschillende krachtenvelden samenkomen die allemaal invloed hebben op je strategie. Het hangt ook erg van je doel af. Meer klanten genereren vraagt bijvoorbeeld om een hele andere strategie dan goede customer service via social media.

 

Daarnaast is het erg budget (of beter: tijd) afhankelijk hoe je social media inzet. Grote bedrijven zullen heel anders omgaan met sociale media en hele andere overwegingen hebben t.o.v eenmanszaken of het mkb. Hetzelfde geldt voor liefdadigheidsinstellingen of goede doelen. Die hebben vaak weer hele andere overwegingen.

 

Je kunt als mkb'er bijvoorbeeld bloggen om zo een autoriteitspositie te genereren. Als groter bedrijf kun je de drempel om in contact te komen met je klant drastisch verlagen. Als liefdadigheidsinstelling kun je mensen activeren bij te dragen aan je doel. Etc etc. Hoe je het aanpakt hangt helemaal af van je doelstelling en je capaciteit.

 

Je kunt je wel sowieso aan een aantal richtlijnen houden:

 

  • Als je het doet, doe het dan goed. Als je de dialoog aangaat, moet je dat ook wel echt doen. Niets is zo slecht voor je reputatie als een vraag stellen en vervolgens niet naar het antwoord luisteren. Er zijn een hoop mensen die zonder vooropgesteld plan beginnen en vervolgens afhaken omdat ze niet weten wat ze precies moeten doen en hoe ze sociale media moeten gebruiken. Denk van tevoren dus na over je sociale media gebruik.
  • Zorg dat het persoonlijk is. Mensen willen graag persoonlijke aandacht. Zorg dat je authenticiteit uitstraalt en dat je met respect omgaat met de mensen met wie je in contact komt. Je hebt een directe lijn met je (potentiële) consument. Dit is enorm veel waard!
  • Pick your poison. Niet alle sociale media kanalen zijn gelijk en niet elk medium is voor elk doeleinde geschikt. Denk dus goed na over welk platform je wilt gebruiken en met welk doel.
  • Meten is weten! Stel doelen en maak deze tijdsgebonden. Het is voor je eigen motivatie stimulerend als je je sociale media kanaal in positieve zin ziet ontwikkelen.
  • Zet door! Sociale media is erg tijdrovend en vraagt vooral in het begin redelijk wat energie die niet altijd direct uitbetaald wordt. Vooral het opbouwen van publiek kost in het begin tijd en energie. Dat is een zure appel waar je even doorheen moet bijten.

4. Facebook, Twitter, Hyves, Pinterest. Er zijn diverse sociale netwerken met verschillende doelstellingen. Welke zijn het meest geschikt om de bekendheid van een eigen website te verhogen?

social media

 

Ik ga er even vanuit dat het vooral eenmanszaken en mkb'ers zijn die Jimdo gebruiken. In dat geval zou mijn advies zijn: Zorg dat je jezelf als kleurrijk persoon neerzet in sociale media en dat je website/webshop "is" wat je doet. Deel kennis, ga in gesprek met mensen, lees artikelen die anderen posten en stel veel vragen. Ga bij jezelf na waarom je doet wat je doet. Deze passie moet je proberen zichtbaar en voelbaar te maken voor anderen en zorgt uiteindelijk voor een "echt" profiel dat voor mensen waarde heeft.

 

M.b.t de platformen: Hyves is een beetje verleden tijd. Facebook is erg goed voor het activeren van mensen. Twitter is erg goed voor snel verbinden en het delen van kennis. Pinterest is erg mooi als je website/webshop draait om kleine tot middelgrote producten waarin het esthetische belangrijk is.

5. Hoe zit het precies met SEO? In hoeverre hebben sociale media invloed op de ranking van een website in de zoekresultaten bij Google en andere zoekmachines?

Het SEO landschap is een hele ingewikkelde. Sociale media heeft invloed, maar in hoeverre is niet geheel duidelijk en ook steeds veranderend. Het ligt er ook aan hoe je SEO interpreteert. Als je een groot online sociaal netwerk hebt, kan sociale media een onwijs mooi middel zijn om traffic te drijven naar bijvoorbeeld een blogpost die je geschreven hebt. Strikt genomen ben je dan niet met SEO bezig. Maar als veel mensen je post bezoeken en er veel relevante comments op komen, kan dat je SEO wel weer helpen. De directe relatie is lastig te definiëren, maar dat ze elkaar beïnvloeden staat buiten kijf.

 

Een quick win is je registreren op Google+ als bedrijf zijnde. Deze listing verschijnt vaak op pagina 1 in de zoekresultaten.

 

Daarnaast is YouTube na Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Zorg dus dat je daar aanwezig bent met hoge kwaliteit content.

 

Ook handig om te weten: social links naar content versnellen het proces van indexeren.

6. Het is een fluitje van een cent om sociale media in een website te integreren. Zijn er nog dingen waarop je moet letten? Wat moet je absoluut doen en wat kun je beter achterwege laten?

Het is tegenwoordig idd erg makkelijk sociale media te integreren. Aanraders: comment functies via sociale media, signups via sociale media, prominent aanwezige follow buttons en like buttons onder je content, klanten vragen via sociale media feedback achter te laten. Pas op met: pusherige social popups en gedwongen likes voordat je content kunt bekijken. Zorg ervoor dat sociale media deel wordt van je gehele communicatieplan. Wanneer al je communicatiemiddelen op elkaar afgestemd zijn, zullen deze in elkaar grijpen en elkaar versterken. Het koopproces van klanten gaat tegenwoordig ook door verschillende kanalen. Zie deze dus als één geheel.

7. Heb je tot slot nog iets dat je kwijt wilt?

Yes! Wil je meer uit je sociale media halen? Bekijk dan eens deze social strategie roadmap. Het is in wezen een lijst met kritische vragen die je zou moeten kunnen beantwoorden om effectief met sociale media aan de slag te gaan. Heb je hulp of een sparringspartner nodig, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen! Verbind met me op LinkedIn, mail me of neem een kijkje op onze website.

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    power amplifier (woensdag, 24 augustus 2016 07:18)

    Dat is geweldig, dank u voor het delen, zeer nuttig voor mij!