di

02

apr

2013

Angst voor verandering?

loslaten en vertrouwen

(Deze blogpost van Fridtjof Detzner verscheen oorspronkelijk op het weblog van de Jimdo oprichters: 3founders.com.)

 

Alles is voortdurend in beweging. We weten het. Voor een internetbedrijf, zoals het onze, is dat misschien nog duidelijker dan voor bedrijven uit andere branches. Het internet is tenslotte bijna een pseudoniem voor permanente verandering. Nieuwe technologie, trends, browsers en steeds weer nieuwe apparaten.

Voor ons houdt dat in: bij de ontwikkeling wordt al lang niet meer het hele project gepland, maar steeds een klein deel dat op dat moment actueel is. Agile ontwikkelen is het motto. Daar komt nog bij dat we eigenlijk geen Duits bedrijf meer zijn: we bieden ons systeem in 11 verschillende talen aan - wij zelf en onze klanten zijn mensen uit veel verschillende culturen.

 

Het spreekt voor zich dat iedereen bij Jimdo voortdurend voor verandering open moet staan. Maar zo eenvoudig is dat ook weer niet. Als je werk net zo goed en vertrouwd aanvoelt, dan is het moeilijk om dat vertrouwde los te laten en weer te veranderen. Verandering kan ook verslechtering zijn...

 

De meesten van ons hebben angst voor verandering. Het ligt in onze natuur - we hebben eerder angst om iets te verliezen waar we aan gewend zijn, dan om iets nieuws te winnen. Grip op die angst krijgen en vragen stellen bij je eigen werkwijze is verdomd lastig. Maar precies dat is nodig als om je heen alles beweegt en je met een snel veranderende markt mee wil bewegen.

 

De vraag is dus: “Hoe neem je bij jezelf en bij anderen de angst voor verandering weg?”

 

Om angst voor verandering te verliezen, heb je vertrouwen nodig. In jezelf en in de mensen met wie je samenwerkt. En je hebt vaste ijkpunten nodig.

 

Verandering tegenover constante - een tegenstelling?

Als je zoveel bereidheid tot verandering vraagt, als we bij Jimdo van onszelf en ons team vragen, dan moet je aan de andere kant ook voor zekerheid zorgen. Zonder vertrouwen en ruggensteun, kunnen we geen stap in het onbekende wagen.

 

Als ik terug kijk, zie ik welke constanten ons bij Jimdo steeds de zo hard nodige ruggensteun gegeven hebben: onze cultuur en onze gezamenlijke waardes. Hoe onze taken door het jaar heen ook veranderd zijn, wat we ook hebben los gelaten of juist aangenomen, op een paar bouwstenen konden we steeds terugvallen.

 

Sfeer en gemeenschappelijkheid

Of we nou met z’n drieen in een boerenschuur zaten te typen en Jimdo ontwikkelden of afgelopen zomer met 100 medewerkers een rondvaartboot bestormen, de sfeer bij Jimdo is altijd goed. Ik ga nog steeds elke dag graag naar mijn werk en geniet van het team dat we bij Jimdo hebben opgebouwd.

 

We lachen samen

We willen allemaal wat veranderen en met Jimdo rocken, maar er blijft wel tijd voor plezier over. En vaak worden de beste ideeën juist uit dat plezier geboren.

 

We passen op elkaar

“Hoe gaat het met je?” wordt vaker gezegd dan gemeend. Maar we willen in het bedrijf onze ogen en oren open houden. Een onoprechte vraag willen we vermijden. Echt luisteren en andersom echt serieus genomen worden en je begrepen voelen - dat is waar het om gaat.

 

We doen wat

We trekken ons voor een sprint in een huis in Cuxhaven terug. Drinken ‘s avonds nog een biertje samen. Bouwen voor het jaarlijkse Jimdo-schoolreisje een tentenkamp op in de tuin. Enteren een rondvaartboot, omdat we een gezamenlijk doel hebben bereikt. Of wij als drie oprichters gaan eens een weekendje samen de bergen in.... Saai wordt het bij zoveel tijd samen gelukkig nooit.

 

Feedback geven en nemen

Eerlijke en respectvolle communicatie vinden we belangrijk. We kunnen erop vertrouwen dat hier dingen eerlijk uitgesproken worden als ze niet goed lopen. Dat was zo toen we met z’n drieen begonnen en nu we met 140 man samenwerken, is dat nog steeds zo. Om ervoor te zorgen dat dat zo blijft, leert iedereen hier in een feedback-training hoe dat werkt, iets wat in veel andere bedrijven alleen de leidinggevenden bijgebracht wordt.

 

Die punten lijken zo simpel, maar ik geloof dat ik pas nu begrijp hoe belangrijk ze zijn voor de opbouw en de verandering van Jimdo. En hoe belangrijk ze, zeker weten, nog gaan worden in de toekomst.

Fridtjof Detzner - Jimdo oprichter

Fridtjof Detzner

Schreef deze blogpost voor 3founders.com, waar de 3 oprichters van Jimdo vertellen hoe het is om Jimdo dagelijks verder te ontwikkelen.

Commentaar schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    john coutinho (dinsdag, 02 april 2013 18:22)

    Geweldig een Feelgood manager zouden ze bij meer bedrijven moeten hebben.
    happiness a full-time job? ga zo door zou ik zeggen.

  • #2

    rf microwave components (woensdag, 24 augustus 2016 07:20)

    Dat is geweldig, dank u voor het delen, zeer nuttig voor mij!